trhnutie pri akceleracii
Moderátoři: Astra - R@SAG, mattonecz, klm121, Moderátoři
Re: trhnutie pri akceleracii
já pořád jezdím ten původní z výroby a žádné problémy nejsou ani po 15tis km... koupil jsem ho na dolívání, kdyby byla potřeba
- Reklama
Re: trhnutie pri akceleracii
http://www.autoforum.cz/zivot-ridice/5- ... em-a-proc/
3. Nepřetěžujte motor v nízkých otáčkách
Když se motor převaluje někde okolo volnoběhu a řidič dá plný plyn, automatická převodovka si podřadí a problém nenastává. U manuálu ale leckdo může chtít po motoru, aby na vysoký převodový stupeň táhl i z takhle nízkých otáček. Turbo k tomu svádí, auto se během chvíle dá do pohybu, jenže v tu chvíli dodává velký tlak, ale otáčky motoru jsou malé. Kvůli vysokému převodovému stupni auto nemůže dostatečně zrychlovat, aby mohly otáčky dostatečně rychle vzrůst.
Zejména u malých turbomotorů pak dochází k tzv. LSPI, low speed pre-ignition, předčasnému zapálení směsi při nízké motorové rychlosti, a to může vést k vážným škodám. K tomuto jsou náchylné zejména moderní downsizované benzínové turbomotory právě při velké zátěži a nízkých otáčkách. A protože to je de facto detonační hoření, které způsobuje nečekaný a nepatřičný nárůst tlaku ve spalovací komoře, může to motor vážně poškodit - mohou prasknout písty, ohnout se ojnice, deformovat ojniční ložiska atp.
Přesná příčina, proč se tohle děje, zatím není známa, ale ví se, že čím chladnější je nasávaný vzduch, tím menší je šance, že k LSPI dojde. I proto se chladí výfukové plyny v systémech EGR. Samozřejmě stále platí, že čím vyšší oktanové číslo benzínu, tím více je benzín odolný proti samozápalům - a tedy i proti LSPI. Všechno tohle jde ale minimalizovat jednoduchou věcí - chcete-li zrychlovat, nebuďte líní a podřaďte o jeden, dva kvalty níž. U turba stačí „zdravé střední otáčky” a všechno rázem běží perektně.
U dieselových aut je tu ještě jedna věc, proč tohle není vhodné dělat. Diesely nemívají škrticí klapku, kterou by řidič ovládal plynem, jako benzíny, plynový pedál je tu svázaný s množstvím vstříknutého paliva. Detailněji se tomuto věnujeme v článku o hlavních rozdílech mezi diesely a benzíny. Řídící jednotky ve spolupráci s různými senzory všechno tohle korigují, ale i tak plný plyn v nízkých otáčkách může znamenat příliš bohatou směs. A s tím zbytečně vysokou spotřebu paliva a riziko poškození katalyzátoru a dalších, neméně drahých součástí výfukového systému.
3. Nepřetěžujte motor v nízkých otáčkách
Když se motor převaluje někde okolo volnoběhu a řidič dá plný plyn, automatická převodovka si podřadí a problém nenastává. U manuálu ale leckdo může chtít po motoru, aby na vysoký převodový stupeň táhl i z takhle nízkých otáček. Turbo k tomu svádí, auto se během chvíle dá do pohybu, jenže v tu chvíli dodává velký tlak, ale otáčky motoru jsou malé. Kvůli vysokému převodovému stupni auto nemůže dostatečně zrychlovat, aby mohly otáčky dostatečně rychle vzrůst.
Zejména u malých turbomotorů pak dochází k tzv. LSPI, low speed pre-ignition, předčasnému zapálení směsi při nízké motorové rychlosti, a to může vést k vážným škodám. K tomuto jsou náchylné zejména moderní downsizované benzínové turbomotory právě při velké zátěži a nízkých otáčkách. A protože to je de facto detonační hoření, které způsobuje nečekaný a nepatřičný nárůst tlaku ve spalovací komoře, může to motor vážně poškodit - mohou prasknout písty, ohnout se ojnice, deformovat ojniční ložiska atp.
