STK. Technická - neprošel emisemi
Moderátor: Moderátoři
STK. Technická - neprošel emisemi
Ahoj. Rád bych se poradil. Hodně jsem hledal a přečetl, i na starém Opel Astra H fóru, tak snad dávám na správné místo.
Byl jsem na technický a neprošel jsem emisemi. Opel Astra H, benzín 1,6 77 kW (Z16XEP), 2007, najeto 102.000 km. Před dvěma lety bez problémů. Počítal jsem, že také normálně projdu. Nerozsvítila se mi žádná chyba na palubce, neukazuje žádné chyby po sešlápnutí pedálů. OP-COM je na cestě. Ani na technický se jim nezobrazila žádná chyba. Naměřily hodně vysoké CO, lambda také mimo hodnoty, pod 0,970, prý bohatá směs. HC také myslím docela vysoké.
Před dvěma třemi lety jsem měnil druhou zadní lambdu za katalyzátorem, to se mi rozsvítila na palubce chyba. Před asi dvěma roky měněna zapalovací lišta, auto jelo na tři válce, to bylo hodně poznat a slyšet, ztráta výkonu. Svíčky také před časem měněny, docela nové.
Nyní jsem žádnou změnu nepozoroval. Výkon mi přijde stejný, auto jede, spotřeba stejná, žádné zvuky. Jezdím spíše ekonomicky, moc
nevytáčím, spíše kratší trasy, i když občas to projedu na delší.
Vše napovídalo, že by to bylo první lambdou před katalyzátorem, která určuje množství směsi. Hodně jsem hledal a přečetl. Někdo uvádí, že vydrží déle, jiný 100.000 km. Když odejde jedna, podobně odejde i ta druhá. Tedy říkal jsem si, že to je tím. Také jsem četl, že řidič opotřebování lambdy a potřebu její výměny moc nepozná, protože přichází postupně. Pokud je na ní něco špatně a ještě funguje, ani se neobjeví upozornění na palubce, až když úplně přestane fungovat, pak se rozsvítí.
Proto jsem první lambdu vyměnil. Přišlo mi, že reakce na plyn se zlepšila, může to být jen subjektivní pocit, a párkrát jsem to pěkně vytočil a auto jede. Jel jsem na emise podruhé s tím, že to bude snad v pořádku. A nebylo. Stále hodně vysoké CO a lambda pod, stále bohatá směs. Teď jsem si už nahrál videa. Dal bych sem. Když točil na 5000 otáček, CO trochu kleslo, ovšem stále vysoké.
Čím by to mohlo být? Máte někdo podobné zkušenosti?
Jakmile přijde OP-COM, udělám diagnostiku.
Může toho být více. Vzduchový filtr je trochu špinavý, ale tím to myslím nebude. Mohu vyměnit.
Četl jsem, že možná zanesený EGR, usazeniny v motoru, katalyzátor, prasklé svody před katalyzátorem.
Jelikož je bohatá směs, značí to málo vzduchu. Nebo, jak jsem četl, naopak hodně vzduchu, třeba právě prasklinou na svodech, lambda to vyhodnotí a proto tam pošle hodně paliva. To by ale snad bylo cítit a možná i vidět kouř v motoru, tedy pokud by prasklina nebyla asi úplně malá. Případně váha vzduchu, řídící jednotka? I když tomu moc nevěřím.
Když je venku první lambda, někde jsem četl, že je možné tou dírou vidět, jestli není katalyzátor vysypaný. Zahlédl jsem tam jen nějakou čistou síťku.
Po lambdě bych tipoval zanesený EGR a nějaké potrubí.
Moc díky!
David
Byl jsem na technický a neprošel jsem emisemi. Opel Astra H, benzín 1,6 77 kW (Z16XEP), 2007, najeto 102.000 km. Před dvěma lety bez problémů. Počítal jsem, že také normálně projdu. Nerozsvítila se mi žádná chyba na palubce, neukazuje žádné chyby po sešlápnutí pedálů. OP-COM je na cestě. Ani na technický se jim nezobrazila žádná chyba. Naměřily hodně vysoké CO, lambda také mimo hodnoty, pod 0,970, prý bohatá směs. HC také myslím docela vysoké.
