sursur píše: ↑10 úno 2023, 15:06
Část první:
Dobrý den tak jsem již dva roky majitelem O. Insignia B GRAND SPORT 2CDTI s paketem OPC. Je to model ještě před faceliftem, který tento typ postihnul v roce 2020. Já tedy mám a budu psát pouze o svém modelu vyrobeném v září 2017 v automobilce v Russelsheimu ještě pod taktovkou výrobce GM.
Dříve jsem vlastnil ASTRU G Karavan - mimochodem snad nejlepší vozidlo, co do užitkovosti a do předloňska i Vectru C 1.9 CDTI, jednu z posledních, vyrobených v roce 2009.
Je tedy čas k malé rekapitulaci. Hodně toho zde již řekli kolegové a nezbývá mi než s nimi souhlasit. I přesto si dovolím pár postřehů, které třeba přesvědčí či odradí další oplachtivé zájemce.
Snad pro porovnání začnu Vectrou.
Vectra 110 kW nafta byla pohodové vozidlo, najel jsem s ní cca 270 000 km. Neměla DPF, v zatáčkách trochu vlála, ale jinak celkem robustní vozidlo, které mně nikdy nenechalo na cestě ve štichu. Za celou dobu jsem měnil všechny pružiny ( praskly) ,jednou tlumiče, dvouhmotu, váhu vzduchu a samozřejmě běžné kapaliny a oleje.
Měla běžné H7 přední světla, které někdy dělaly problémy a svítily v noci špatně. Výkřikem elektroniky byl palubní počítač, CD přehrávač a elektrická okna.
Celou dobu jsem ji krmil naftou a dávkoval VIF.
Musím se též zmínit o tom, že od cca 110 000 km začalo postupně "hvízdat" turbo. Po následné kontrole nebylo konstatováno nic závažného, a tak se mnou hvízdalo až do loňského prodeje.
Asi hlavním důvodem prodeje kromě najetých kilometrů byly " kožené" sesle bez vyhřívání, což narůstajícím věkem nedělalo některým orgánům ve spodní partii těla dobře. Zvláště v zimě.
A tak přišel čas na rozhodnutí, co dále.
Vzhledem k tomu, že jsem se stal též majitelem garáže, bylo nutno vzít míru a hledat vozidla do 5 m délky. Hledání bylo široké co do typů automobilů a nakonec opět zůstal věrný značce, i když se mnou mnoho známých nesouhlasilo.
Produkty a deriváty VW má každý druhý, Volvo bylo uvnitř malé, Bavorák, který jsem chtěl, byl delší. Po přečtení pár recenzí na obstojný podvozek a celkem dobré naftové motory, stále ještě v roce 2017 vycházející z koncepce Vectry potažmo původem přepracovaný motor z Fiatu omezily opět výběr na stroj ze stáje Opel. Samozřejmě i cena hrála svou roli. Opel v dobré výbavě vyjde o cca 100 000 kč lépe než konkurence. To se samozřejmě projeví i na nízké zůstatkové ceně, ale to v mém věku asi už nehrozí, auto může být tak maximálně dědictvím.
A tak jsem šel do toho, vytipoval na německých serverech pár vozidel, prošel i pár českých příležitostí, ať vím, do čeho teoreticky jdu .Výběr jsem ještě omezil pouze na "krátkou" verzi, protože kombík se mi nelíbí a v kufru již kočárek určitě vozit nebudu.
A tak jsem šel do toho a nechal jsem si dovést svou INSIGNII B. No a to prakticky v plné palbě.
Abych Vás nezatěžoval tím, co vše umí, raději napíši co podstatného nemá.
Chybí mi pohon 4 x4 což osobě považuji za super - jezdím na hory - ale bohužel nebyl k dispozici. Ale chci říct, že je to určitě kvalitativně co do jízdních vlastností lepší než obdobné řešení např. u řady VW či Škoda. A to tím, že zadní náhon je tvořen převodovkou a spojkou na každé kolo zvlášť. To přináší možnost regulace tahu každého kola zvlášť, a do zatáček je to i požitek.
