prasklá pružina na přední nápravě

Moderátor: Moderátoři

lumyr
Příspěvky: 33
Registrován: 15 lis 2011, 20:17

Re: prasklá pružina na přední nápravě

Příspěvek od lumyr »

Tak chybama se člověk učí, blbec ze svých... Ač v kelly tvrdili, že tam ty jejich pružiny určitě půjdou, byly delší. Tak jsem tam dal LESJÖFORS a ty jsou na předku OK. Rovnou jsem vzal i zadní a ty jsou pro jistotu zase kraktší. Moc to nechápu. Stejně mám v zadu zarezlý excentry na seřízení odklonu kol tak proběhne výměna i s ramenem..Teď mi po přeměřeni vycházi, že na moje standardní a nijak neupravené auto potřebuju v předu nižší pružiny tj. -2cm ale na zadek standart... Původní pružiny byly originál, nikdo do toho před tím nezasahoval... Tak nevím, jestli se u opla jen špatně vyspali, nebo to chvilku takhle dávali
Vectra GTS 2.2 16v 108kW 2003
ex: Seat Toledo 1.8i 66kW 1996
ex: Ford Scorpio GIA 2.0i 88kw 1991 dříč a držák
ex: Ford Scorpio GIA 2.0i 88kw LPG 1990
Reklama
 

Uživatelský avatar
Lukasek
Příspěvky: 69
Registrován: 03 srp 2010, 18:25
Bydliště: Kladno

Re: prasklá pružina na přední nápravě

Příspěvek od Lukasek »

Mi povídej, o těch chybách bych mohl psát romány... 8-)

Na své Vectře (GTS 2.0i turbo) mám pružiny od Monroe:
přední - SP3307
zadní - SP2817

zkusmo jsem šel proměřit (u všeho měření tolerance +/- 2 - 3 mm) (kola: 225/45 R17):
výška mezi prahem a silnicí:
LP 164 mm; PP 168 mm
LZ 170 mm; PZ 170 mm

výška mezi podběhem a středem kola:
LP: 360 mm; PP: 361 mm
LZ: 360 mm; PZ: 360 mm

U zadních kol je předepsána přímo výrobcem auta pro měření geometrie u sportovního podvozku (pro sedan/liftback - F68/F69), tato výška mezi 334 - 374mm, takže zadní náprava je v horní polovině rozsahu.
Takovouto výšku lze naměřit i u podvozků "standard" a pro "špatné cesty", ale tam už by musely být pružiny buď hodně unavené, prasklé nebo plně naložené auto při měření, mluvit do toho bude i stav tlumičů - 360 mm je pro tyto podvozky pár mm nad spodní hranicí rozsahu.
Na mých pružinách je najeto za 3 - 3,5 roku přes 20000km a auto bylo při měření prázdné s 1/4 nádrží.
Přední tlumiče původní (10 let, 127000), zadní Sachs 300063 (nebo 300067) (cca 4 - 5 let, 30 - 40000)

Jak jsi zjistil, že potřebuješ na zadek pružiny pro standard a předek máš o 20 mm výše?


Ideální by bylo mít alespoň původní pružiny a na nich štítek s původním identem (např: BC, SB) a dle toho by bylo možno z EPC zjistit konkrétní čislo originálního dílu. Pak už by se dalo i u jiných dodavatelů poptat, zda mají náhradu za originální díl, daného čísla a nemusely by se tak řešit matoucí popisky u dílů, v katalozích nezávislých prodejců a výrobců. ;)

:idea: Ještě mě napadá jedna dost podstatná věc. Není možné, že jsi si koupil zadní pružiny na Signuma nebo V-C Caravan? Jejich karoserie, mohou mít, jinak provedeno uložení pružiny do karoserie a pak může být pružina pro stejný podvozek (třeba sport) kratší oproti sedanu/liftbacku. Zadní náprava je stejná všude, ale karoserie nad nápravou, mohou a vsadím boty že i jsou odlišné (třeba kvůli rovné podlaze v kufru). Tady je opravdu nejideálnější hledat podle původního dílu - především jej nějak jednoznačně identifikovat, viz výše.