Před dvěma třemi lety jsem měnil druhou zadní lambdu za katalyzátorem, to se mi rozsvítila na palubce chyba. Před asi dvěma roky měněna zapalovací lišta, auto jelo na tři válce, to bylo hodně poznat a slyšet, ztráta výkonu. Svíčky také před časem měněny, docela nové.
Nyní jsem žádnou změnu nepozoroval. Výkon mi přijde stejný, auto jede, spotřeba stejná, žádné zvuky. Jezdím spíše ekonomicky, moc
nevytáčím, spíše kratší trasy, i když občas to projedu na delší.
Vše napovídalo, že by to bylo první lambdou před katalyzátorem, která určuje množství směsi. Hodně jsem hledal a přečetl. Někdo uvádí, že vydrží déle, jiný 100.000 km. Když odejde jedna, podobně odejde i ta druhá. Tedy říkal jsem si, že to je tím. Také jsem četl, že řidič opotřebování lambdy a potřebu její výměny moc nepozná, protože přichází postupně. Pokud je na ní něco špatně a ještě funguje, ani se neobjeví upozornění na palubce, až když úplně přestane fungovat, pak se rozsvítí.
Proto jsem první lambdu vyměnil. Přišlo mi, že reakce na plyn se zlepšila, může to být jen subjektivní pocit, a párkrát jsem to pěkně vytočil a auto jede. Jel jsem na emise podruhé s tím, že to bude snad v pořádku. A nebylo. Stále hodně vysoké CO a lambda pod, stále bohatá směs. Teď jsem si už nahrál videa. Dal bych sem. Když točil na 5000 otáček, CO trochu kleslo, ovšem stále vysoké.
Čím by to mohlo být? Máte někdo podobné zkušenosti?
Jakmile přijde OP-COM, udělám diagnostiku.
Může toho být více. Vzduchový filtr je trochu špinavý, ale tím to myslím nebude. Mohu vyměnit.
Četl jsem, že možná zanesený EGR, usazeniny v motoru, katalyzátor, prasklé svody před katalyzátorem.
Jelikož je bohatá směs, značí to málo vzduchu. Nebo, jak jsem četl, naopak hodně vzduchu, třeba právě prasklinou na svodech, lambda to vyhodnotí a proto tam pošle hodně paliva. To by ale snad bylo cítit a možná i vidět kouř v motoru, tedy pokud by prasklina nebyla asi úplně malá. Případně váha vzduchu, řídící jednotka? I když tomu moc nevěřím.
Když je venku první lambda, někde jsem četl, že je možné tou dírou vidět, jestli není katalyzátor vysypaný. Zahlédl jsem tam jen nějakou čistou síťku.
Po lambdě bych tipoval zanesený EGR a nějaké potrubí.
Moc díky!
David
- Reklama
Re: STK. Technická - neprošel emisemi
Referenční poměr směsi vzduchu a paliva je 14,7 : 1. S příčinou bohaté směsi se většinou objeví chybový kód P0172
Bohatá směs je v poměru 10,29 : 1 (málo vzduchu) zkontroluj přívodní potrubí a vzduchový filtr pro přívod vzduchu ke škrtící klapce.
Chudá směs je v poměru 19.11 : 1 (hodně vzduchu)
Motor na základě lamda sond reguluje tyto hodnoty v povolených mezích
ST/LT FTRM - krátkodobá/dlouhodobá korekce
Další možnosti závady jsou v odvětrání palivové nádrže
Snímač absolutního tlaku v sacím potrubí
EGR ventil
Elekromagnetický ventil Twinport
Lambda sondy
Katalyzátor
Zkus si udělat provizorní diagmostiku brzda / plyn. Zmačkni součastně pedály brzdy a plynu.
Za stálého držení pedálů zapni zapalování na kontrolky, po chvílce by se Ti měly zobrazit případné chybové kódy.
