Je motor Z18XER šmejd, nebo spolehlivější než CDTI?

Tato sekce je určena těm, kteří zvažují koupi nového či ojetého vozu této značky

Moderátor: Moderátoři

pan_Mýval
Příspěvky: 6
Registrován: 05 lis 2021, 13:25

Je motor Z18XER šmejd, nebo spolehlivější než CDTI?

Příspěvek od pan_Mýval »

Ahoj,

mám trochu atypický dotaz: chci koupit "poslední dobré auto" podle mých představ (takže r.v.2010), které sice není Opel ale má od Opelu motory. Teď mám to samé auto ale diesel s EGR, opět stejný jako CDTI 88kW v Opelech, a to EGR šíleně komplikuje diagnostiku a údržbu a štve mně. Chci se proto vrátit k benzinu bez EGR, bez turba a bez přímého vstřikování.

Pointa tedy není koupit levný střep na dojetí, ale koupit poctivou starou mašinu s maximálně spolehlivým a udržovatelným motorem co nebude chtít pořád opravy a opětovné investice, a prodlužovat jí životnost maximální dobu. Kastle vím že vydrží, elektronika auta se dá řešit, slabé místo jsou zcela zjevně motory protože CDTI 88kW hapruje EGR, CDTI 110kW se sypou vířivé klapky, no a Z18XER...

Snažil jsem se udělat si rešerše a vychází mi značně rozporuplně. Z18XER má být díky normálním rozvodům řemenem méně domršená než souputník Z22SE trpící na všechny myslitelné potíže s rozvodovým řetězem (od probroušení vodítek přes přeskočení ozubů) a narozdíl od předchůdce Z18XE nemá EGR. Potud dobré. A klame názvem, protože oproti Z18XE byla prý XER úplně překonstruovaná.

Jenže jsem se dočetl že údajně Z18XER
  • chronicky trpí na potíže s VVT, a to nejméně na 4 způsoby (ventil oleje, senzory, elektronické řízení, mechanika zubů/řízení), které se špatně diagnostikují a musí se draze řešit metodou pokus-omyl, a to téměř nevyhnutelně "pokud člověk jezdí kratší trasy" (Proč? A co jsou "kratší trasy" z hlediska VVT?)
  • má velmi "horký provoz", kvůli čemuž jí oproti Z18XE překonstruovali olejové kanálky a přidali ostřik válců olejovou mlhou zespoda
  • jelikož nemá hydraulické štelování ventilů, musí se to dělat ručně s opakovaným rozděláváním a sestavováním motoru a je to peklo
  • nastavení ventilů vydrží podle výrobce pouhých ca. 100,000km
  • "občas též praskají ventilová víka" - co? Proč?
  • občas může být smůla se sáknutím skříně s čističem a chladičem oleje vyžadujícím velké náklady
  • více majitelům se kompletně vysypal katalyzátor poté, co došlo k ničím nesignalizované závadě na vstřikovací liště nebo jiné elektro závadě
  • občas ztrácí kompresi kvůli podprůměrným materiálům pístních kroužků a/nebo ventilů?
Tak se chci zeptat: jaký je ten motor reálně? Jsou tyhle slabiny statisticky vypovídající, nebo jsou to extrémně smolné případy nešťastníků kteří si vylosovali šanci 1:milionu, popř. neudržovaný střep který předchozí majitel zničil nesprávným použitím?

Je to motor který umí s dobrou péčí a po nějakých rozumných prvotních investicích vydržet třeba 400,000km celkový nájezd, nebo je to "ekonomická" řada stavěná pro maximální lowcost která by za tu dobu potřebovala jednu dvě celkové generálky?

Je to tak rozšířený motor, že se dá kdyžtak snadno sehnat ve slušném stavu z vrakoviště kde je jich přehršel, nebo spíše už nejsou?

A hlavně - když mi vadí nespolehlivost a potíže s CDTI 88kW a jeho EGR a diagnostické i servisní složitostí... Je oproti němu Z18XER komparativně lepší volba co do údržby, udržovatelnosti, spolehlivosti a diagnostiky, nebo to vyjde prakticky nastejno protože trpí stejným počtem choulostivostí a poruch, akorát v jiných oblastech než ten CDTI? tzn. vůbec bych si nepomohl, jen místo choulostivé nafty měl choulostivý benzin?
Reklama
 

pan_Mýval
Příspěvky: 6
Registrován: 05 lis 2021, 13:25

Re: Je motor Z18XER šmejd, nebo spolehlivější než CDTI?