Variant pružení může být jen odhadem cca 15 základních:
podvozky: standard, sport, špatné cesty, standard s CDC, sport s CDC
a toto může být instalováno do 3 druhů karoserií: sedan/liftback (F69/F68), Caravan (F35) a Signum (F48).
a k tomu dalších x "drobných" odlišností - motor, převodovka, klimatizace = rozdíly v rozložení váhy a nutnost je kompenzovat. :o
Naposledy upravil(a) Lukasek dne 15 kvě 2014, 17:07, celkem upraveno 1 x.
GTS
lumyr
Příspěvky: 33
Registrován: 15 lis 2011, 20:17

Re: prasklá pružina na přední nápravě

Příspěvek od lumyr »

Zjistil jsem to přeměřením výšky pružiny (dost nepřesná metoda, zvláště u pružiny co tam je 10 let/160tis), ale délka o 0,5cm souhlasila s délkou nové (oproti rozdílu 1,5cm vůči těm co jsem koupil..) Bohužel, žádné označení na nich už nebylo. Ty co jsem koupil, tak ty měly být na verze GTS. Já jen doufám, že nové pásnou a ostatní věci už budou standartní....
Vectra GTS 2.2 16v 108kW 2003
ex: Seat Toledo 1.8i 66kW 1996
ex: Ford Scorpio GIA 2.0i 88kw 1991 dříč a držák
ex: Ford Scorpio GIA 2.0i 88kw LPG 1990
Uživatelský avatar
Lukasek
Příspěvky: 69
Registrován: 03 srp 2010, 18:25
Bydliště: Kladno

Re: prasklá pružina na přední nápravě

Příspěvek od Lukasek »

lumyr: píšeš strašně zmatečně, v tvém příspěvku se moc nechytám :( chtělo by to nějaké upřesnění, původní, měřila tolik, pak nová (výrobce, díl, rozměr), pak další (opět co). ;)

_______________________________________________
update k tlumičům v mém předchozím příspěvku (č. 63)
GTS
Uživatelský avatar
Ondrej
Příspěvky: 10
Registrován: 02 kvě 2014, 21:40

Re: prasklá pružina na přední nápravě

Příspěvek od Ondrej »

Ste si istí, že všetky GTS mali z výroby znížený podvozok? Ja mám GTS z roku 2008 a zdá sa mi úplne rovnaký, ako som mal na sedane predtým. Auto je originál, 75 tis. km, kolesá mám 16-palcové. Auto je vzadu na kufri označené nápisom GTS a nie iba motorizáciou (napr. CDTI), ako môžeme vidieť na niektorých 5-dverových vozoch. Myslím preto, že boli GTS s podvozkom standard a GTS s podvozkom sport - ale to platí asi rovnako aj pre sedan a caravan..
Vectra GTS
Insignia ST
Uživatelský avatar
Lukasek
Příspěvky: 69
Registrován: 03 srp 2010, 18:25
Bydliště: Kladno

Re: prasklá pružina na přední nápravě

Příspěvek od Lukasek »

GTS je výbavová verze a ta s sebou měla spojené určité prvky (koncovky výfuku, sportovní přední a zadní nárazník, prahy v barvě, sportovní snížený podvozek, sport řízení, lišta na víku kufru, třípříčkový volant, sportovní sedadla, upravené budíky, vypínatelné ESP, atd). Když se jukneš na ceníky na opel-infos.de vždy je v ceníku uvedeno, že výbava:
"GTS" pro 5-dvéřovou karoserii
"Sport" pro Caravan

má sportovní podvozek snížený o 20mm.

