Zmena oleja z 5W-30 na 0W-20
Moderátoři: Astra - R@SAG, mattonecz, klm121, Moderátoři
Re: Zmena oleja z 5W-30 na 0W-20
Tak tak, měním 2x ročně kolem 10 tisíc km. Jednou sám, po druhé servis. Už od koupě.
Opel Astra ST 1.4 92KW Innovation
- Reklama
Re: Zmena oleja z 5W-30 na 0W-20
Trocha vysvětlení proč se do nových motorů po roce výroby 2018/2019 již povinně dává olej 0W-20
Toto se týká i jiných značek než Opel, například Škoda, WV, Audi a pod.
Rozhovor s expertem: Oleje proti samozápalům
Na rozumy o nových „superřídkých“ olejích jsme zajeli do Jihlavy za Petrem Chytkou, známým českým tribodiagnostikem. Ten nás upozornil na problematiku LSPI – Low Speed Pre-Ignition - nízkootáčkové předzapalování která ohrožuje nové zážehové motory.
V čem vidíte smysl nových specifikací motorových olejů? Nejde jen o další tahání peněz z kapes zákazníků, popřípadě olejářských firem, které automobilkám platí za odzkoušení a schválení svých produktů?
Automobilky jsou pod tvrdým tlakem emisních limitů. Kauza Dieselgate si vynutila v reálu čistší emise, ale nikdo neslevil z požadavků na jejich co nejnižší celkové množství, což jde jak známo proti sobě. Každý gram emisí CO2 se počítá a nic není bezvýznamné v honbě za jejich snižováním – ani zase o něco řidší olej, který motoru ušetří trochu energie v cyklu začínajícím studeným startem. Že by v praxi motoristé pocítili nějaké snížení spotřeby díky novým olejům, to není reálné. Vlastnosti těchto olejů jsou přizpůsobeny prodlouženým výměnným lhůtám. Kontaminací sazemi, kterých přímovstřikové benzinové motory dělají hodně, totiž oleje houstnou – a u 0W-20 trvá logicky déle, než začnou být husté příliš.
Viskozita je jasná – že jsou nové oleje zase o kus řidší, vidíme při pouhém zatřepání obalem. Ale jak se změnily jejich vlastnosti?
To výrobci samozřejmě tají, ale ústředním tématem dneška je jev zvaný LSPI – Low Speed Pre-Ignition - nízkootáčkové předzapalování. V přeplňovaných benzinových motorech s přímým vstřikem při nízkém zatížení dochází k tvorbě karbonových úsad, při vyšším se zase spalují. Právě jejich odhořívání při vysokých tlacích dokáže samo zapálit směs. Nejde tedy o klasické klepání, kde nežádoucí zážeh v protilehlé části spalovacího prostoru odstartuje jiskra svíčky, ale doslova o samozápaly. Zatímco klepání potlačíte snížením předstihu, LSPI nelze z pohledu řídicí jednotky žádným způsobem regulovat. Pro motor je naprosto destruktivní – zcela typické už jsou rozlámané písty. A přišlo se na to, že sklony k LSPI významně ovlivňuje i motorový olej. Zásadně jej zvyšuje vápník obsažený v detergentních přísadách. Výrobci proto musí hledat nové přísady bez vápníku – a je dost pravděpodobné, že tyto nové oleje už takové mají. Že olej zabrání praskání pístů, to je ale technická zajímavost, co?
Když si k tomu novému oleji VW 508 00 přičichneme, cítíme silný zápach jako od rozpouštědel. Kdysi takto zkušení motoristé rozeznávali levnější oleje ze selektivní rafinace rozpouštědly od dražších hydrogenovaných, které páchly méně a jinak. Znamená to, že nové oleje vznikají z levného základu?
Nikoliv, zápach budou mít na svědomí aditiva. Od anorganických, která cítit nebyla, se přešlo k organickým, jež často páchnou výrazně. Hodně cítit jsou takzvané ftaláty nebo suksimidy a látky obsahující molybden – ten mimochodem také pomáhá předcházet LSPI-nízkootáčkový předzápal. Hlavní změny v aditivaci však přišly už před mnoha lety s filtry pevných částic a požadavky na snížení obsahu popela, který by jej zanášel. Tehdy se musel odporoučet dialkyl dithiofosfát zinku coby asi nejlepší antioxidační a protiotěrová přísada. Těmto změnám musely být přizpůsobeny materiály a často i konstrukce motoru, původním agregátům by nové formulace olejů přinášely rychlé opotřebení. Proto dávejte tyto nové oleje jen do motorů, kde to výrobce předepisuje – starší konstrukci jimi určitě nevylepšíte, spíš naopak. Zjevné je, že servisům přibude nové mazivo, kterým nemohou nahradit oleje původní – ale budou muset mít v nabídce oba druhy. Už teď mohou být mnozí zmateni. Příklad, zatímco Kodiaq 2.0 TSI 132 kW nové mazivo s viskozitou 0W-20 dostat musí, vedle stojící diesel 2.0 TDI (110 či 140 kW) jej dostat naopak nesmí.
