Motor 1,6 - A16XER zkušenosti

Opel Astra J 2010+

Moderátoři: Astra - R@SAG, Moderátoři

mlhaman
Příspěvky: 1
Registrován: 02 zář 2022, 10:33

Motor 1,6 - A16XER zkušenosti

Příspěvek od mlhaman »

Ahoj,

máte nějakou zkušenost s tímto motorem? Je to prý atmosféra? je tam něco na co si dát pozor apod?

Díky
Reklama
 

Uživatelský avatar
J@ck
Příspěvky: 169
Registrován: 04 dub 2020, 12:54

Re: motor 1,6 - A16XER

Příspěvek od J@ck »

Áno, mám Astru J s týmto motorom. Je to atmosferický motor bez preplňovania (turba) - nie je to "trhač asfaltu", ale nie je to ani žiadny lenivec (ako si poniektorí myslia).
V krátkosti: je to ešte "starý poctivý" 16 ventilový motor, s 2xOHC rozvodom ozubeným remeňom, motor je bez tzv. kur...k ako je EGR ventil, bez filtru DPF a bez dvojhmotového zotrvačníka.
Motor ako taký je bezpróblemovy (aspoň môj), no časom zvykne odchádzať termostat (vyhrievanie termostatu), zapaľovacia lišta, membrána ventilu odvetrávania kľ. skrine. Pri bežnej (nezanedbávanej) údržbe vydrží hodne.
Opel Astra J 1.6 Cosmo - Notchback
Uživatelský avatar
Colommbo
Příspěvky: 1820
Registrován: 01 úno 2012, 09:35
Bydliště: kutnohorskokolínské pohraničí

Re: motor 1,6 - A16XER

Příspěvek od Colommbo »

Ahoj! Ano, je to atmosféricky plněný motor. Připojím jen pár důležitých poznatků z jiného oplího fóra:
Motor (XER) má regulaci natočení obou vaček VVT. Je to řešeno dutým koncem hřídele se dvěma kanály pro tok oleje do stavitelných komor vačkových kol. Naplnění olejem do potřebné míry zajišťují dva elektromagnetické dvoucestné ventily. Systém může selhávat. Vada kol vaček, vada regulačních ventilů, chybná specifikace oleje v motoru, chybný postup při výměně motorového oleje ... Při už vyšším km nájezdu nemusí dobře dovírat regulační ventily a těsnit komory v kolech a při výměně oleje dojde k vytečení části oleje právě z komor vačkových kol. Po startu s novým olejem se do kol může dostat část vzduchu z filtru oleje a ven už se sám nedostane. Potom motor rachotí. Proto se při výměně oleje doporučuje starou náplň nenechávat vykapat a zavčasu nalít olej nový. Nebo starou náplň odsát sondou horem. :idea:
Svůj vůz mám momentálně u pana doktora a už nějakou dobu jezdím půjčenou Astrou H s motorem Z16XER 85kW (nerachotí... ;).) Auto jezdí dobře se spotřebou kolem šesti litrů, jediné, co postrádám, je výkonová rezerva, na kterou jsem z benzínových V6 víc jak dvacet let zvyklý... :oops:
W124 E320 R6 Coupé 1994
Uživatelský avatar
Astra - R@SAG
Moderátor
Příspěvky: 562
Registrován: 02 dub 2020, 13:26
Bydliště: Ostrava
Kontaktovat uživatele:

Re: motor 1,6 - A16XER

Příspěvek od Astra - R@SAG »

Tak tento motor sice nevlastním, ale pár postrehů mám.

- Pokus se podceni výměna svíček (servisní interval 4roky / 60 tis. km), doporučuji měnit dříve cca co 50 tis. km, tak potom odchází zapalovacé ličta.
- Na běžné ježdění je to dostačující, pokud jezdí ve 2 osobách a sem tam 2x do roka v plném naložení.
- Dost často se majtelé dozadovali zda to má těch 115k, protože tento výkon se dosáhle jen při určitém nastavení ventilů v určitém rozsahu (nevím zda si to pamatuji dobře od mechanika).
- Může se stát, že se bude ztrácet voda - zde je návod - http://astra-rasag.maweb.eu/?page_id=5849

Jinak uvedená motor se montoval do Astry H posledních led výroby, pak Astry J, Merivy B.

Teď mě už nic dalšího nenapadá.
Předešlé vozy: Opel Astra F 1.4 8v - 1992
Současný vůz: Opel Astra G 1.4 16v ECOTEC - 2003
Současný vůz: Opel Astra G 1.4 16v Twinport - 2006
Současný vůz: Opel Astra J 1.4 Turbo 88kW/120k - 2015
WEB: astra-rasag.cz - vše o Opelech.
Uživatelský avatar
westler
Příspěvky: 301
Registrován: 08 dub 2018, 10:46

Re: motor 1,6 - A16XER

Příspěvek od westler »