Dle ceníků, a co jsem i tak sledoval auta v inzerátech, je verze GTS/Sport naposledy vyráběna v modelovém roce 2007 (na opelinfos uvádí ukončení výroby 6/2007), následně je k dispozici již jen OPC, popřípadě možnost příplatku za sportovní paket, s 20mm snížením. Dále bylo snížení dodáno jak jsem již psal při objednání větších kol. Tedy auta s 18" a 19" disky. Nikde není u GTS uváděno, že sportovní snížený podvozek je za příplatek. Samozřejmě je možnost jistých odlišností na různých trzích, zde čerpám z ceníků z Německa, nicméně si nemyslím, že trhy v CZ a SK by byly pro Opel tak stěžejní co do absolutního počtu prodejů Vectry, nebo celkového podílu na trhu, že by se speciálně pro tyto trhy vytvářely nějaké zásadní úpravy výbav.

Další možností jak lze jednoduše zjistit zda má vozidlo sportovní podvozek je výpis výbavy na základě WIN, kde by měl být uveden kód:
"XJ2 - nižší sportovní podvozek"
Od poloviny modelového roku 2004 se zároveň uváděl sportovní podvozek na štítku s WIN na B sloupku u spolujezdce, kde by mělo být písmeno:
"S"
Třetí možnost - těhlice, kde jsou specifické znaky: dvě "vlnky" mezi rejdovým čepem a čepem řízení. To je těhlice pro řízení na Vectru se sportovním podvozkem.

Ondrej: auto jsi kupoval nové/první majitel? Co má auto dále za výbavu? sportovní sedačky, koncovka/ky - vyditelné/schované. GTS mohly nalepit zcela nesystémově v továrně, nebo třeba po "zaškrtnutí" neuvádět označení motoru. V neposlední řadě lze "GTS" samozřejmě dokoupit a nalepit, jedná se o investici v hodnotě pár stokorun/desítek eur. Napiš do SZ WIN a můžem jednoznačně určit. ;)

Každopádně lumyr má auto z počátku výroby, rok 2003, tam prostě GTS mělo své specifické znaky (viz výše), snížený podvozek byl jedním z nich. Rozhodně nevěřím, že by se v továrně montovala auta, kde se na zadek dal snížený podvozek a na předek nesnížený. I třeba u podvozku s udržováním stálé výšky, je uzpůsoben celý podvozek, byť tlumiče s udržením konstantní výšky jsou pouze na zadní nápravě. Ta auta prostě musí mít podvozek s určitou charakteristikou, vyladěný na obou nápravách, a ne že každá náprava bude jiná, předek plavný komfortní, více nedotáčivý a zadek snížený tvrdý, odskakující. Prostě blbost. ;)
Další věc je tvrzení, že do pružin nikdo za 10-11 let nezasahoval. Já měl auto z Německa, sedm let starý a předky obě prasklé ve spodním půlzávitu (Tato závada nebyla viditelná, přišlo se na ní až při výměně horních uložení, takže se s ní mohlo již třeba rok dva jezdit). Takže pokud nemá lumyr auto od toho roku 2003 jako první majitel (popřípadě, první majitel není známý/rodina, ale ani na to nelze tak úplně spoléhat), je klidně možné, že už tam měl pružiny druhé. Ty mohly být vybrány špatně (před čtyřmi lety byl výběr rozhodně zásadně menší než dnes), On už pak jen opakuje chybu někoho před ním, když dává pružinu dle přeměření původních. Zároveň psal, že na původních pružinách není žádné označení, takže ani nelze říci zda jsou originál GM/Opel. :idea:

Samozřejmě se dělal i sport nesnížený (XJ1 - podvozek, sport), ale počítám že pro úplně jiné trhy - východ, Rusko, země mimo EU, se špatnými cestami, kde se určitě i více uplatňovaly pakety pro špatné cesty. Dále různé policejní úpravy, atd, atd. Zajímalo by mne zda bychom, třeba v CZ a SK vůbec nějakou Vectru s paketem pro špatné cesty nalezly.

Další chyba, o které píšeš je rozlišování označení GTS, jako karoserie. To platilo především v prvních letech výroby. Tam byla pětidveřová karoserie exkluzivně pouze pro GTS. Následně cca od MY 2005 (podzim 2004) se začala postupně pětidvéřová karoserie nabízet i v ostatních běžných výbavových stupních.

