Rád bych se s vámi podělil o mou čestvou zkušenost, snad vám tu nebudu plevelit. Původně jsem na Vectře měl disky 18" s pneu 225/40R18
Good Year F1 GSD3, zaprvé byly tyto pneu ve spojení s podvozkem u Vectry GTS absolutně nekomfortní (u pozdějších modelových roků, již Opel povoloval i 18" a 19", nicméně u 18" byl profil 45, asi věděli proč
), zadruhé bylo auto dost neklidné a přenášelo prakticky všechno na vozovce (sebemenší boule, prohlubeň, kamínek, vyjeté kole byly lahůdkou), do řízení a tahaly za volant, ještě k tomu byly hlučnější + oproti zimním pneu výrazně větší spotřeba (rozdíl skoro litr na sto)
Ač mne stálo hodně sil zapsat osmnáctek do TP, rozhodl jsem se, že na jaře už tato kola na auto nedám a půjdu do největšího rozměru pneu + disků původně povolující TP tj.: 225/45R17 s disky 7Jx17H. Dlouho jsem uvažoval o Dunlop SP Sport maxx, poté co jsem si přečetl zdejší zakládající příspěvek
jgoldmana, sem Dunlop zavrhl a rozhodl jsem se pro jím uvedené Michelin Pilot Sport 3.
Ač jsem kupoval přes internet, tak jsem se dopředu informoval na datum výroby, a další věci. Takže kupoval jsem čtyři pneu:
Michelin Pilot Sport 3 225/45ZR17 91Y
dorazily mi dva spáskované páry :
1.pár:
1)vyrobena v Brazílii, DOT 0311
2)vyrobena v Brazílii, DOT 0411
2.pár
3)vyrobena v brazílii, DOT 0411
4)vyrobena ve Španělsku DOT 0711
Nikdy bych nečekal, že jeden výrobce dokáže vůbec vyrobit, ale hlavně spáskovat do jednoho páru tak rozdílné pneumatiky.
Brazilské pneu měly: tuhé bočnice, ani oběma rukama nebylo možné bočnici za velké síly vyhnout, zásadně horší povrchové zpracování, s otřepy, vnitřek pneu neošetřen a váha pneu byla 9,9 Kg
Naproti tomu byla
Španělská pneu, u niž bylo možno bočnici výrazně vyhnou jednou rukou bez použití síly, pneu měla kvalitně zpracovaný povrch, vnitřek pneu ošetřen a váha 9,3 Kg
Toto jsem na auto (a hlavně na jednu osu) nehodlal nasadit. Tyto pneu jsem kupoval právě z důvodů, které uvedl
jgoldman v úvodním příspěvku a tak jsem se rozhodl pneu vyměnit, prodejce byl ochoten a výměnu bez problému přiznal s tím ať mu pneu zašlu a pošle mi jiné. Tížil mne čas (už jsem měl domluvený pneuservis) a hlavně jsem nechtěl aby mi zas přišli, tentokrát dvě "dobré" a dvě "špatné", takže jsem si zajel vyměnit osobně, a prodejce mi dal vybrat z několika pneumatik, dokonce mi pro další zajel do skladu
Nakonec jsem dnes nechal nasadit na auto čtyři pneu vyrobené v Itálii (DOT 0911), s parametry stejnými jako měla "španělská" pneu (jen drobný rozdíl ve hmotnosti - 9,4 Kg, vzhledem k použité váze, zanedbatelný, možná žádný)
Takže co z toho vyplývá: rozhodně kupovat pneu osobně a hlavně si vybrat (pak už se můžete i rozmyslet jestli kupovat nutně nejlevnější, jelikož výlet 250 km, už dokáže udělat i "místní" o pár stovek dražší pneu konkurenceschopné)
A hlavně, a to mě hodně dostalo: ani renomovaný výrobce nedodává u jednoho výrobku stejnou kvalitu, pak již zcela padá jakékoliv, biť orientační rozhodování podle "testů pneu", následně si něco koupíte a má to totálně jiné vlastnosti. Nevěřim tomu, že v krizové situaci, by se zachovali pneu z Brazílie stejně jako španělská (a ono i za normálního provozu, která by se třeba rozhučela a kdy). Nicméně potřeby vyhlášky jsou splněny: všechny pneumatiky na ose, dokonce i na voze, jsou od stejného výrobce, stejného rozměru a hmotnostního (i rychlostního) indexu, na odchylky kvality výrobku jaksi vyhláška (ani nic jiného) už nemyslí