Ujíždění při zařazené rychlosti
Moderátor: Moderátoři
Re: Ujíždění při zařazené rychlosti
colommbo: nechci poučovat starýho a zkušenýho pardála, jako seš ty...ale vysvětlím.
Pokud roztáčíš motor od kol, je mu jedno, kam se bude točit (točit se nebude,komprese to nedovolí a tak auto stojí). To že se v "módu" motor točí, kam se točí, je dáno startérem, který ho roztočí určitým směrem a vše je k tomu uzpůsobeno (časování ventilů, svíčky, vstřiky a pak naskočí), ale pokud je motor ve stavu kompresoru, nikoli motoru, tak se podřídí a drží to tlak ve válci a převodovka určí otáčkový poměr a směr.
Třeba u omegy 2.2 je nejsilnější převod zpátečka, takže kdo chce mít jistotu v tom nejprudším kopci, tak stát jen zpátečku a je jedno, jestli auto stojí předkem dolů nebo nahoru.
Pokud roztáčíš motor od kol, je mu jedno, kam se bude točit (točit se nebude,komprese to nedovolí a tak auto stojí). To že se v "módu" motor točí, kam se točí, je dáno startérem, který ho roztočí určitým směrem a vše je k tomu uzpůsobeno (časování ventilů, svíčky, vstřiky a pak naskočí), ale pokud je motor ve stavu kompresoru, nikoli motoru, tak se podřídí a drží to tlak ve válci a převodovka určí otáčkový poměr a směr.
Třeba u omegy 2.2 je nejsilnější převod zpátečka, takže kdo chce mít jistotu v tom nejprudším kopci, tak stát jen zpátečku a je jedno, jestli auto stojí předkem dolů nebo nahoru.
Omega Caravan 2.2 (Z22XE) Elegance 2001
- Reklama
Re: Ujíždění při zařazené rychlosti
Děkuju. Pardál už opravdu nejsem nejmladší, a zkušený - mno, nevím, nevím... Hlavně nejsem mekánik, jen laik, ale představuju si to asi takto: má-li se auto při stání v kopci se zařazeným kvaltem posunout, musí se pootočit kola, ale s nimi taky musí dojít k nějakému ("směrově souhlasnému") pohybu v převodovce. A jestliže zařadím stupeň proti tomuto směru pohybu, určitě to bude lepší než kvalt "směrově souhlasný", proto stojím-li čumákem z kopce, vždycky zpátečku, při stání do kopce pak jedničku. Co naopak považuju za vcelku nepodstatné, je pak rozdíl převodového poměru 1 a R.
W124 E320 R6 Coupé 1994
Re: Ujíždění při zařazené rychlosti
směr točení určují kola auta, které se chtějí otočit ve směru kopce dolů. Kola pak pootočí přes poloosy diferákem, ten kardanem, kardan převodovkou a jen ta určí, podle 1-5 nebo zpátečky, kterým směrem se přes spojku otočí kliková hřídel. A jak moc se otočí, určuje převodový poměr.
Převodovka je jen krabice o dvou hřídelích a pár koleček na nich. Kam se budou točit, určí směr otáčení vstupu/výstupu (dle toho čím točím) a pokud primárně hýbu výstupem třeba doleva, vstup se logicky točí doprava (při zpátečce také doleva), tedy otočí motorem na opačnou stranu.
Převodovka je jen krabice o dvou hřídelích a pár koleček na nich. Kam se budou točit, určí směr otáčení vstupu/výstupu (dle toho čím točím) a pokud primárně hýbu výstupem třeba doleva, vstup se logicky točí doprava (při zpátečce také doleva), tedy otočí motorem na opačnou stranu.
Omega Caravan 2.2 (Z22XE) Elegance 2001
Re: Ujíždění při zařazené rychlosti
Presne opacne ako to tu bolo uz spominane nielen odo mna ...je jedno aka sila bude na motor posobit ci lavotociva alebo pravotociva a dolezity je prevodovy pomer ...skus dat na kopci 6-ku a vystup z motora .....myslim si ze nestihnes nastupit a uz bude pod kopcomColommbo píše:Děkuju. Pardál už opravdu nejsem nejmladší, a zkušený - mno, nevím, nevím... Hlavně nejsem mekánik, jen laik, ale představuju si to asi takto: má-li se auto při stání v kopci se zařazeným kvaltem posunout, musí se pootočit kola, ale s nimi taky musí dojít k nějakému ("směrově souhlasnému") pohybu v převodovce. A jestliže zařadím stupeň proti tomuto směru pohybu, určitě to bude lepší než kvalt "směrově souhlasný", proto stojím-li čumákem z kopce, vždycky zpátečku, při stání do kopce pak jedničku. Co naopak považuju za vcelku nepodstatné, je pak rozdíl převodového poměru 1 a R.
Re: Ujíždění při zařazené rychlosti
Přečetl sis, co jsem napsal...?
Colommbo píše:Co naopak považuju za vcelku nepodstatné, je pak rozdíl převodového poměru 1 a R.
W124 E320 R6 Coupé 1994
Re: Ujíždění při zařazené rychlosti
ANOColommbo píše:Přečetl sis, co jsem napsal...?Colommbo píše:Co naopak považuju za vcelku nepodstatné, je pak rozdíl převodového poměru 1 a R.
Re: Ujíždění při zařazené rychlosti
Motor je v takejto situácií ako kompresor,a tomu je jedno,akým smerom sa otáča,odpor je rovnaký.Jediný rozdiel by bol,keby bolo zapnuté zapalovanie-vtedy by mohol motor naskočit pri správnom smere. Dnešné autá maju menšie kompresné pomery z dovodu ekologie,takže ich brzdný moment je podstatne menší. Navyše je to radový štvorvalec a tieto motory maju brzdný moment najmenší.
Re: Ujíždění při zařazené rychlosti
Tento argument ma konecne zmyselBrembo SV píše:Motor je v takejto situácií ako kompresor,a tomu je jedno,akým smerom sa otáča,odpor je rovnaký.Jediný rozdiel by bol,keby bolo zapnuté zapalovanie-vtedy by mohol motor naskočit pri správnom smere. Dnešné autá maju menšie kompresné pomery z dovodu ekologie,takže ich brzdný moment je podstatne menší. Navyše je to radový štvorvalec a tieto motory maju brzdný moment najmenší.
Re: Ujíždění při zařazené rychlosti
Jestli mají dnešní auta menší kompresní poměry, to nevím, spíš bych s ohledem na přímé vstřikování a práci s chudou směsí tipoval opak, ale to je asi jedno. Prostě za celou dobu, co jezdím (a parkuju), aplikuju metodu protisměrného kvaltu - čumákem nahoru jednička a dolů zpátečka a nikdy jsem se svými auty nezaznamenal potíž. Ručku vpodstatě nepoužívám, pouze v případě opravdu velkého krpálu ji přitáhnu. Vzpomínám si na případ, kdy kolega se služební Oktávií 1.6 benzín zaparkoval dost z kopce, vypnul motor, zařadil jedničku, seděli jsme a čekali v autě a zrazu se auto maličký kousek pohnulo a po chvilce zas. Říkám mu, dej tam zpátečku - poslechl a auto už stálo jako přibité. Tož asi tak, chlapci...
W124 E320 R6 Coupé 1994
Re: Ujíždění při zařazené rychlosti
koukám že se tady diskuze celkem rozjela, ale zřejmě se nevyjádřil ani jeden majitel insignie zda je to normální nebo ne...r.v. 2009, motor 2.0 CDTI 118kW