Pokud nejsou uloženy žádné chybové kódy, tak se zobrazí samé nuly. Tato diagnostika je orientační, jelikož se
nezobrazují úplně všechny chybové kódy jako u diagnostického přístroje. Při této diagnostice nesmí být nic
zastrčeno v diagnostické zásuvce.
https://www.youtube.com/watch?v=F1b4WTBAfE8
Výjmutí EGR ventilu
https://www.youtube.com/watch?v=vy3iOrHgriQ
Zkontroluj víčko oleje a měrku zda není za provozu motoru přisáté (jde velmi ztuha vyndat).
To by mohla být prasklá membrána odvětrání klikové skříně ve víku motoru.
Bohatá směs je v poměru 10,29 : 1 (málo vzduchu) zkontroluj přívodní potrubí a vzduchový filtr pro přívod vzduchu ke škrtící klapce.
Chudá směs je v poměru 19.11 : 1 (hodně vzduchu)
Motor na základě lamda sond reguluje tyto hodnoty v povolených mezích
ST/LT FTRM - krátkodobá/dlouhodobá korekce
Další možnosti závady jsou v odvětrání palivové nádrže
Snímač absolutního tlaku v sacím potrubí
EGR ventil
Elekromagnetický ventil Twinport
Lambda sondy
Katalyzátor
Zkus si udělat provizorní diagmostiku brzda / plyn. Zmačkni součastně pedály brzdy a plynu.
Za stálého držení pedálů zapni zapalování na kontrolky, po chvílce by se Ti měly zobrazit případné chybové kódy.
Pokud nejsou uloženy žádné chybové kódy, tak se zobrazí samé nuly. Tato diagnostika je orientační, jelikož se
nezobrazují úplně všechny chybové kódy jako u diagnostického přístroje. Při této diagnostice nesmí být nic
zastrčeno v diagnostické zásuvce.
https://www.youtube.com/watch?v=F1b4WTBAfE8
Výjmutí EGR ventilu
https://www.youtube.com/watch?v=vy3iOrHgriQ
Zkontroluj víčko oleje a měrku zda není za provozu motoru přisáté (jde velmi ztuha vyndat).
To by mohla být prasklá membrána odvětrání klikové skříně ve víku motoru.
Re: STK. Technická - neprošel emisemi
Ahoj. Moc díky za odpověď.
Zjištění chyb sešlápnutím pedálů jsem zkoušel, nic, samé nuly.
Na OP-COM čekám, snad přijde co nejdříve. Možná si ještě zkusím objednat i ELM 327.
Snad mi OP-COM ukáže nějaké chyby. Doufám, že to nebude katalyzátor, po 100.000 km. Možná jen někde ucpané vedení, EGR ventil, ventil Twinport.
Lambda sondy nové. První úplně, možná nebyla potřeba ani měnit, ale nebyla drahá, myslím, že to prospělo, alespoň mám pocit lepší reakce na plyn, druhá asi 2-3 roky.
Víčko oleje a měrku vyzkouším.
Snad to nebude nic vážného, prasklé svody apod.
Dám vědět.
Díky!
David
Zjištění chyb sešlápnutím pedálů jsem zkoušel, nic, samé nuly.
Na OP-COM čekám, snad přijde co nejdříve. Možná si ještě zkusím objednat i ELM 327.
Snad mi OP-COM ukáže nějaké chyby. Doufám, že to nebude katalyzátor, po 100.000 km. Možná jen někde ucpané vedení, EGR ventil, ventil Twinport.
Lambda sondy nové. První úplně, možná nebyla potřeba ani měnit, ale nebyla drahá, myslím, že to prospělo, alespoň mám pocit lepší reakce na plyn, druhá asi 2-3 roky.
Víčko oleje a měrku vyzkouším.
Snad to nebude nic vážného, prasklé svody apod.
Dám vědět.
Díky!