Toto se týká i jiných značek než Opel, například Škoda, WV, Audi a pod.
Rozhovor s expertem: Oleje proti samozápalům
Na rozumy o nových „superřídkých“ olejích jsme zajeli do Jihlavy za Petrem Chytkou, známým českým tribodiagnostikem. Ten nás upozornil na problematiku LSPI – Low Speed Pre-Ignition - nízkootáčkové předzapalování která ohrožuje nové zážehové motory.
V čem vidíte smysl nových specifikací motorových olejů? Nejde jen o další tahání peněz z kapes zákazníků, popřípadě olejářských firem, které automobilkám platí za odzkoušení a schválení svých produktů?
Automobilky jsou pod tvrdým tlakem emisních limitů. Kauza Dieselgate si vynutila v reálu čistší emise, ale nikdo neslevil z požadavků na jejich co nejnižší celkové množství, což jde jak známo proti sobě. Každý gram emisí CO2 se počítá a nic není bezvýznamné v honbě za jejich snižováním – ani zase o něco řidší olej, který motoru ušetří trochu energie v cyklu začínajícím studeným startem. Že by v praxi motoristé pocítili nějaké snížení spotřeby díky novým olejům, to není reálné. Vlastnosti těchto olejů jsou přizpůsobeny prodlouženým výměnným lhůtám. Kontaminací sazemi, kterých přímovstřikové benzinové motory dělají hodně, totiž oleje houstnou – a u 0W-20 trvá logicky déle, než začnou být husté příliš.
Viskozita je jasná – že jsou nové oleje zase o kus řidší, vidíme při pouhém zatřepání obalem. Ale jak se změnily jejich vlastnosti?
To výrobci samozřejmě tají, ale ústředním tématem dneška je jev zvaný LSPI – Low Speed Pre-Ignition - nízkootáčkové předzapalování. V přeplňovaných benzinových motorech s přímým vstřikem při nízkém zatížení dochází k tvorbě karbonových úsad, při vyšším se zase spalují. Právě jejich odhořívání při vysokých tlacích dokáže samo zapálit směs. Nejde tedy o klasické klepání, kde nežádoucí zážeh v protilehlé části spalovacího prostoru odstartuje jiskra svíčky, ale doslova o samozápaly. Zatímco klepání potlačíte snížením předstihu, LSPI nelze z pohledu řídicí jednotky žádným způsobem regulovat. Pro motor je naprosto destruktivní – zcela typické už jsou rozlámané písty. A přišlo se na to, že sklony k LSPI významně ovlivňuje i motorový olej. Zásadně jej zvyšuje vápník obsažený v detergentních přísadách. Výrobci proto musí hledat nové přísady bez vápníku – a je dost pravděpodobné, že tyto nové oleje už takové mají. Že olej zabrání praskání pístů, to je ale technická zajímavost, co?
Když si k tomu novému oleji VW 508 00 přičichneme, cítíme silný zápach jako od rozpouštědel. Kdysi takto zkušení motoristé rozeznávali levnější oleje ze selektivní rafinace rozpouštědly od dražších hydrogenovaných, které páchly méně a jinak. Znamená to, že nové oleje vznikají z levného základu?
Nikoliv, zápach budou mít na svědomí aditiva. Od anorganických, která cítit nebyla, se přešlo k organickým, jež často páchnou výrazně. Hodně cítit jsou takzvané ftaláty nebo suksimidy a látky obsahující molybden – ten mimochodem také pomáhá předcházet LSPI-nízkootáčkový předzápal. Hlavní změny v aditivaci však přišly už před mnoha lety s filtry pevných částic a požadavky na snížení obsahu popela, který by jej zanášel. Tehdy se musel odporoučet dialkyl dithiofosfát zinku coby asi nejlepší antioxidační a protiotěrová přísada. Těmto změnám musely být přizpůsobeny materiály a často i konstrukce motoru, původním agregátům by nové formulace olejů přinášely rychlé opotřebení. Proto dávejte tyto nové oleje jen do motorů, kde to výrobce předepisuje – starší konstrukci jimi určitě nevylepšíte, spíš naopak. Zjevné je, že servisům přibude nové mazivo, kterým nemohou nahradit oleje původní – ale budou muset mít v nabídce oba druhy. Už teď mohou být mnozí zmateni. Příklad, zatímco Kodiaq 2.0 TSI 132 kW nové mazivo s viskozitou 0W-20 dostat musí, vedle stojící diesel 2.0 TDI (110 či 140 kW) jej dostat naopak nesmí.
Re: Zmena oleja z 5W-30 na 0W-20
Presne tak,lej tam olej ten ktory ti odporuca vyrobca alebo mas druhu moznost ten ktory chces ty.
