Ono je to prosté - další prohlídka bude za dva roky a je velkou otázkou, jestli se mě to bude týkat, při naší frekvenci výměn aut

.
Ale co jsem koukal do servisního plánu (kdysi dávno), tak třetí prohlídka je tuším stejná jako byla tahle druhá. Pak je to jen otázka cen, co to za dva roky udělá, to se predikovat nedá.
Ekonomicky to smysl dává, když máš FVE a vyrábíš si elektriku sám. Já jsem FVE konečně dokončil a jede (bylo kolem toho spoustu "veselostí", ale to už je teď fuk). Když vezmu cenu FVE (kterou jsem dost nakouřil instalací opravdu velkého úložiště), předpokládanou životnost, průměrnou výrobu dle statistických dat osvitu za posledních 15 let, předpokládaných nákladů na údržbu, tak mi to vychází zhruba na Kč 1,40 za 1 kWh po celou dobu životnosti FVE (což je zhruba 30 let). A jaká bude hodnota koruny za 30 let....
Ale jsou to výpočty hodně "na vodě". Vše vychází z nějakých dlouhodobých statistik, takže je to s nějakou tolerancí. Ale pro hrubou představu to pomůže.
Mám virtuální baterii u ČEZu, takže co pošlu do sítě se mi píše na účet a až svítit nebude, tak se mi to zase od spotřeby odečítá, přičemž samozřejmě platím distribuční poplatek. Ten v nízkém tarifu činí Kč 0,50 (když to zaokrouhlím), takže pak mám náklady na 1 kWh po dobu nejbližších 3 let Kč 1,90.
Při průměrné spotřebě Mokky teď v létě jsem na nákladech cca Kč 0,28 na 1 kilometr za "palivo" - k tomu se se spalovákem nemám šanci přiblížit. O tom, že náklady na údržbu jsou oproti spalovákům směšné mluvit nemusíme (stejné položky jsou jen pylový filtr a brzdová kapalina) - odpadají motorové oleje, olejové a vzduchové filtry, zapalovací svíčky... A náklady na stěrače, kapalinu do ostřikovačů, pneumatiky, mytí, ale i pojištění jsou stejné jako u spalováku.
Je otázka co zůstatková hodnota, to zatím nevím, ještě jsem ojetý baterkáč neprodával

.
Nejsem vyloženě fanoušek elektromobility, ale v tuto chvíli už BEV došly do fáze, kdy pro určitou, a ne úplně malou, skupinu uživatelů představují ideální řešení.
Moje žena najede 38-39 km za den. To bylo pro spalováky utrpení, baterkáči je to jedno. Já najezdím v týdnu do 100 km za den, ale roztrhané je to do asi 6-8 jízd - opět, spalovák trpí, bzučáku je to jedno. A protože trvám na tom, že vždy spím ve své posteli, tak ani na ty výlety nejezdíme dál, než 200 km od baráku - dojezd 500 km už není pro většinu bzučáků problém, takže se dá říct, že já bych taky klidně mohl už jezdit čistým elektromobilem, protože pro moje potřeby už vše umí.
Brečím smíchy nad argumentem o cestě do Chorvatska - jednou za rok... To dává větší smysl vlakem, letadlem nebo si spalovák půjčit.
Ale mám tu i uživatele, kteří skutečně jezdí štreky často, pro ně to řešení není. Vezmi si z Hyundai fóra Axela - kdykoliv může odjede do Skandinávie, Petzl najezdí denně pracovně mraky kilometrů po ČR a SR - tam lepší řešení než spalovák není.
Nerozporuju to, netvrdím, že bílá je černá

25. (OPEL 2.) Astra PHEV GS line
24. (OPEL 1.) Mokka-e Ultimate