Příspěvek od pan_Mýval »

A ještě jsem se dočetl, že vodní pumpu "nepohání rozvodový řemen". Co ji tedy pohání - řemen alternátoru, nebo už tam stihli narvat to šidítko s elektromotorkem poháněnou pumpou, která umí úplně bez varování selhat a uvařit motor?
Uživatelský avatar
Colommbo
Příspěvky: 1822
Registrován: 01 úno 2012, 09:35
Bydliště: kutnohorskokolínské pohraničí

Re: Je motor Z18XER šmejd, nebo spolehlivější než CDTI?

Příspěvek od Colommbo »

pan_Mýval píše: 01 pro 2021, 22:13 ...Z18XER má být díky normálním rozvodům řemenem méně domršená ... a narozdíl od předchůdce Z18XE nemá EGR...
Ahoj, pane Mývale! Podle dostupných informací je tomu právě naopak - motor Z18XE EGR ventil NEMÁ, zatímco motor Z18XER kurvítko jménem EGR ventil MÁ... ;)
Z18XE.PNG
Z18XER.PNG
W124 E320 R6 Coupé 1994
pan_Mýval
Příspěvky: 6
Registrován: 05 lis 2021, 13:25

Re: Je motor Z18XER šmejd, nebo spolehlivější než CDTI?

Příspěvek od pan_Mýval »

Tyjo, docela jsi mne zmátl, ale naštěstí mám servisní dokumentaci a podle té Z18XER normy EURO4 nemá AGR/EGR - tu má jen EURO5 verze toho samého motoru, která se proto jmenuje A18XER.

A Z18XE naopak kuriózně má mít AGR, viz https://motor-car.net/vauxhall-opel-eng ... opel-z18xe

Tipuji, že XER nepotřebovala AGR protože má VVT které samo o sobě umí snížit emise dostatečně pro EURO4.
StanC
Příspěvky: 271
Registrován: 31 bře 2020, 17:00

Re: Je motor Z18XER šmejd, nebo spolehlivější než CDTI?

Příspěvek od StanC »

Colommbo píše: 01 pro 2021, 22:48
pan_Mýval píše: 01 pro 2021, 22:13 ...Z18XER má být díky normálním rozvodům řemenem méně domršená ... a narozdíl od předchůdce Z18XE nemá EGR...
Ahoj, pane Mývale! Podle dostupných informací je tomu právě naopak - motor Z18XE EGR ventil NEMÁ, zatímco motor Z18XER kurvítko jménem EGR ventil MÁ... ;)
Z18XE.PNG
Z18XER.PNG
Colommbo máš v tom trochu zmatek, (A)Z18XER již EGR ventil nemá. Emise byly vyřešeny variabilním časováním s předstihem emisí na Euro 5 (označení motoru A). Proto se jedná úplně o stejný motor (Z) A18XER (stejný motor je také A18XEL, pouze výkon na 88kW je snížen softwerově)
Uživatelský avatar
Colommbo
Příspěvky: 1822
Registrován: 01 úno 2012, 09:35
Bydliště: kutnohorskokolínské pohraničí

Re: Je motor Z18XER šmejd, nebo spolehlivější než CDTI?

Příspěvek od Colommbo »

V tom případě se omlouvám a děkuju za upřesnění! Vycházel jsem z tohoto: https://www.opel-infos.de/technik/motoren/motto.html
W124 E320 R6 Coupé 1994
Uživatelský avatar
vasekpetr1
Příspěvky: 215
Registrován: 21 čer 2019, 17:51
Bydliště: Hospoda u Třebíče

Re: Je motor Z18XER šmejd, nebo spolehlivější než CDTI?

Příspěvek od vasekpetr1 »

A jak se projevuje ten problém s EGR, že nejde jednou provždy na tom motoru vyřešit? Protože vlastním tento motor (r.v. 2008) od roku 2016 (při koupi najeto 125 000km, nyní 230 000) a na motoru jsem zatím řešil jednou vyčištění EGR a jinak s motorem nemám problém. Občas hůře táhne odspodu (do 2 000 otáček je línější, pak se nakopne a valí), možná by na toto pomohlo vyčištění celého sání i s klapkou. Dlouhodobá spotřeba do sedmi litrů a to s ním manželka jezdí krátké štace 10 km do práce. Výměnu spojky a setrváku v 208 000 beru stylem ježdění.
Zafira B black line, Z19DT, 2008, WIN: W0L0AHM759G0031xx, 210 tkm
...a bydlím v Hospodě - Červené....
StanC
Příspěvky: 271
Registrován: 31 bře 2020, 17:00

Re: Je motor Z18XER šmejd, nebo spolehlivější než CDTI?