V autoriazaku mi naleju olej taky aky chcem ja,ako je to u nas neviem na sk do servisu nechodim..
Teraz pri vymene oleja som dal vymenit aj vzduchovy filter 12500km,kedze olej menim kazdych 5000 km,zistil som toto/
Vzdy po vymene oleja auto bolo v otackach 2000-2500 hlucnejsie,olej som menil 2x tato bola tretia,ta hlucnost sa vytratila pri najazde zhruba 1000-1500 km uplne,zrjeme olej zhustol ok.
Cakal som ze sa to bude diat aj teraz a zarzu nic,pri vymene oleja som bol pritomny je to olej dexos 0W-20.
Teraz rozmyslam cim to je ze auto vobec nehuci/aby som to specifikoval akoby bolo trosku pridusene v tych otackach/ pocit zaradenia vysokeho prevodoveho stupnaa zosliapnutie pedalu nadoraz aby auto zrychlilo.Teraz sa to nedeje,auto ide ako besne,cim to je vymenou filtra alebo zmenou oleja?.Kedze som uz robil 2 vymeny oleja a tato bola tretia nechapem ten rozdiel,Olej som menil rovnako teraz v zime ako aj minuly rok a raz v lete,tym to nebude.Kedze mam rad auta a nesetrim na nanicom toto je tak vyrazna zmena ze to sem z toho dovodu uvadzam.Filter stary mam doma novy je iny obaleny je specialnou vatou,pri vyrobe auta sa davaju filtre bez tej vaty,to som sa pytal ked mi ho menil.
Uz len poznamka pri vymene oleja som vzdy pritomny,pozriem si auto zospodu,hodim rec atd.
Na margo chlapci neviem zohnat koncovku na vyfuk neviete niekto o nejakej alternative aby sa nerezalo z koncovky vyfuku.Dakujem.
V autoriazaku mi naleju olej taky aky chcem ja,ako je to u nas neviem na sk do servisu nechodim..
Teraz pri vymene oleja som dal vymenit aj vzduchovy filter 12500km,kedze olej menim kazdych 5000 km,zistil som toto/
Vzdy po vymene oleja auto bolo v otackach 2000-2500 hlucnejsie,olej som menil 2x tato bola tretia,ta hlucnost sa vytratila pri najazde zhruba 1000-1500 km uplne,zrjeme olej zhustol ok.
Cakal som ze sa to bude diat aj teraz a zarzu nic,pri vymene oleja som bol pritomny je to olej dexos 0W-20.
Teraz rozmyslam cim to je ze auto vobec nehuci/aby som to specifikoval akoby bolo trosku pridusene v tych otackach/ pocit zaradenia vysokeho prevodoveho stupnaa zosliapnutie pedalu nadoraz aby auto zrychlilo.Teraz sa to nedeje,auto ide ako besne,cim to je vymenou filtra alebo zmenou oleja?.Kedze som uz robil 2 vymeny oleja a tato bola tretia nechapem ten rozdiel,Olej som menil rovnako teraz v zime ako aj minuly rok a raz v lete,tym to nebude.Kedze mam rad auta a nesetrim na nanicom toto je tak vyrazna zmena ze to sem z toho dovodu uvadzam.Filter stary mam doma novy je iny obaleny je specialnou vatou,pri vyrobe auta sa davaju filtre bez tej vaty,to som sa pytal ked mi ho menil.
Uz len poznamka pri vymene oleja som vzdy pritomny,pozriem si auto zospodu,hodim rec atd.
Na margo chlapci neviem zohnat koncovku na vyfuk neviete niekto o nejakej alternative aby sa nerezalo z koncovky vyfuku.Dakujem.
Re: Zmena oleja z 5W-30 na 0W-20
Ahoj! Předpokládám, že se jedná o vůz pořízený jako nový. Dle mého názoru nemá na změnu zvuku/projevu motoru vliv ani olej ani výměna vzduchového filtru (po 12500km je to i poměrně brzo, avšak lépe dřív než pozdě. Jedině že by ten nový filtr měl lepší propustnost.) Spíš bych řekl, že motor se postupně dostává do kondice, podpořené častými výměnami olejové náplně (po 5tis.km nechává měnit opravdu málokdo.)
W124 E320 R6 Coupé 1994
Re: Zmena oleja z 5W-30 na 0W-20
Ahojte, neviete náhodou či bola znova zmenená viskozita z 0W-20 späť na 5W-30? Chcem kúpiť olej na výmenu do servisu a pri špecifikácii Dexos1 gen2 API SN+RC mi všade ponúka 5W-30. Díki.
Astra K 1.0T 77kw Innovation
Granite Grey
Granite Grey
Re: Zmena oleja z 5W-30 na 0W-20
Ja kupujem päť rokov DEXOS 1gen2 a furt to je 5W30.
Opel Astra 1,4, ... 74kW, 2018