Přesná příčina, proč se tohle děje, zatím není známa, ale ví se, že čím chladnější je nasávaný vzduch, tím menší je šance, že k LSPI dojde. I proto se chladí výfukové plyny v systémech EGR. Samozřejmě stále platí, že čím vyšší oktanové číslo benzínu, tím více je benzín odolný proti samozápalům - a tedy i proti LSPI. Všechno tohle jde ale minimalizovat jednoduchou věcí - chcete-li zrychlovat, nebuďte líní a podřaďte o jeden, dva kvalty níž. U turba stačí „zdravé střední otáčky” a všechno rázem běží perektně.
U dieselových aut je tu ještě jedna věc, proč tohle není vhodné dělat. Diesely nemívají škrticí klapku, kterou by řidič ovládal plynem, jako benzíny, plynový pedál je tu svázaný s množstvím vstříknutého paliva. Detailněji se tomuto věnujeme v článku o hlavních rozdílech mezi diesely a benzíny. Řídící jednotky ve spolupráci s různými senzory všechno tohle korigují, ale i tak plný plyn v nízkých otáčkách může znamenat příliš bohatou směs. A s tím zbytečně vysokou spotřebu paliva a riziko poškození katalyzátoru a dalších, neméně drahých součástí výfukového systému.
Re: trhnutie pri akceleracii
Olson to vsetko uz mame tu nastudovane.olson píše:http://www.autoforum.cz/zivot-ridice/5- ... em-a-proc/
3. Nepřetěžujte motor v nízkých otáčkách
Když se motor převaluje někde okolo volnoběhu a řidič dá plný plyn, automatická převodovka si podřadí a problém nenastává. U manuálu ale leckdo může chtít po motoru, aby na vysoký převodový stupeň táhl i z takhle nízkých otáček. Turbo k tomu svádí, auto se během chvíle dá do pohybu, jenže v tu chvíli dodává velký tlak, ale otáčky motoru jsou malé. Kvůli vysokému převodovému stupni auto nemůže dostatečně zrychlovat, aby mohly otáčky dostatečně rychle vzrůst.
Zejména u malých turbomotorů pak dochází k tzv. LSPI, low speed pre-ignition, předčasnému zapálení směsi při nízké motorové rychlosti, a to může vést k vážným škodám. K tomuto jsou náchylné zejména moderní downsizované benzínové turbomotory právě při velké zátěži a nízkých otáčkách. A protože to je de facto detonační hoření, které způsobuje nečekaný a nepatřičný nárůst tlaku ve spalovací komoře, může to motor vážně poškodit - mohou prasknout písty, ohnout se ojnice, deformovat ojniční ložiska atp.
Přesná příčina, proč se tohle děje, zatím není známa, ale ví se, že čím chladnější je nasávaný vzduch, tím menší je šance, že k LSPI dojde. I proto se chladí výfukové plyny v systémech EGR. Samozřejmě stále platí, že čím vyšší oktanové číslo benzínu, tím více je benzín odolný proti samozápalům - a tedy i proti LSPI. Všechno tohle jde ale minimalizovat jednoduchou věcí - chcete-li zrychlovat, nebuďte líní a podřaďte o jeden, dva kvalty níž. U turba stačí „zdravé střední otáčky” a všechno rázem běží perektně.
U dieselových aut je tu ještě jedna věc, proč tohle není vhodné dělat. Diesely nemívají škrticí klapku, kterou by řidič ovládal plynem, jako benzíny, plynový pedál je tu svázaný s množstvím vstříknutého paliva. Detailněji se tomuto věnujeme v článku o hlavních rozdílech mezi diesely a benzíny. Řídící jednotky ve spolupráci s různými senzory všechno tohle korigují, ale i tak plný plyn v nízkých otáčkách může znamenat příliš bohatou směs. A s tím zbytečně vysokou spotřebu paliva a riziko poškození katalyzátoru a dalších, neméně drahých součástí výfukového systému.
Kazdy si je vedomy pouzivania tohto auta a manualu ako sa vyhybat LSPI. ALE? Keby tu nebolo ALE?
Co je nepochopitelne a smiesne je,aby som si dal vytlacit manual na zaobchadzanie a pouzivanie tohto auta a aby som si ten manual prilepil na palubnu dosku auta??? Sustavne pocas jazdy sledovat otackomer a jemne zaobchadyat z plynom. Prudko neakcelerovat,ani ked potrebojes predijst auto??