David
Re: STK. Technická - neprošel emisemi
Možná to až tak nesouvisí, ale na poslední technické mi ten technik řekl, že tomu musím šlápnout občas na krk a taky používat aditiva, ale ještě předtím dal plyn na podlahu a po chvíli z výfuku vyletěl kouř jako bych měl dýzla Takže dle rady občas pavouky z výfuku vyženu, no ve městě to ale moc nejde....
Re: STK. Technická - neprošel emisemi
Teď už to taky občas vytáčím. Po výměně té první lambdy jsem to také trochu protáhl. Měl jsem pocit, že auto lépe reaguje, a že je to už v pořádku. A než jsem jel na technickou, také jsem to pořádně projel. Ale je to benzín.
Když jsem byl jednou v servisu, také mi jeden technik říkal, že těmto motorům to vytáčení svědčí. Nic pro mou ekonomickou jízdu.
A že snad i tento 77 kW je v něčem spolehlivější, je tam něco jednoduššího než v novějším 85 kW. Byl to neznačkový servis Opel.
Na technické to také zkusil vytočit do otáček. Natočil jsem si i videa, sem se nadají nahrát. Díky!
Když jsem byl jednou v servisu, také mi jeden technik říkal, že těmto motorům to vytáčení svědčí. Nic pro mou ekonomickou jízdu.
A že snad i tento 77 kW je v něčem spolehlivější, je tam něco jednoduššího než v novějším 85 kW. Byl to neznačkový servis Opel.
Na technické to také zkusil vytočit do otáček. Natočil jsem si i videa, sem se nadají nahrát. Díky!
Re: STK. Technická - neprošel emisemi
Ano, říká se tomu "italská údržba" a jedenáct mekániků z deseti to před technickou/měřením emisí doporučuje, podobně jako vyměnit olej v motoru. Ostatně kdo i s benzínovými motory jezdí vyloženě na spotřebu a bojí se vyšších otáček, mívá obecně víc potíží než ten, kdo se motor zdravě točí.
W124 E320 R6 Coupé 1994
Re: STK. Technická - neprošel emisemi
Ahoj,
měl jsem podobný problém minulý rok na Z16XEP. Lambda OK, ale CO lehce nad horní mezí. Limit byl 0,3% a já měl okolo 0,4%. Technik říkal, že asi vadný kat. Zkoušel to proturovat,ale taky nic. Pak při revizi LPG, kdy si motor cvrlikal asi 10min, aby mohl kontrolovat hodnoty v LPG ECU a těstnost systému, tak se to samo opravilo. Říkal mi, že jako kdybych přijel studeným katem a až teprve teď se ohřál. Což nám přišla blbost, když jsem k němu jel 40km a po cestě jsem vyháněl pavouky z výfuku. Ale nakonec jsme prošel na jedničku.
Když jsem přijel, tak jsem měl volnoběžné CO okolo 0,4%.
Po těch deseti minutách kdy si motor cvrlikal:
jsem měl na benzín volnoběžné CO 0,12%, Při 3000 ot/min 0,03%. a laabda 1,002
A na LPG volnoběžné CO 0,00% a při 3000ot/min 0,01% a lambda 1,001
Žádný švindl, ala povytahnutá sonda atd. to nebyla. Celou dobu jsem u auta byl
měl jsem podobný problém minulý rok na Z16XEP. Lambda OK, ale CO lehce nad horní mezí. Limit byl 0,3% a já měl okolo 0,4%. Technik říkal, že asi vadný kat. Zkoušel to proturovat,ale taky nic. Pak při revizi LPG, kdy si motor cvrlikal asi 10min, aby mohl kontrolovat hodnoty v LPG ECU a těstnost systému, tak se to samo opravilo. Říkal mi, že jako kdybych přijel studeným katem a až teprve teď se ohřál. Což nám přišla blbost, když jsem k němu jel 40km a po cestě jsem vyháněl pavouky z výfuku. Ale nakonec jsme prošel na jedničku.
Když jsem přijel, tak jsem měl volnoběžné CO okolo 0,4%.
