mám trochu atypický dotaz: chci koupit "poslední dobré auto" podle mých představ (takže r.v.2010), které sice není Opel ale má od Opelu motory. Teď mám to samé auto ale diesel s EGR, opět stejný jako CDTI 88kW v Opelech, a to EGR šíleně komplikuje diagnostiku a údržbu a štve mně. Chci se proto vrátit k benzinu bez EGR, bez turba a bez přímého vstřikování.
Pointa tedy není koupit levný střep na dojetí, ale koupit poctivou starou mašinu s maximálně spolehlivým a udržovatelným motorem co nebude chtít pořád opravy a opětovné investice, a prodlužovat jí životnost maximální dobu. Kastle vím že vydrží, elektronika auta se dá řešit, slabé místo jsou zcela zjevně motory protože CDTI 88kW hapruje EGR, CDTI 110kW se sypou vířivé klapky, no a Z18XER...
Snažil jsem se udělat si rešerše a vychází mi značně rozporuplně. Z18XER má být díky normálním rozvodům řemenem méně domršená než souputník Z22SE trpící na všechny myslitelné potíže s rozvodovým řetězem (od probroušení vodítek přes přeskočení ozubů) a narozdíl od předchůdce Z18XE nemá EGR. Potud dobré. A klame názvem, protože oproti Z18XE byla prý XER úplně překonstruovaná.
Jenže jsem se dočetl že údajně Z18XER
- chronicky trpí na potíže s VVT, a to nejméně na 4 způsoby (ventil oleje, senzory, elektronické řízení, mechanika zubů/řízení), které se špatně diagnostikují a musí se draze řešit metodou pokus-omyl, a to téměř nevyhnutelně "pokud člověk jezdí kratší trasy" (Proč? A co jsou "kratší trasy" z hlediska VVT?)
- má velmi "horký provoz", kvůli čemuž jí oproti Z18XE překonstruovali olejové kanálky a přidali ostřik válců olejovou mlhou zespoda
- jelikož nemá hydraulické štelování ventilů, musí se to dělat ručně s opakovaným rozděláváním a sestavováním motoru a je to peklo
- nastavení ventilů vydrží podle výrobce pouhých ca. 100,000km
- "občas též praskají ventilová víka" - co? Proč?
- občas může být smůla se sáknutím skříně s čističem a chladičem oleje vyžadujícím velké náklady
- více majitelům se kompletně vysypal katalyzátor poté, co došlo k ničím nesignalizované závadě na vstřikovací liště nebo jiné elektro závadě
- občas ztrácí kompresi kvůli podprůměrným materiálům pístních kroužků a/nebo ventilů?
Je to motor který umí s dobrou péčí a po nějakých rozumných prvotních investicích vydržet třeba 400,000km celkový nájezd, nebo je to "ekonomická" řada stavěná pro maximální lowcost která by za tu dobu potřebovala jednu dvě celkové generálky?
Je to tak rozšířený motor, že se dá kdyžtak snadno sehnat ve slušném stavu z vrakoviště kde je jich přehršel, nebo spíše už nejsou?
A hlavně - když mi vadí nespolehlivost a potíže s CDTI 88kW a jeho EGR a diagnostické i servisní složitostí... Je oproti němu Z18XER komparativně lepší volba co do údržby, udržovatelnosti, spolehlivosti a diagnostiky, nebo to vyjde prakticky nastejno protože trpí stejným počtem choulostivostí a poruch, akorát v jiných oblastech než ten CDTI? tzn. vůbec bych si nepomohl, jen místo choulostivé nafty měl choulostivý benzin?