To vsetko by sa casom dalo naucit ked autom jazdis kazdy den zvyknes si ale co ked auto pouziva viacej ludi ci vo firme alebo z clenov rodiny? nedohladnes na kazdeho z rodiny ako jazdi a auto za par tis. km pojde do kytek. Co je to za auto? Ked je tak zlozite na pouzivanie aby mu clovek neublizil. Ved to auto potrebuje opateru ako male decko
Keby to aspon vsetko ustrazila elektronika a optimalizovala vodicove spravanie aby uchranila tie neziaduce vplyvy pri vyskyte LSPI.
OPEL ASTRA 1,4 Turbo, 150k - r.v. 2015
Re: trhnutie pri akceleracii
Presne tak ...nech upravia soft aj za cenu nižšieho výkonu a nebudem davat stale pozor a neskor si zvyknem na výkon alebo medzeru v určitých otáčkach ako napr.v dízli
Re: trhnutie pri akceleracii
A Peta opet potvrdil, ze bud neumi cist, nebo mu dela neprekonatelny problem prectene pochopit.
Opel Astra K (MY17,5) Cosmic Grey 1.4T 92kW Enjoy + Komfortní sada 2 + mlhovky
Re: trhnutie pri akceleracii
O com tocis ???Katikakus píše:A Peta opet potvrdil, ze bud neumi cist, nebo mu dela neprekonatelny problem prectene pochopit.
OPEL ASTRA 1,4 Turbo, 150k - r.v. 2015
Re: trhnutie pri akceleracii
Myslím, že o tom, že si písal niečo v zmysle, že musíš mať vytlačený manuál k autu a nemôžeš na to šlapnúť, keď predbiehaš. Ale o tom sa v článku vôbec nepíše. Stačí si prečítať podčiarknutú vetu, tzn. neprebiehať na vysoký kvalt, ale podradiť, aj keď turbo láka k tomu, aby sa jazdilo mimo bežný rozsah otáčok...
Okrem toho, autá sú konštrukčne zložité a vždy s nimi bolo treba zaobchádzať rozumným spôsobom. Turbo, neturbo. Podtáčať atmosféru, plný plyn pri studenom motore apod. určite životnosti motora nepridávajú. Ak neustrážiš každého člena rodiny, ok, to je samozrejmé, ale mal by si im vysvetliť, že znižujú životnosť motora vášho rodinného auta
Okrem toho, autá sú konštrukčne zložité a vždy s nimi bolo treba zaobchádzať rozumným spôsobom. Turbo, neturbo. Podtáčať atmosféru, plný plyn pri studenom motore apod. určite životnosti motora nepridávajú. Ak neustrážiš každého člena rodiny, ok, to je samozrejmé, ale mal by si im vysvetliť, že znižujú životnosť motora vášho rodinného auta
Opel Astra K ST AT6, 147kW Innovation
(ex) Opel Insignia 2011, Cosmo
Opel Astra G 2009
https://www.spritmonitor.de/en/detail/898962.html
(ex) Opel Insignia 2011, Cosmo
Opel Astra G 2009
https://www.spritmonitor.de/en/detail/898962.html
Re: trhnutie pri akceleracii
Velmi by som nezovseobecnoval. Mam TSIcko 2017 a je blbovzdorne, mozem robit s plynom co chcem aj na 6ke do kopca 1900ot. Zvladne aj plny knedlik z tych otacok, ked sa niekedy pozabudnem pri predbiehani, ale auto je lahke (Fabia), takze to ide. Pisem to len preto, ze aj nove (downsizingove) motory sa evidentne daju urobit dobre, ci uz je to HW, SW alebo olejom, ale celok je funkcny. Takze nie je to take cierne, ako sa javi. Technika sa stale vyvija a chyby sa ladia bohuzial na prvych majiteloch. Tak to bolo aj s prvymi CR dieslami, s prvymi DPF, tak je to aj teraz. Dnes paradoxne je diesel neviem ci spolahlivejsi, ale vyladenejsi, nez prve priamovstreky.
Re: trhnutie pri akceleracii
Zaojímave ze Škodovka si z tymto problémom poradila.
http://www.infineuminsight.com/insight/ ... o-ignition
http://www.infineuminsight.com/insight/ ... o-ignition
OPEL ASTRA 1,4 Turbo, 150k - r.v. 2015