Po těch deseti minutách kdy si motor cvrlikal:
jsem měl na benzín volnoběžné CO 0,12%, Při 3000 ot/min 0,03%. a laabda 1,002
A na LPG volnoběžné CO 0,00% a při 3000ot/min 0,01% a lambda 1,001
Žádný švindl, ala povytahnutá sonda atd. to nebyla. Celou dobu jsem u auta byl
Opel Astra H Z14XEP + LPG
Opel Astra H Z16XEP + LPG
ex Opel Corsa B X10XE + LPG
ex Opel Zafira A X16XE + LPG
ex Škoda Felicia 1.3MPi + LPG
ex Seat Ibiza 1.4 MPi
ex Peugeot 207 1.4
ex Kia Picanto 1.0
ex Škoda 120 LS
Opel Astra H Z16XEP + LPG
ex Opel Corsa B X10XE + LPG
ex Opel Zafira A X16XE + LPG
ex Škoda Felicia 1.3MPi + LPG
ex Seat Ibiza 1.4 MPi
ex Peugeot 207 1.4
ex Kia Picanto 1.0
ex Škoda 120 LS
Re: STK. Technická - neprošel emisemi
A dívám se, že ty máš hranici CO 0,2% a já jsem měl minulý rok 0,3%. Buď jiný ročník a nebo jiné euro, nebo to zase zpřísnili.
Opel Astra H Z14XEP + LPG
Opel Astra H Z16XEP + LPG
ex Opel Corsa B X10XE + LPG
ex Opel Zafira A X16XE + LPG
ex Škoda Felicia 1.3MPi + LPG
ex Seat Ibiza 1.4 MPi
ex Peugeot 207 1.4
ex Kia Picanto 1.0
ex Škoda 120 LS
Opel Astra H Z16XEP + LPG
ex Opel Corsa B X10XE + LPG
ex Opel Zafira A X16XE + LPG
ex Škoda Felicia 1.3MPi + LPG
ex Seat Ibiza 1.4 MPi
ex Peugeot 207 1.4
ex Kia Picanto 1.0
ex Škoda 120 LS
Re: STK. Technická - neprošel emisemi
Ahoj. Díky díky.
Asi to stále zpřísňují...
Teď jsem zkoušel s nastartovaným motorem po jízdě (teplý motor) vytáhnout měrku oleje, nic se nedělo, možná trochu přilepená a je tam na těsno, ale šla vytáhnout lehce, a sundat víčko oleje motoru. To také trochu přilepené, ale šlo pak lehce, bez podtlaku, motor krásně běží. Jen poté při zavření začne motor v první sekundě lapat po dechu, ve druhé víc, ve třetí to vypadá, že klekne, a pak čtvrtá, pátá, šestá sekunda klidnější, srovná se to a běží zas normálně. Asi to bude někde tím vzduchem...
Z výfuku jde podle přivonění úplně čistý vzduch.
Asi to stále zpřísňují...
Teď jsem zkoušel s nastartovaným motorem po jízdě (teplý motor) vytáhnout měrku oleje, nic se nedělo, možná trochu přilepená a je tam na těsno, ale šla vytáhnout lehce, a sundat víčko oleje motoru. To také trochu přilepené, ale šlo pak lehce, bez podtlaku, motor krásně běží. Jen poté při zavření začne motor v první sekundě lapat po dechu, ve druhé víc, ve třetí to vypadá, že klekne, a pak čtvrtá, pátá, šestá sekunda klidnější, srovná se to a běží zas normálně. Asi to bude někde tím vzduchem...
Z výfuku jde podle přivonění úplně čistý vzduch.
Re: STK. Technická - neprošel emisemi
Pro motor Z16XEP Euro4 jsou předepsané limitní hranice pro volnoběh při 710 - 930 ot/min. max 0.30% CO
a limitní hranice pro zatížení při 2800 - 3200 ot/min. je max 0.20% CO a Lambda sonda má limit 0.970 - 1,030
Při STK Emise, se také provádí diagnostika kontrolky MIL a případně ujetá vzdálenost od aktivace DTC MIL.