Stránka 7 z 8
Re: Astra H Caravan - Fénix z popela
Napsal: 10 srp 2023, 11:06
od UseThe4s
Úplně "nejlepší" a velice častá je pak situace, kdy zanesený EGR ventil zůstane díky závadě permanentně otevřený a všechny ty hromady sazí mísící se s olejovou mlhou z odvětrání motorové skříně lítají přímo do sání. Samozřejmě to člověk neznalý na autě nezjistí hned a karbon se hromadí a hromadí...
Re: Astra H Caravan - Fénix z popela
Napsal: 10 srp 2023, 12:15
od luiy87
Dobře si udělal výplach. Stejně či podobně jsem ho dělal na svém Z16XEP. Snížilo mi to spotřebu oleje na polovinu. Ale pořád dolívám.
Ale znám jednoho velmi blízkého, který aplikoval BG 109 do oleje v motoru, ale následně neprovedl proplach olejem. Ale nalil rovnou čerstvý a na tom jezdil. Dělal to zbytečně na celkem novém naftovém motoru. Jednou to ten motor zvládl. Po druhé po 10 000km už ne, par set km po této poloviční práci se mu zadřelo turbo a přestal motor mazat. Oprava turba přes 30 litrů a ještě se zjišťuje to mazání.
Re: Astra H Caravan - Fénix z popela
Napsal: 10 srp 2023, 12:51
od Colommbo
Dle mého soudu to s předchozím proplachem motoru nesouvisí...
Re: Astra H Caravan - Fénix z popela
Napsal: 10 srp 2023, 12:59
od luiy87
Spotřeba oleje nebo zadření ?
Re: Astra H Caravan - Fénix z popela
Napsal: 10 srp 2023, 13:31
od Colommbo
Zadření turba. Ale neplevelmež kolegovi jeho vlákno.
Re: Astra H Caravan - Fénix z popela
Napsal: 11 srp 2023, 07:55
od HeFab
UseThe4s píše: ↑10 srp 2023, 10:50
To je skvělej příběh a hodně zajímavý informace, díky! Jak jsem postupně zjistil, hodně lidí vůbec netuší, jak EGR ventil vlastně funguje a především, že recirkulaci výfukových plynů zajišťuje pouze v nízkých otáčkách. Ve chvíli kdy je více přidán plyn, EGR ventil recirkulaci přeruší. I tak to ovšem v motoru dokáže časem napáchat pěknou paseku...
Áno, v motore Z16XEP sa EGR pri vyšších otáčkach úplne uzavrie, aj klapky twinportu sa úplne otvoria a vtedy sa z tohto motora stáva ten pôvodný "Motor roka 2003"
Ale to je asi až pri nejakých cca 3500 otáčkach a to človek až tak často nevyužíva.
EGR v motore Z16XEP je elektronický a mení polohu uzatváracej klapky plynule a nie skokom, ako staršie EGR ovládané podtlakom.
A pokiaľ motor spotrebováva olej, tak to sanie sa zanesie karbónom tak isto ako v dieslovom motore, hoci je to benziňák.
A teraz mi napadlo: čistil si od karbónu aj drieky sacích ventilov?
Re: Astra H Caravan - Fénix z popela
Napsal: 11 srp 2023, 08:58
od UseThe4s
luiy87 píše: ↑10 srp 2023, 12:15
Dobře si udělal výplach. Stejně či podobně jsem ho dělal na svém Z16XEP. Snížilo mi to spotřebu oleje na polovinu. Ale pořád dolívám.
Ale znám jednoho velmi blízkého, který aplikoval BG 109 do oleje v motoru, ale následně neprovedl proplach olejem. Ale nalil rovnou čerstvý a na tom jezdil. Dělal to zbytečně na celkem novém naftovém motoru. Jednou to ten motor zvládl. Po druhé po 10 000km už ne, par set km po této poloviční práci se mu zadřelo turbo a přestal motor mazat. Oprava turba přes 30 litrů a ještě se zjišťuje to mazání.
Jj, díky. Jeden z důležitých důsledků úspěšně udělaného výplachu je uvolnění zapečených pístních kroužků, které pak líp těsní a propouštějí méně oleje, přesně jak píšeš. Já mám nejspíš štěstí a na svém Z17DTL s 347.000 km nedolývám olej vůcec, nikdy mi olej nežral. Jaké následky výplach motoru bez následného proplachu může na motor mít nedokáku posoudit. Ale fakt je, že když toto člověk dělá, nechce ponechat nic náhodě a šetřit zde pár stokorun na proplachovém oleji mi přijde opravdu kontraproduktivní. Otázka je, jestli měl ty informace ohledně potřeby následné aplikace proplachového oleje.
Re: Astra H Caravan - Fénix z popela
Napsal: 11 srp 2023, 09:09
od UseThe4s
HeFab píše: ↑11 srp 2023, 07:55
...A teraz mi napadlo: čistil si od karbónu aj drieky sacích ventilov?
Historicky jsem na Astruli EGR ventil a přívod do sání od karbonu čistil dvakrát. Na čištění vlastního sání a ventilů jsem aktuálně neměl čas ani energii a přenechal jsem to výbornému panu Jelínkovi z MJK servisu v Praze, který jako jeden z mála tuto službu ještě nabízí a provádí. Říkal že na straně motoru je to vyčištěno celé včetně sacích ventilů.
Měření komprese
Napsal: 07 srp 2024, 09:54
od UseThe4s
Tak jsem po čase zase přemýšlel, co zajímavého bych se na autě mohl naučit...
A protože naše Astrule letos slaví 20 let a aktuální nájezd činí 363.000 km, dost mě zajímalo jak jsou na tom pístní kroužky a stěny válců. Sednul jsem tedy k počítači, na Aliexpresu za 1.200 Kč objednal sadu pro testování komprese a pustil se do toho. Trochu mne zarazila informace v servisní dokumentaci, že pro provedení tohoto testu je potřeba orig. Opel diagnostiky Tech2, která při testu odpojí vysokotlaké naftové čerpadlo, aby během testu nedošlo k nastartování motoru. Protože ale při testu je třeba demontovat žhavící svíčky, přemýšlel jsem, že dieselový motor bez komprese stejně nemůže nastartovat a vrhnul se na to. Zkusil jsem i vytáhnout relé čerpadla ze skříně, pak ale auto vyhodilo chybu a nešlo startovat / točit startérem, tak jsem ho zase vrátil zpět. Motor bez komprese i bez Tech2 ale nenastartoval, jak jsem předpokládal a test proběhl bez problémů. Postupně jsem tedy změřil všechny válce a výsledek mě poměrně překvapil:
Válec 1: 25,5 barů
Válec 2: 25,0 barů
Válec 3: 25,0 barů
Válec 4: 26,0 barů
Výrobce u tohoto motoru specifikuje max. povolenou odchylku mezi jednotlivými válci 1,5 baru. Vypadá to tedy, že testem jsme prošli
.
Měření komprese - dodatek
Napsal: 07 srp 2024, 18:52
od UseThe4s
Oprava: Max. povolená odchylka kompresního tlaku mezi jednotlivými válci tohoto motoru (Z17DTL) je 25 %, což odpovídá hodnotě cca 5 barů. Hodnota běžného kompresního tlaku je zde 26.0 - 30.0 barů. Pokud kompresní tlak v jakémkoliv válci klesne pod cca 18 barů, jedná se o závadu na motoru.