Aut. převodovka- výrobce Aisin - ať jsem s ním několikrát zkusil projet, řadí z mého pohledu trochu pomaleji, žádný dravec. Ale ve spojení s adaptabilním tempomatem na dálnici to je celkem super. Ovšem manuál v mém voze nakonec zvítězil. Nyní po cca 135 tis.km chci vyměnit i olej.
Silnější motor- zvolil jsem osvědčenou naftu 125 kw. Silnější motorizace(154 kw) se v bazarech prakticky nedá sehnat, a dle pár info, které se mi podařilo získat, zas o tolik lépe nejede a má dvě turba, což značí další možné problémy pod kapotou navíc. Jak jsem již v úvodu psal, tento motor má pohnutou historii. Tento v Insignii byl navíc, snad aby byla ekologická Greta více nadšena, obohacen o vstřikování ad Blue, což je pouze žrout peněz. Jen dvě čidla sledující NO ve výfukové soustavě stojí cca 20 000 kč/kus.
Slabší motory jsem nehledal, vozidlo je pořádný macek, a motor1,6 CDTI z pocitu neznám. Snad výhodou bylo, že nepotřeboval ad Blue.
Oproti motoru u Vectry nemám tak velký pocit "turboefektu" při nízkých otáčkách.
Podvozek. Auto mělo při koupi najeto 100 000 km. Vozidlo jsem měl na rampě a zjistil povrchovou korozi hlavně v přední části vozidla na nápravnici, rámu pod motorem. Vše jsem nakonec ošetřil nátěrem antikorozní barvou. Nakonec jsem i celý "spodek" vozu nastříkal nátěrovou hmotou na ošetření podvozkových částí. Taktéž jsem demontoval všechny čtyři kryty podběhů a podběhy ošetřil obdobným způsobem s důrazem na lemy u blatníků. U předních blatníků je dobré při této akci i vytáhnout a vyčistit od napadaného bordelu podlouhlé kryty z měkčeného plastu, které vyplňují celou zadní svislou část blatníku .Jsou patrné též v průhledu pantů předních dveří. Tento prostor jsem čistil již u Astry, kde za celou dobu mého používaní vypadlo cca 2 květináče "humusu". Tento bordel se tam hlavně dostane otvory pro odvod vody v blízkosti os předních stěračů. Tato "koncepce" je u všech Opelů totožná, a má časem za následek vnitřní korozi blatníků.
Nakonec jsem barvou s 98 % zinku nastříkal i celou výfukovou soustavu a dostupné silentbloky + ostatní gumové těsnění či průchodky preventivně natřel přípravkem na ošetření pryže REGUM.
Interiér
V mém voze jsou přední sedačky systému AGR, jsou plně elektricky nastavitelné a vyzdvihl bych možnost i elektrického nastavení bočnic, které tak dokáží "obejmout prakticky každé tělo pilota. Je též možné si na palubním počítači nastavit podélný automatický posun sedadla pro snadnější vystupování. Tato možnost je ovšem funkční jen při zabrždění vozu elektronickou parkovací brzdou.
Nastavení sedadla je vázáno a uloženo v paměti pro každý "klíček" k vozidlu zvlášť.
Slovo klíček dávám do uvozovek z důvodu, že ho kromě kritických stavů(vybitá baterečka) prakticky k ničemu na otvírání nepoužijete, stačí ho mít cca 1m v dosahu vozidla.
Head up displej -velice dobře se na něj zvyká. Promítá dle nastavení několik základních parametrů/rychlost, čtení značek atd./přímo na přední sklo, s nastavitelnou intenzitou jasu a umístěním.
Berte výše uvedené jako moje vyznání k cnostem a necnostem výrobků OPEL.
Budu se snažit se s Vámi o zkušenosti průběžně dělit.
