trhnutie pri akceleracii

Moderátoři: Astra - R@SAG, mattonecz, klm121, Moderátoři

Odpovědět
Uživatelský avatar
sova
Příspěvky: 172
Registrován: 10 črc 2017, 08:14
Bydliště: Praha

Re: trhnutie pri akceleracii

Příspěvek od sova »

já pořád jezdím ten původní z výroby a žádné problémy nejsou ani po 15tis km... koupil jsem ho na dolívání, kdyby byla potřeba ;)
Reklama
 

olson
Příspěvky: 39
Registrován: 04 zář 2017, 19:08

Re: trhnutie pri akceleracii

Příspěvek od olson »

http://www.autoforum.cz/zivot-ridice/5- ... em-a-proc/

3. Nepřetěžujte motor v nízkých otáčkách

Když se motor převaluje někde okolo volnoběhu a řidič dá plný plyn, automatická převodovka si podřadí a problém nenastává. U manuálu ale leckdo může chtít po motoru, aby na vysoký převodový stupeň táhl i z takhle nízkých otáček. Turbo k tomu svádí, auto se během chvíle dá do pohybu, jenže v tu chvíli dodává velký tlak, ale otáčky motoru jsou malé. Kvůli vysokému převodovému stupni auto nemůže dostatečně zrychlovat, aby mohly otáčky dostatečně rychle vzrůst.

Zejména u malých turbomotorů pak dochází k tzv. LSPI, low speed pre-ignition, předčasnému zapálení směsi při nízké motorové rychlosti, a to může vést k vážným škodám. K tomuto jsou náchylné zejména moderní downsizované benzínové turbomotory právě při velké zátěži a nízkých otáčkách. A protože to je de facto detonační hoření, které způsobuje nečekaný a nepatřičný nárůst tlaku ve spalovací komoře, může to motor vážně poškodit - mohou prasknout písty, ohnout se ojnice, deformovat ojniční ložiska atp.

Přesná příčina, proč se tohle děje, zatím není známa, ale ví se, že čím chladnější je nasávaný vzduch, tím menší je šance, že k LSPI dojde. I proto se chladí výfukové plyny v systémech EGR. Samozřejmě stále platí, že čím vyšší oktanové číslo benzínu, tím více je benzín odolný proti samozápalům - a tedy i proti LSPI. Všechno tohle jde ale minimalizovat jednoduchou věcí - chcete-li zrychlovat, nebuďte líní a podřaďte o jeden, dva kvalty níž. U turba stačí „zdravé střední otáčky” a všechno rázem běží perektně.

U dieselových aut je tu ještě jedna věc, proč tohle není vhodné dělat. Diesely nemívají škrticí klapku, kterou by řidič ovládal plynem, jako benzíny, plynový pedál je tu svázaný s množstvím vstříknutého paliva. Detailněji se tomuto věnujeme v článku o hlavních rozdílech mezi diesely a benzíny. Řídící jednotky ve spolupráci s různými senzory všechno tohle korigují, ale i tak plný plyn v nízkých otáčkách může znamenat příliš bohatou směs. A s tím zbytečně vysokou spotřebu paliva a riziko poškození katalyzátoru a dalších, neméně drahých součástí výfukového systému.
Uživatelský avatar
sova
Příspěvky: 172
Registrován: 10 črc 2017, 08:14
Bydliště: Praha

Re: trhnutie pri akceleracii

Příspěvek od sova »

AMEN
Uživatelský avatar
Peto
Příspěvky: 419
Registrován: 06 lis 2016, 13:24
Bydliště: Bardejov

Re: trhnutie pri akceleracii

Příspěvek od Peto »

olson píše:http://www.autoforum.cz/zivot-ridice/5- ... em-a-proc/

3. Nepřetěžujte motor v nízkých otáčkách

Když se motor převaluje někde okolo volnoběhu a řidič dá plný plyn, automatická převodovka si podřadí a problém nenastává. U manuálu ale leckdo může chtít po motoru, aby na vysoký převodový stupeň táhl i z takhle nízkých otáček. Turbo k tomu svádí, auto se během chvíle dá do pohybu, jenže v tu chvíli dodává velký tlak, ale otáčky motoru jsou malé. Kvůli vysokému převodovému stupni auto nemůže dostatečně zrychlovat, aby mohly otáčky dostatečně rychle vzrůst.

Zejména u malých turbomotorů pak dochází k tzv. LSPI, low speed pre-ignition, předčasnému zapálení směsi při nízké motorové rychlosti, a to může vést k vážným škodám. K tomuto jsou náchylné zejména moderní downsizované benzínové turbomotory právě při velké zátěži a nízkých otáčkách. A protože to je de facto detonační hoření, které způsobuje nečekaný a nepatřičný nárůst tlaku ve spalovací komoře, může to motor vážně poškodit - mohou prasknout písty, ohnout se ojnice, deformovat ojniční ložiska atp.

Přesná příčina, proč se tohle děje, zatím není známa, ale ví se, že čím chladnější je nasávaný vzduch, tím menší je šance, že k LSPI dojde. I proto se chladí výfukové plyny v systémech EGR. Samozřejmě stále platí, že čím vyšší oktanové číslo benzínu, tím více je benzín odolný proti samozápalům - a tedy i proti LSPI. Všechno tohle jde ale minimalizovat jednoduchou věcí - chcete-li zrychlovat, nebuďte líní a podřaďte o jeden, dva kvalty níž. U turba stačí „zdravé střední otáčky” a všechno rázem běží perektně.

