Stránka 4 z 5

Re: Napětí baterie měřené v zásuvce

Napsal: 03 úno 2019, 20:30
od westler
Problém je v tom, že u moderního auta je ti většina ze zmíněných věcí naprd (rozuměj - nepomůže s opravou "v terénu") a hodila by se spíš přenosná diagnostika (kamarád stále vozí BT modul do OBD-II) :mrgreen:

Re: Napětí baterie měřené v zásuvce

Napsal: 04 úno 2019, 17:31
od RadPet
Colommbo píše:nevím(e), je li tvoje AK vybavena už tzv. "inteligentním dobíjením", kdy by měly být použity tomu odpovídající typy akumulátorů (AGM...?)
Neporadí někdo, zda do Astry 2018, bez S/S může být dána baterie Varta Silver C6 12V 52Ah 520A (č. 552 401 052 316 2), aby nebyl problém s dobíjením a vyhodnocováním kapacity baterie? Nerad bych, aby při zkoušce něčeho, co se zatím neprojevuje jako problém na provozu auta, jsem si nezadělal na problém větší - moc elektrice nerozumím. V předchozím autě jsem měnil baterii podle velikosti a přiměřených Ah - bez problémů, ale tam asi nebyla taková elektronika.

Re: Napětí baterie měřené v zásuvce

Napsal: 04 úno 2019, 18:15
od Sandal
RadPet píše: V předchozím autě jsem měnil baterii podle velikosti a přiměřených Ah...
...aby nebyl problém s dobíjením a vyhodnocováním kapacity baterie
To môžeš aj v novom aute ... musíš dodržať iba jednu veličinu - 12V.
Čím silnejšia baterka tím lepšie ... ak jazdíš kratšie trasy, kľudne daj 60-70Ah (ak tam vlezie). Ampérov sa neboj, ani štartovacieho prúdu ... auto si potiahne toľko ampérov,koľko potrebuje. Len treba pamätať, že baterku treba občas dobiť dlhšou trasou, alebo nabíjačkou.
Ja tiež jazdím krátke trasy a vo všetkých autách som mal silnejšie baterky, ako boli doporučené-
Spomínaš dobíjanie a vyhodnocovanie ... s dobíjaním problém nebude, ale neviem o žiadnom vyhodnocovaní ... keď bude baterka v koncoch, auto nenaštartuješ. Nič sa nevyhodnocuje, nič Ťa neupozorňuje. Leda ak nedobíja baterku, vtedy by mala svietiť kontrolka.

Re: Napětí baterie měřené v zásuvce

Napsal: 04 úno 2019, 19:22
od Colommbo
Jenže v případě "inteligentního dobíjení" se věci mají jinak, na to bacha. Proto je nutný akumulátor určitého typu, který "to zvládne" a proto na to taky upozorňuju... :idea: A nevím(e), je-li (tato) AK tímto systémem vybavena. Ač S/S nemá, jistotu dobíjení zatím nemáme... :?

