Stránka 2 z 2

Re: Motor 1,6 - A16XER zkušenosti

Napsal: 29 srp 2023, 09:49
od h4nz3k
Ono u mně to s tou spotřebou oleje nakonec tak jednoznačné není, například teď si motor vycucnul 0,5l za 500km..
10W40 jsem tam nalil, zatím bez problému ale budu sledovat a když se objeví nějaký problém, tak přejdu na 5W40.

Re: Motor 1,6 - A16XER zkušenosti

Napsal: 29 srp 2023, 11:16
od StanC
Na bývalém již uzavřeném fóru člen "denny" mechanik a majitel autoservisu http://www.ase-dedic.com/ po zkušenostech nedoporučoval u motoru (A)Z16XER olej 10W-40 ohledně zanášení kanálků variabilního časování. Nepomůže ani pozdější přechod zpět na 5W-30. Nic to neřeší a kanálky zůstávají zanešené, následná oprava se pouze prodražuje.

Re: Motor 1,6 - A16XER zkušenosti

Napsal: 29 srp 2023, 11:33
od h4nz3k
No tak super...

Co přesně zůstane zanešené?
Ty sítka elmag. ventilů nebo přímo ty přesuvníky na vačkách?

Re: Motor 1,6 - A16XER zkušenosti

Napsal: 29 srp 2023, 14:48
od StanC
Záleží pouze na každém uživateli, jaký olej použije a je to jen doporučení odborníků nepoužívat olej 10W-40 u variabilního časování.
Hustším olejem se zanáší kanálky v řídících ventilech přestavovačů a také přímo v přestavovačích vačkových ventilů (rozvodových kol) a poškození jejich funkce. Pouze jako doplnění o nevhodnosti použití hustějšího oleje pro variabilní časování je výňatek z článku o olejích.
Výběr správného motorového oleje je zásadní pro zajištění dobrého provozu a ochrany motoru. Kromě mazací funkce má motorový olej řadu dalších funkcí, včetně chlazení, snížení hluku, čištění, utěsnění a řízení (například variabilní časování ventilů).
• V moderním vozovém parku (automobily vyrobené po roce 1999) je prémiový syntetický motorový olej téměř vždy (> 92 %) povinným požadavkem. Standardním olejem tedy rozhodně není 10W-40.
• Při vytváření specifikace motorového oleje usiluje výrobce automobilu vždy o optimální rovnováhu mezi úsporou paliva a ochranou motoru. Je proto nezbytné vždy používat správný motorový olej.
• Použití příliš „řídkého“ motorového oleje vede k předčasnému opotřebení ložisek, vačkových hřídelů, pístních kroužků a vložek válců.
• Použití „hustého“ nestandartního motorového oleje má mimo jiné negativní vliv na hydraulickou funkci variabilního časování ventilů, což má za následek poškození, neustálou vyšší spotřebu paliva a větší množství usazenin sazí, což vede k přímému riziku opotřebení.