Tedy nezapomeňte, že to již není běžné vozidlo, kde opravy jsou za "pár peněz":
-příklad orientačních cen,:
přední LED Matrix světlo - 60 000 Kč
sonda NOx 20 000 kč (jsou 2ks)
rozvody 20 -40 000 Kč
výměna oleje DEXOS II 3000 kč
Nyní, v lednu 2023 jsem jsem s vozem prodělal výměnu rozvodů viz
https://www.opel-forum.cz/search.php?au ... 6&sr=posts
Tak zatím ahoj
Pokračování 2. část -
Insignia B GRAND SPORT 2CDTI r.v. 2017 128 kw s paketem OPC
Sedadla přední jsou plně elektrická, jak jsem se již zmínil minule, pouze doplním, že kůže na nich určitě nesnese srovnání např. s kůží na sedačkách koncernu MB. Jsou odvětrávané/ což je u "kůže" nutnost/ a mají též masážní funkci. U této funkce ovšem nečekejte výkon masážních křesel v hypermarketech. Vyzdvihl bych ovšem možnost nastavení automatického vyhřívání ve třech stupních.
Zadní sedadla jsou vyhřívána po zapnutí jednopolohového spínače. Jsou dělená 40/20/40, a je možno je sklápět páčkou i z prostoru kufru.
Podvozek- adaptivní tlumiče, jejíchž tuhost a navazující další konfigurace motoru je možné nastavit přímo v IIntelilinku či pomocí tlačítek TOUR, při kterém je skoro nutné složit námořnické zkoušky, jak se auto změní v dobrém slova smyslu na loď, či tlačítko SPORT, při kterém je tužší řízení, zvednou se otáčky motoru a "ztvrdne" podvozek. Tento režim je vhodnější na "řezání" okrsek, ovšem jen do té chvíle něž Vás omezí některý z mnoha asistentů. A na ručku brzdy v těchto situacích zapomeňte, vše nahrazuje gombík elektronické brzdy.
No a to je vše super, než začnete tyto tlumiče měnit v částce cca 12 -16 000 kč/ks.
Asistenti Po nastartování vozidla knoflíkem je tedy možné deaktivovat tlačítky systém START-STOP, hlídání jízdního pruhu, zvolit jinou tuhost podvozku, popřípadě vypnout parkovací asistenty. To poslední je vhodné například v garáži, protože jinak houkají a houkají. Vozidlo je opatřeno kamerovým systémem 360 st, bohužel rozlišení obrazu je průměrné, a je ještě horší při zašpiněných kamerách, které lze očistit pouze obíháním s hadrem v ruce. Taktéž je možno nastavit naklopení zpětných zrcátek při couvání, je tak ještě lépe vidět na silnici vedle boků auta. Automatické parkování jsem zkusil jen jednou, pro méně zkušeného parkovače je to určitě významná pomůcka, vždyť auto má cca 4,8 m na délku. Samozřejmě nelze opomenout i adaptabilní tempomat, s možností nastavení dodržování vzdálenosti od vozidla jedoucího před Vámi. Ten považuji za dobré řešení, pouze automatické brždění je na můj vkus málo pozvolné, přichází později a razantně.
A tak závěrem to toto bloku ještě možno vzpomenout na asistenta rozjezdu do kopce, hlídání mrtvého úhlu a upozornění na chodce na krajnicích a snad lze sem zařadit i aktivní hliníkovou kapotu motoru, která má při střetu s chodcem usměrnit jeho další činnost.
U vozidla je možné též nastavit asistenta kolize, a to jednak s vozidly ale i z chodci. No je to bohužel jen stroj a několikrát již auto začalo samo brzdit, kdy vyhodnotilo protijedoucí auto jako krizový scénář. Stává se to někdy při objíždění nesmyslných ostrůvků hlavně v dědinách, kdy přední snímací radar dostane do svého zorného pole na chvilku protijedoucí vozidlo. Ale časem na to člověk přijde a vyřadí systém v těchto případech lehkým klepnutím na pedál. Je samozřejmě možné funkčnost či varianty většiny asistentů nastavit v infotaimentu vozidla.
