Stránka 2 z 2

Re: Správný olej do 1.6T benzín

Napsal: 31 srp 2018, 09:04
od HansV
Zdravím, mám taky čerstvou zkušenost z 2-leté prohlídky. Chtěl jsem tam sám olej Dexos 1 gen 2. Byl jsem poučen, že teď se už pro všechny zážehové motory dává tento nový. Loni jsem ještě dostal Dexos 2.
Jinak nikdy jsem žádné problémy s LSPI neměl a olejem Dexos 1 se asi nic nezkazí.

Re: Správný olej do 1.6T benzín

Napsal: 31 srp 2018, 11:02
od Sunman
tak si čítam z materiálu od významného výrobcu palív a mazadiel k stratégii vývoja mazív, že olej je jeden z hlavných faktorov LSPI. S vývojom motorov smerujúcim k vyššej efektívnosti využitia palív - downsizing pri spomalení otáčok motora ale s udržaním hodnoty točivého momentu a dosiahnutím tým nižšej spotreby paliva a teda zároveň nižšieho množstva spalín sú nároky na olej niekde úplne inde než boli doteraz. Posledný vývoj smeroval k zachovaniu schopnosti dostatočne mazať časti motora pri nízkej viskozite (0W-30 namiesto v minulosti 5W-50). s posledným vývojom sa začínajú objavovať problémy napr. s odparovaním oleja - viď článok na ktorý tu bol link.
Pochybujem, keby to tak nebolo, že by vôbec pripustil debatu na toto téma. Ďalej sa spomína množstvo testov u rôznych výrobcov áut ktoré sú plánované do roku 2020.

Re: Správný olej do 1.6T benzín

Napsal: 31 srp 2018, 11:50
od mia
za všetkým treba hľadať emisie, teda ich limity stanovované EÚ.
Viac viď v nižšie uvedených odkazoch (viacmenej už na tomto fóre už publikovaných):
http://www.tribotechnika.sk/tribotechni ... cita-.html
https://motofocus.sk/technika/19786,zab ... enemu-lspi
https://www.motor.com/magazine-summary/ ... -ignition/

Výťahy z článkov:
Co způsobuje LSPI?
Existuje několik teorií vysvětlujících mechanismus chování LSPI. Původně se předpokládalo, že zdroj předčasného zapálení směsi je jen na určitých žhavých místech na povrchu válce. Další výzkum však ukázal, že předčasné zapálení směsi vzniká na náhodných místech v celé spalovací komoře. Nejnovější hypotézou je, že olejová kapka vstupuje do spalovací komory ze štěrbiny mezi stěnou válce a pístu. Když se tato kapka oleje smísí s palivovou a vzdušnou směsí, způsobí předčasné zapálení směsi, které se střetává s pístem pohybujícím se směrem vzhůru.
Jak zabránit LSPI?
Abychom zabránili vzniku LSPI, musíme pochopit faktory, které ovlivňují nežádoucí předčasné zapálení směsi. Studie ukázaly, že konstrukce motoru, složení paliva a složení maziva jsou nejdůležitějšími faktory ovlivňujícími vznik LSPI.


EURO VI: Nové normy automobilek na maziva
Hlavní parametr: Nízká viskozita

§ VW 508.00/509.00 SAE 0W20
§ Ford WSS M2C948 –B SAE 5W20
§ PSA B71 2312 SAE 0W30
§ FIAT 9.55535.DSX SAE 0W20
§ General Motors GM Dexos 1 Gen.2 SAE 0W20
§ MB 229.71 SAE 0W20
§ BMW LL-14+ SAE 0W20 ; BMW LL-04 SAE 0W30

Poznámka: Cieľom je zníženie trenia (emisii) a potlačenie LSPI

Čím lze LSPI ovlivnit - hlavní faktory
§ konstrukcí částí spalovacího prostoru,
§ nastavením řídící jednotky,
§ složením paliva,
§ materiálem pístu a kroužků,
§ mazivem:
- mazivo není primární příčinou LSPI, avšak může ho ovlivnit; může jeho vznik podpořit či potlačit, a to v závislosti na jeho složení,
- vzniká potřeba zúžení spolupráce konstruktérů motorů a vývojářů maziv; je nutno najít rovnováhu mezi základovým olejem, aditivací a chemickými a fyzikálními poměry v motoru.


Chemie v oleji a LSPI: Základní premisy pro návrh nových formulací oleje:
§ Sloučeniny vápníku byly dosud velmi významným představitelem ve formulaci detergentních systémů pro motorové oleje,avšak,
§ z důvodu vlivu Ca na vznik LSPI je nutno nahradit Ca jinou látkou. Nejslibněji se jeví použití organických sloučenin na bázi Mo.......

Závěry k LSPI
§ Tribologická věda zformulovala, jak by měla vypadat třecí dvojice z pohledu materiálového složení, aby ohrožení LSPI z pohledu mazání bylo co nejvíce eliminováno.
§ Nová generace pístů a pístních kroužků - které jsou LSPI ohroženy nejvíce - se do výroby dostane během jednoho až pěti let. Až tehdy budou motory proti tomuto fenoménu odolné.