U dieselových aut je tu ještě jedna věc, proč tohle není vhodné dělat. Diesely nemívají škrticí klapku, kterou by řidič ovládal plynem, jako benzíny, plynový pedál je tu svázaný s množstvím vstříknutého paliva. Detailněji se tomuto věnujeme v článku o hlavních rozdílech mezi diesely a benzíny. Řídící jednotky ve spolupráci s různými senzory všechno tohle korigují, ale i tak plný plyn v nízkých otáčkách může znamenat příliš bohatou směs. A s tím zbytečně vysokou spotřebu paliva a riziko poškození katalyzátoru a dalších, neméně drahých součástí výfukového systému.
Olson to vsetko uz mame tu nastudovane.
Kazdy si je vedomy pouzivania tohto auta a manualu ako sa vyhybat LSPI. ALE? Keby tu nebolo ALE?
Co je nepochopitelne a smiesne je,aby som si dal vytlacit manual na zaobchadzanie a pouzivanie tohto auta a aby som si ten manual prilepil na palubnu dosku auta??? Sustavne pocas jazdy sledovat otackomer a jemne zaobchadyat z plynom. Prudko neakcelerovat,ani ked potrebojes predijst auto??
To vsetko by sa casom dalo naucit ked autom jazdis kazdy den zvyknes si ale co ked auto pouziva viacej ludi ci vo firme alebo z clenov rodiny? nedohladnes na kazdeho z rodiny ako jazdi a auto za par tis. km pojde do kytek. Co je to za auto? Ked je tak zlozite na pouzivanie aby mu clovek neublizil. Ved to auto potrebuje opateru ako male decko :D
Keby to aspon vsetko ustrazila elektronika a optimalizovala vodicove spravanie aby uchranila tie neziaduce vplyvy pri vyskyte LSPI.
OPEL ASTRA 1,4 Turbo, 150k - r.v. 2015
Uživatelský avatar
jurajlo
Příspěvky: 58
Registrován: 03 led 2016, 16:27
Bydliště: Michalovce

Re: trhnutie pri akceleracii

Příspěvek od jurajlo »

Presne tak ...nech upravia soft aj za cenu nižšieho výkonu a nebudem davat stale pozor a neskor si zvyknem na výkon alebo medzeru v určitých otáčkach ako napr.v dízli
Uživatelský avatar
Katikakus
Příspěvky: 75
Registrován: 03 pro 2016, 11:20

Re: trhnutie pri akceleracii

Příspěvek od Katikakus »

A Peta opet potvrdil, ze bud neumi cist, nebo mu dela neprekonatelny problem prectene pochopit.
Opel Astra K (MY17,5) Cosmic Grey 1.4T 92kW Enjoy + Komfortní sada 2 + mlhovky
Uživatelský avatar
Peto
Příspěvky: 419
Registrován: 06 lis 2016, 13:24
Bydliště: Bardejov

Re: trhnutie pri akceleracii

Příspěvek od Peto »

Katikakus píše:A Peta opet potvrdil, ze bud neumi cist, nebo mu dela neprekonatelny problem prectene pochopit.
O com tocis ???
OPEL ASTRA 1,4 Turbo, 150k - r.v. 2015
Uživatelský avatar
majusenko
Příspěvky: 233
Registrován: 10 lis 2017, 09:40

Re: trhnutie pri akceleracii

Příspěvek od majusenko »

Myslím, že o tom, že si písal niečo v zmysle, že musíš mať vytlačený manuál k autu a nemôžeš na to šlapnúť, keď predbiehaš. Ale o tom sa v článku vôbec nepíše. Stačí si prečítať podčiarknutú vetu, tzn. neprebiehať na vysoký kvalt, ale podradiť, aj keď turbo láka k tomu, aby sa jazdilo mimo bežný rozsah otáčok...

Okrem toho, autá sú konštrukčne zložité a vždy s nimi bolo treba zaobchádzať rozumným spôsobom. Turbo, neturbo. Podtáčať atmosféru, plný plyn pri studenom motore apod. určite životnosti motora nepridávajú. Ak neustrážiš každého člena rodiny, ok, to je samozrejmé, ale mal by si im vysvetliť, že znižujú životnosť motora vášho rodinného auta :)
Opel Astra K ST AT6, 147kW Innovation
(ex) Opel Insignia 2011, Cosmo
Opel Astra G 2009

https://www.spritmonitor.de/en/detail/898962.html
blesk
Příspěvky: 233
Registrován: 05 zář 2016, 10:28

Re: trhnutie pri akceleracii

Příspěvek od blesk »

Velmi by som nezovseobecnoval. Mam TSIcko 2017 a je blbovzdorne, mozem robit s plynom co chcem aj na 6ke do kopca 1900ot. Zvladne aj plny knedlik z tych otacok, ked sa niekedy pozabudnem pri predbiehani, ale auto je lahke (Fabia), takze to ide. Pisem to len preto, ze aj nove (downsizingove) motory sa evidentne daju urobit dobre, ci uz je to HW, SW alebo olejom, ale celok je funkcny. Takze nie je to take cierne, ako sa javi. Technika sa stale vyvija a chyby sa ladia bohuzial na prvych majiteloch. Tak to bolo aj s prvymi CR dieslami, s prvymi DPF, tak je to aj teraz. Dnes paradoxne je diesel neviem ci spolahlivejsi, ale vyladenejsi, nez prve priamovstreky.
Uživatelský avatar
Peto
Příspěvky: 419
Registrován: 06 lis 2016, 13:24
Bydliště: Bardejov

Re: trhnutie pri akceleracii

Příspěvek od Peto »

Zaojímave ze Škodovka si z tymto problémom poradila. :)

http://www.infineuminsight.com/insight/ ... o-ignition
OPEL ASTRA 1,4 Turbo, 150k - r.v. 2015
Odpovědět

Zpět na „Astra K - Motory“