Ahoj,
o vikendu jsem daval na A-K zimni kola a když uz jsem mel venku rezervu tak jsem se podival i do kastliku baterky. Taky mne velmi prekvapilo jak je baterie mala s ohledem na velikost kastliku. V naší A-K 1.4T je Varta 50Ah - 360A (SAE):
Na kabelu záporného polu je videt Halluv snimac, merici proud tekouci do/z baterie:
Je tedy zrejme, ze A-K pouziva inteligentni dobijeni. Když jsem to jeden cas pozoroval, tak A-K nepouziva tak drasticky energy management jako napr. Superb s rekuperaci brzdne energie. A-K téměř neustale dobiji 13.8-14.2V coz mi prijde OK. Napr. Superb je schopen pod plynem nedobijet vůbec (12,5-12,7V) a při brzdeni pusti regulace dobijeni klidne přes 15V.
Tim chci jen rici, ze A-K podle mne nepotrebuje drahou AGM baterii (která je v Superb). Zda si vystaci jen s uplne obycenou zaplavenou baterii nebo bude potrebovat EFB zalezi na tom, zda ma auto Start-Stop nebo ne. Nase A-K SS nastesti nemá takze je to asi obycejna zaplavena baterie. Pokud je start stop, asi bude potřeba EFB (nebo AGM??).
Co se tyce alternatoru, tam bych problém nevidel. Co jsem nasel, tak A-K 1.4T (B14XFL/B14XFT) pouziva alternator 130A. To je jiste vice nez dost pro jakkoliv velikou baterii co se vleze do kastliku. Na schématech alternatoru je však videt, ze se pouziva PWM rizeni tj. dobijeni není nastaveno na kontantni naperi jako drive, ale dobijeni ridi energy management auta. Otázkou je, zda není nutne typ baterie zadat do jednotky rizeni nabijeni (jako napr. u VW/Skoda - see
https://www.youtube.com/watch?v=IJAScg6JrYI). Ta podle toho pak vyhodnocuje množství spotrebovane energie a ridi nabijeni/vybijeni tak, aby se používala spravna nabijeci charakteristika a udržovala baterii v urcite urovni nabiti.
Zaver?
Je zde tedy ještě dost otázek, bez presnych odpovedi. Obecne však lze rici, ze pokud dobijeni při soucasnem stylu pouzivani auta baterii nestiha dobijet, baterie s vetsi kapacitou jiste problém zcela neodstrani, ale jen prodlouzi dobu, nez dojde k takovému poklesu napeti, ze auto zablokuje start.
Před finalnim rozhodnutim, bych se však zcela jiste zameril na tri věci:
1. Zda v aute není zarizeni, které odebira proud stále (kamera, GPS tracker a pod). a tak zhorsuje celou situaci
2. Koupil si voltmetr do zásuvky zapalovace a sledoval zda je napeti v palubni siti za jizdy >13.8V a při stani a před jizdou >12.5V.
3. Pokud je v aute Start-Stop, zda je aktivne vyuzivan.
Pokud jsou odpovedi NE-ANO-NE, asi bych zkusil novou baterii s kapacitou kole 77Ah.
Typ:
Pokud je v aute start-stop -> EFB/AGM
Není v aute start-stop -> zatopena/EFB
OnMi