A co s LSPI nyní?
§ Maziváři: Zavést co nejdříve do výroby oleje s aditivací na bázi Mo.
§ Paliváři:Zavést,popř.zvýšit účinnost aditiv s vlivem na čistotu spalovacího prostoru.
§ Motoráři: Zavést konstrukční úpravy v sacím a spalovacím traktu, aby byl co nejvíce eliminován vznik tuhých reziduí.
Do té doby: Automobilisté, uživatelé stávajících downsizovaných motorů: Nepřetěžovat downsizovaný motor v nízkých otáčkách, prostě mu „nešlapat na krk“, když se sotva probouzí k životu turbo. V 3.000 otáčkách LSPI nehrozí. U turba stačí „zdravé střední otáčky“ a všechno rázem běží perfektně. A životnost je OK.

Re: Správný olej do 1.6T benzín

Napsal: 31 srp 2018, 12:27
od Colommbo
Poslední ztučnělé a podtržené řádky považuju za nejdůležitější. :idea: Prostě ty malé motůrky držet v otáčkách (jsou na to konstruovány a nevadí jim to, narozdíl od obsluhy za volantem) a nejezdit stylem "dyť to má (tabulkový) výkon a je tam turbo, ten motor si to vezme"...

Re: Správný olej do 1.6T benzín

Napsal: 31 srp 2018, 12:49
od westler
Colommbo: což je ale přesně opačně než co se ukazuje na palubním počítači (doporučený rychlostní stupeň).

Toto by si měli přečíst hlavně majitelé 1.4T, které trpí na LSPI nesrovnatelně více než 1.6T (název tématu) :idea:

HansV + Jmac74: díky za info, takže se zdá že doporučený bude DX1 G2. DX2 dávají (omylem) jen tam kde nečtou update servisních manuálů :mrgreen:

Re: Správný olej do 1.6T benzín

Napsal: 31 srp 2018, 13:21
od PajaS74
Je to samozřejmě chyba servisu, když nedodržuje nová doporučení, ale automobilka jim to moc neusnadňuje. Např. nové Zafiry mají podle manuálu MY2018 Dexos1 gen2 jen pro nepřímovstřikové 1,4T bez LPG/CNG a pro přímovstřikové 1,6T a 1,4T s LPG/CNG mají nadále Dexos2. Pak se v tom vyznejte :shock:

Re: Správný olej do 1.6T benzín

Napsal: 31 srp 2018, 18:40
od Sunman
cely downsizing vznikol omylom pretoze sudruzi zakonodarci prisli s logickym myslenim ked ma nieco maly objem bude to mat mensiu spotrebu tym padom logicky menej spalin.
vysledkom su narvane motory turbami a potreba honit ich v otackach o ktorych sa niektorym ani nesniva.
moje nove auto bude mat o 25% mensi objem, zato vyprodukuje o 50% viac CO2.
ze su tieto motory "tuplaky" stavane na vysoke otacky, myslite si niekto ze teda budu mat zivotnost napr 500tkm ako tu vsetci tuzia pri diskuziach o vymene oleja?
mal som tu cest s fabiou pred mesiacom. motor zacinal na 4000ot takze som jazdil po okreskach medzi 4500 a 6000 ot. tipujem 150tkm a finito

Re: Správný olej do 1.6T benzín

Napsal: 13 črc 2024, 14:11
od jindra_pompo
Zdravím, dovolím si oživit starší téma. Nedávno jsem koupil Insignii B MY 2019 s motorem D16SHT. V servisce byl u předchozích výměn vždy olej Dexos 1 gen 2, v servisu kde jsem byl teď objednávali olej dopředu dle VIN a dali tam Dexos 2. Pokud chápu správně, ten byl původně pro tento motor doporučován, ale novější doporučení je Dexos 1 gen 2? Je pro mě Dexos 2 problém a mám trvat na Dexos 1 gen 2?

Re: Správný olej do 1.6T benzín

Napsal: 13 črc 2024, 14:24
od jindra_pompo
Ještě dodám, že je to automat, který motor trochu podtáčí, což jsou asi příznivé podmínky pro vznik LSPI, které sice trápilo víc 1.4T, ale better safe than sorry...

Re: Správný olej do 1.6T benzín

Napsal: 13 črc 2024, 18:28
od Laky7777
Povodne isiel do turbobenzinov (priame aj nepriame vstrekovanie) Dexos 2. Potom po problemoch s LSPI to zmenili na Dexos 1 gen.2, aktualne je tusim uz gen. 3.

Takze dali olej podla povodnej poziadavky, nie podla aktualnej.
Do 1,6tky patri Dexos 1.

V podtacaniu motora - ja jazdim jedine v rezime sport.... vtedy to drzi nad 2tis. otacok, auto je prijemne tvrde a volant nie je preposilovany.