"Systém Stop start je ve voze téměř výhradně doplněn systémem inteligentního dobíjení, nebo též systémem řízení proudu ve vozidle. Jak už to v dnešní době bývá, to, co se jmenuje inteligentní se z hlediska životnosti akumulátorové baterie (dále jen AKB) chová naprosto stupidně, snahou je opět snížení spotřeby paliva a nějaké to snížení emisí výfukových plynů. Jak zařízení funguje ? Předně je nutné říci, že tato vymyšlenost žádným tlačítkem jednoduše vypnout nejde. Jeho cílem je, aby při ustálené rychlosti či akceleraci alternátor nedobíjel vůbec, či jen minimálně a naopak při deceleraci se snaží přebíjením AKB vzniklé manko napětí AKB nahradit. Při programování ECU motoru mimo jiné sledujeme velikost napětí AKB, protože při nízké hodnotě se programování přeruší a mohou pak nastat komplikace. I automobily vybavené systémem Start stop, které přijely ze vzdálenosti třeba 200 km mají napětí AKB max. 12.1 V. Systém reguluje spodní napětí na základě teploty okolí tak, aby baterie byla ještě schopna nastartovat motor, takže například při teplotě 20 st. Celsia je to 70% celkové kapacity baterie, takže v baterii s celkovou kapacitou 70 A.h tak zbývá jen 49 A.h. Aby olověná baterie vydržela, měla by mít od 12.8 do 12.9 V, pod 12.5 V už začíná proces sulfatace. Při ní se na deskách tvoří krystalky síry, které v důsledku začnou kroutit jednotlivé desky,takže kladná se dotkne záporné desky a daný článek se tak vyzkratuje. Následným přebíjením při deceleraci křehne kladná mřížka. To je důvod, proč moderní automobily potřebují AKB typu EFB, které mají desky robustnější, nebo typu AGM, kde desky odděluje skelná vata. Přes tato opatření jsou známy případy, kde ani AKB s uvedenými modifikacemi nevydrží déle, než dva roky, taxikářům a automobilům v podobném režimu provozu dokonce jen rok. Originální baterie ekonomické řady systému EFB stojí v autorizovaném servisu cca 5 100 Kč, dražší AGM pak dokonce 8 000 Kč. K dostání jsou na trhu levněji, jen musíte hledat, dražší verze AGM se dá sehnat do 3 000 Kč. Lze speciální baterii nahradit tou klasickou ? Z výše napsaného vyplývá, že pokud je systém Stop start v činnosti a s ním i inteligentní řízení dobíjení AKB, tak nikoliv, extrémní rozdíly napětí prostě nevydrží. Životnost AKB v moderním autě lze několika způsoby: u sériového provedení automobilu s aktivním Start stop lze životnost AKB prodloužit pravidelným dobíjením, min jednou za měsíc, ideálně jednou týdně, ne všichni ale bydlí v rodinném domku a jsou ochotni na svého miláčka pravidelně myslet. K tomu mám ještě dvě poznámky : první se týká faktu, že automobily s inteligentním řízením napětí je potřeba nabíjet tak, že kladný pól nabíječky připojíte na kladný pól AKB, záporný pól zdroje ale musíte připojit na kostru vozidla, ne na záporný pól AKB. Druhá poznámka se týká vlastní nabíječky, opravdu jen málokterá má režim udržování napětí po nabití AKB, většina po nabití drží cca 13,7 V, což baterii dlouhodobě napojené rovněž vadí. Další možností je trvalé zapojení většího spotřebiče, v létě to obstará zpravidla klimatizace, v zimě stačí zapnou vyhřívání sedadla, nepatrně vyšší spotřeba rozhodně nepřeváží náklady na pořízení AKB, klidné může být i Vaše ekologické svědomí, emise spojené s výrobou a ekologickou likvidací (předpokládám, že Vás ani nenapadne pohodit starou AKB někde v lese ) AKB jsou rozhodně vyšší, než zvýšení těch Vašeho automobilu navrhovaným opatřením… Poslední možností je deaktivace Start stop systému cestou nařízení vyššího udržovacího napětí v palubní síti třeba na zmíněných 12.9 V, i v tomto případě ale doporučujeme řekněme 4x do roka nabití AKB kvalitní moderní nabíječkou. V tomto případě lze již použít běžnou olověnou AKB dané kapacity."

Re: Napětí baterie měřené v zásuvce

Napsal: 05 úno 2019, 07:10
od Sandal
Colommbo, myslím, že si to veľmi dobre objasnil ... zrozumiteľne.
K Tvojej poznámke:
Colommbo píše: ... nevím(e), je-li (tato) AK tímto systémem vybavena. Ač S/S nemá, jistotu dobíjení zatím nemáme... :?
... ja ako laik vychádzam z toho, že ak osadili vo výrobe klasickú batériu, je predpoklad, že pôjde o štandardné dobíjanie. Ale je to len dedukcia.
Ako prosím Ťa zistím akú baterku mám? Malo by to byť na baterka popísané, nie?

Re: Napětí baterie měřené v zásuvce

Napsal: 05 úno 2019, 08:33
od Colommbo
Dedukoval bych stejně jako ty, podobně si i myslím, že spec. akumulátor by měl být na obalu označen.

Re: Napětí baterie měřené v zásuvce

Napsal: 06 úno 2019, 17:43
od RadPet
Tak jsem se taky zkusil zamyslet :-) a najít něco podle kódu na baterii (ten si myslím by měl odpovídat typu baterie i použití). Na originál baterii je kód P/N 13 390 019 - GJ (viz obrázek). Pod tímto kódem mi to našlo baterii:
https://raglu.cz/startovaci-baterie-varta-5524000473132
nebo jiná stránka
https://www.adima.cz/autobaterie-varta- ... ce-numbers
- podle těchto stránek je to vlastně normální VARTA BLUE DYNAMIC 52AH 12V 470A, takže předpokládám žádná AGM apod. Vzhledem k tomu, že si mohu půjčit Varta Silver C6 12V 52Ah 520A, která by měla být jen kvalitnější, tak by to tedy neměl být problém (včetně dobíjení).
Je to OK nebo špatná dedukce (či není možno věřit informacím na netu)?
Baterie.jpg

Re: Napětí baterie měřené v zásuvce

Napsal: 07 úno 2019, 06:53
od Sandal
Mne to logicky vychádza taky tak.

Re: Napětí baterie měřené v zásuvce

Napsal: 07 úno 2019, 10:15
od Colommbo
I já se připojuji. ;)

Re: Napětí baterie měřené v zásuvce

Napsal: 07 úno 2019, 18:22
od Volfik
Máte někdo představu, jak funguje dobíjení, když S/S člověk v autě tlačítkem vypne?
Ničí to pořád v pozadí baterku nebo ne?