Měl jsem Z16XER (A16XER je mírně modifikovaná varianta) v Astře H a za 170tis km můžu potvrdit vše co je zde již napsáno, měnil jsem regulátory tlaku oleje pro naklápění obou vačkek, těsnění pod výměníkem olej/voda (u mě to byl olej ve vodě), zapalovací lištu "až" cca ve 150tis km (brzká výměna svíček). Všechno jsou to vesměs drobnosti, rád na to auto vzpomínám, nikdy mě nikde nenechalo. Hlavní nevýhodu vidím ve skromném výkonu, už v Astře H to bylo tak tak, Astra J váží o dost víc - doporučil bych to spíš pro klidnější a rozvážnější povahy za volantem :D
Astra K ST, 2018, 1.6T AT
EX Astra H, 2009, 1.6 Easytronic
h4nz3k
Příspěvky: 92
Registrován: 28 srp 2013, 13:32
Bydliště: 59401

Re: motor 1,6 - A16XER

Příspěvek od h4nz3k »

Zdravím pánové, vytáhnu tu toto starší vlákno.

Mám Astru s tímto motorem, bohužel už trochu olej žere(cca 0,5l/3000km), navíc je motor přestavěný na LPG, což tomu taky moc nepomáhá.
Pro tenhle motor je doporučený 5W30, podle názoru různých mechaniků, když auto žere olej tak přejít na hustější olej, koupil jsem tedy 10W40, že ho tam zkusím dát, akorát mně zarazila poznámka od Colommba ohledně nesprávné specifikace oleje ve spojitosti s funkčností variabilního časování.

Myslíte, že ta 10W40 bude fungovat nebo tím motoru spíš jen uškodím?

Díky za radu.
Uživatelský avatar
Astra - R@SAG
Moderátor
Příspěvky: 562
Registrován: 02 dub 2020, 13:26
Bydliště: Ostrava
Kontaktovat uživatele:

Re: Motor 1,6 - A16XER zkušenosti

Příspěvek od Astra - R@SAG »

No osobně bych tam asi 10W 40 nedával. Co se dívám do dokumentace, tak 5W 40 max. 0,5lit na 3000km je myslím, ještě v pohodě. Máme doma Astru G co ma 20 let a vezme si 0,2 na 1000km, neřešíme to. Je pravda, že u tak starého motoru v Astře G jsme taky přešli na 10W 40.

Pokud bys u svého motoru přešel na husčí olej, tak se spotřeba sníží asi na 3000km o 0,15 na 3000 km a to si myslím, že nemá smysl. Osobně bych to řešil až to bude papat, tak 0,5 na 1000km.
Předešlé vozy: Opel Astra F 1.4 8v - 1992
Současný vůz: Opel Astra G 1.4 16v ECOTEC - 2003
Současný vůz: Opel Astra G 1.4 16v Twinport - 2006
Současný vůz: Opel Astra J 1.4 Turbo 88kW/120k - 2015
WEB: astra-rasag.cz - vše o Opelech.
h4nz3k
Příspěvky: 92
Registrován: 28 srp 2013, 13:32
Bydliště: 59401

Re: Motor 1,6 - A16XER zkušenosti

Příspěvek od h4nz3k »

Díky.

Já se byl taky mrknout do dokumentace a tam je pro země mimo Evropu a Izrael(Moldávie apod) do -20stupňů 10W40 povolená s tím, že spíš doporučují max 5W40 a kvalitu Dexos, tak z toho zase moudřejší nejsem.
Uživatelský avatar
Colommbo
Příspěvky: 1820
Registrován: 01 úno 2012, 09:35
Bydliště: kutnohorskokolínské pohraničí

Re: Motor 1,6 - A16XER zkušenosti

Příspěvek od Colommbo »

Osobně bych taky radši volil zimní pětku než desítku...
W124 E320 R6 Coupé 1994
Uživatelský avatar
J@ck
Příspěvky: 169
Registrován: 04 dub 2020, 12:54

Re: Motor 1,6 - A16XER zkušenosti

Příspěvek od J@ck »

h4nz3k píše: 25 srp 2023, 13:36 Díky.

Já se byl taky mrknout do dokumentace a tam je pro země mimo Evropu a Izrael(Moldávie apod) do -20stupňů 10W40 povolená s tím, že spíš doporučují max 5W40 a kvalitu Dexos, tak z toho zase moudřejší nejsem.
Mám tiež tento motor, čo-to som si o ňom prečítal a pozisťoval a vzhľadom k spomínanej VVT regulácii vačiek by som doporučoval používať motorový olej max. 5W-40/DEXOS2, no aj ten veľmi "nerobí dobre" regulačným ventilom vačiek (info z RU-fóra) - 10W-40 je už podľa mňa príliš hustý.
A podľa dokumentácie je spotreba oleja "až" 0,6L/1000km, čiže tak malú spotrebu oleja ako máš ty by som ešte použitím hustejšieho oleja neriešil.

(A vzhľadom k tomu, že tento motor nemá EGR a DPF, tak sa v ňom kľudne môže použiť motorový olej špecifikácie A3/B4, nie len DEXOS2/C3)
Opel Astra J 1.6 Cosmo - Notchback
Odpovědět

Zpět na „Astra J“