Příspěvek od StanC »

Colommbo píše: 02 pro 2021, 10:04 V tom případě se omlouvám a děkuju za upřesnění! Vycházel jsem z tohoto: https://www.opel-infos.de/technik/motoren/motto.html
Odkaz jsem četl a je tam EGR špatně uveden také u motoru (Z)A16XER, oba motory (Z)A16XER/(Z)A18XER jsou mimo objemu válců téměř schodné, oba motory používají řídící jednotku Simtec 75 a nikde zapojení EGR není uvedeno.
StanC
Příspěvky: 271
Registrován: 31 bře 2020, 17:00

Re: Je motor Z18XER šmejd, nebo spolehlivější než CDTI?

Příspěvek od StanC »

pan_Mýval píše: 02 pro 2021, 00:40 Tyjo, docela jsi mne zmátl, ale naštěstí mám servisní dokumentaci a podle té Z18XER normy EURO4 nemá AGR/EGR - tu má jen EURO5 verze toho samého motoru, která se proto jmenuje A18XER.
A Z18XE naopak kuriózně má mít AGR, viz https://motor-car.net/vauxhall-opel-eng ... opel-z18xe. Tipuji, že XER nepotřebovala AGR protože má VVT které samo o sobě umí snížit emise dostatečně pro EURO4.
Mohl by jsi poslat odkaz na ten motor A18XER (Euro 5) který má mít údajně také EGR? Nikde není tato změna proti motoru Z18XER uvedena, ani v katalogu náhradních dílů EPC. Podle dostupných informací motor Z18XER již od začátku výroby díky variabilnímu časování splňoval normu Euro 5 a tak po zavedení nové normy Euro 5 byl pouze přeznačen (možná trochu softwerově upraven). Mohla to být opět nějaká špatně napsaná informace, kterých se na vebu vyskytuje více. Podobně jako v odkazu od Colommba, nebo zde uvedený motor Z18XE, ten opravdu EGR nemá. Pouze je tak občas špatně uváděn elektropneumatický přepínací ventil pro ovládání různých součástí pomocí podtlaku. Motor Z18XE má řídící jednotku Simtec 71 a v zapojení není nikde uveden ventil EGR\AGR, neboť jej tento system nemá.
pan_Mýval
Příspěvky: 6
Registrován: 05 lis 2021, 13:25

Re: Je motor Z18XER šmejd, nebo spolehlivější než CDTI?

Příspěvek od pan_Mýval »

vasekpetr1: při střední zátěži a otáčkách nad 2000 RPM motor strašlivě cuká, a začalo to poté, co jsem nechal EGR ventil vyměnit za fungl nový protože původní majitel to měl zaslepené. Trubky EGR mají být čisté (z toho co šlo vidět při výměně ventilu), a když jsem se snažil samodomo diagnostikovat o co jde, zkoreloval jsem to s divokými oscilacemi nastavení EGR:
Obrázek
Ale to je jen třešnička na dortu - koupil jsem levný kus na zkoušku, abych zjistil, jak je zkonstruovaná kastle a zda nám auto vyhovuje. Auto vyhovuje naprosto, a teď se prostě nemohu rozhodnout jaký motor do toho drahého exempláře co má vydržet.

Jde o to, že auta dělaná po roce cca. 2008 mi prostě absolutně nevyhovují konstrukcí, motory, elektronikou, nastavením - nejsem cílová skupina tak moc, že je absolutně nechci do domu. Takže hledám dobře zkonstruované auto <2008, které mi vyhovuje a vydrží s dobrou péčí ještě několik set tisíc km. A to jsem našel, ale výběr motorů je jen CDTI nebo Z18XER - a já se nemohu rozhodnout, co je více low-tech a spolehlivější.

U toho CDTI jsou z principu čtyři choulostivé komponenty drahé na výměnu (turbo, vstřiky, DPF, DMF) a hlavně mi v praxi došlo, že dvojité vedení sání (okruh turba a okruh EGR) strašlivě komplikuje jakoukoli diagnostiku, protože kdekoli to může ufukovat, netěsnit nebo mít problém ale nelze poznat co z toho. A navíc kvůli jakémukoli zásahu je potřeba rozebrat půl motorového prostoru a vyměnit+odvzdušnit chladící kapalinu...

Vždycky jsem byl typ, co nevěří turbodieselům coby příliš komplikovaným a choulostivým strojům a přísahal jsem na benzin. Ale se Z18XER prostě nevím, těch negativních referencí jsem četl hodně...

StanC: tak to byla asi moje dedukce na bázi vstupu od Colommba - viděl jsem "Euro 5" a usoudil že rozdíl bude v AGR.
Odpovědět

Zpět na „Kupujeme Oplíka“