Ano u sedanu a Caravanu to platí. Opět z německých ceníků:
Caravan: verze Sport/OPC nebo s 18" a 19" disky - standardně snížený podvozek.
Sedan: verze sport se nenabízela. Ten tak mohl dostat snížení pouze ve spojení s 18" a 19" disky.
+ tedy pro úplnost:
Pětidveřová se snížením: buď verze GTS/OPC, popřípadě příplatek za sport paket (MY2008), nebo větší disky.
GTS
Uživatelský avatar
milhauzz
Příspěvky: 303
Registrován: 04 kvě 2011, 13:17
Bydliště: Šumava

Re: prasklá pružina na přední nápravě

Příspěvek od milhauzz »

Možná by nebylo od věci přesunout toto vlákno do sekce tunning,nebo styling.
O prasklé přední pružině už toto téma moc nepojednává . . . :idea:
Insignia 118 kW ST, automat
dudik1
Příspěvky: 17
Registrován: 16 čer 2013, 08:06
Bydliště: Valašské Meziříčí

Re: prasklá pružina na přední nápravě

Příspěvek od dudik1 »

Zdravím, taky teď řeším pružiny na GTS 1.8 r.v.2004. Můj problém je, že od středu kola po lem blatníku mám v předu 390 mm a vzadu s bídou 340 mm, spíš míň. Podle toho co jsem se tu dočetl předpokládám, že přední pružiny někdo už měnil a dal tam ty na klasický podvozek, mají označení SPIDAN 559. No a vzadu pravděpodobně nechal ty původní. Zatím to asi nechám tak, ale při výměně tlumičů, která mě beztak na podzim čeká, tam půjdou ty co tam mají být.
lumyr
Příspěvky: 33
Registrován: 15 lis 2011, 20:17

Re: prasklá pružina na přední nápravě

Příspěvek od lumyr »

omlouvám se za pozdější reakci. Pružiny vyměněny, podvozek je originál GTS, všechno bylo původní a jsem 2. majitel co zná kompletní historii auta (1. majitel je skoro rodina). Pružiny nebyly měněny.
Předek nyní (pružiny tlumiče nové oboje monroe) kola 215/55/R16, zadek Tlumiče měněny cca před 3 roku, nyní nové pružiny a spodní ramena - KYB (dnes vyměněny za ty lesjofordy, tak si to ještě možná sedne)

výška mezi podběhem a středem kola:
LP: 365 mm; PP: 366 mm
LZ: 377 mm; PZ: 378 mm

u lesjofordu byla výška
LZ: 341 mm; PZ: 341 mm

Oboje pružiny byly dle katalogu na GTS verze, oboje jsou kratší než na "standartní podvozek" tak babo raď :D
Vectra GTS 2.2 16v 108kW 2003
ex: Seat Toledo 1.8i 66kW 1996
ex: Ford Scorpio GIA 2.0i 88kw 1991 dříč a držák
ex: Ford Scorpio GIA 2.0i 88kw LPG 1990
Uživatelský avatar
martulik
Příspěvky: 151
Registrován: 22 kvě 2011, 20:14
Bydliště: Olomoucko

Re: prasklá pružina na přední nápravě

Příspěvek od martulik »

Pokud máš verzi sport, tak je podvozek opravdu nižší o 20mm než standartí podvozky.
Toto všechno si můžeš prověřit přes katalog EPC
Já budu měnit zadní pružiny, jedna mi praskla. Mám verzi sport a ten je dle čísla podvozku o těch 20mm nižší, než standartní podvozky. Potvrdily mi to i dva servisy Opel. Budu kupovat Lesjöfors (4263483) Originál Opel (424089)
Insignia Sports Tourer 2.0 DTE MY2015
Možnost diagnostiky Olomouc a okolí OP-COM Professional CZ verze 131125d
Možnost načipovat TPMS snímače
Odpovědět

Zpět na „VECTRA C – Podvozek a řízení“