Ruční brzda je ve vozidle elektronická. Tedy malá skoro neviditelná páčka, se kterou zvládnou oproti klasické ručce zabrzdit i děti. Dalším pozitivem je i její automatické odbrždění při rozjezdu. A samozřejmě nedoporučuji ji používat tak jako to bylo u klasické při "vybírání" smyků v zatáčkách.
Kola - mé auto bylo na
hlínách z výroby 18" 245/45 rozteč 150 mm matice, pozor montují se ovšem i rozměry 20" s roztečí 120 mm dotažené šrouby. Vzhledem k tomu že prostor na rezervu v kufru zabírá subwoofer Bosse, koupil jsem nakonec dojezdovou pneumatiku 17"/cca 4000 kč/, kterou vozím přikurtovanou v kufru. Nakonec jsem dokoupil i hever-panenku, ovšem pozor na samotnou výšku heveru při zvedání, aby Vám pod podvozek vlezl. Předek je totiž níže nad zemí než zadek.
Tažné zařízení je sklopné pod nárazník, vyklápí se tahem za systém "záchranné brzdy ve vlaku". Prakticky u všech vozů, které jsem měl možnost v zahraničí vidět, bylo namontováno.
Světla u mého stroje jsou již kompletně vybavena LED technologií. Existují ovšem dle vybavení i auta bez LED předních světlometů, které uvnitř světla nemají popisek LED Matrix. Je pravdou, že má první jízda v noci byla pro mně šok. Zmáčknete automatické ovládání světel tlačítkem
A na páčce světlometů a jedete Praha -Brno nonstop bez hlídání a přepínání světel. Světla makají za Vás, ořezávají přibližující se vozidla, vzhledem k natáčení jsou schopny "přisvětlovat" i zatáčky. A po faceliftu vozidla v roce 2019 byly ještě LED segmenty 5 krát navýšeny. To teprve nyní musí být paráda.
Možná bych doporučil vzhledem k ceně světlometů jejich potažení pevnou průhlednou folií, která omezí jejich poškození odletujícími kamínky. Světlomet se mění pouze jako celek za nehoráznou cenu, a bez absence havarijního pojištění je to finanční katastrofa.
Šíbr I přesto že je auto vybaveno automatickou dvouzónovou klimatizací, nepoužívám ji často, ale jezdím častěji v létě s pootevřeným střešním oknem.
Je nastavitelné v několika polohách, některé i se zataženou vnitřní roletkou, a je nutno jednak sem tam mazat vodící kolejničky, vyčistit prach z meziprostoru okna a hlavně dbát na průchodnost kanálků, odvádějící případnou vodu mimo vozidlo.
A závěr nakonec... Mé vozidlo pochází ještě z výroby pod taktovkou GM, kdy každé auto mohlo mít dle přání svůj individuální vzhled.
Což u mého vozu znamená vnější paket OPC Line a luxusní metalický šedý lak z programu Exclusive, vnitřek je v hnědé kůži NAPPA spolu s celoplošným černým tapecírungem. Pokud bych srovnával interiér s vozidly jedné nejmenované české potažmo německé automobilky, se kterými mám možnost denně jezdit v pracovním procesu, tak si Insa vede určitě lépe. A to i s přihlédnutím k jízdním vlastnostem s důrazem na podvozek. A prostor pro nohy vzadu je až neuvěřitelný. Pouze nesmíte nechat na podlaze vajíčka a nezmáčknout je při automatickém posuvu přední sedačky. Nikde z palubovky ani nekouká tablet čínské výroby. Vyzdvihl bych i motor, který svým výkonem 125 kW, 400Nm patří k těm motorům, který tento tank dokáže i rozhýbat. Rozhodně bych nehledal po zkušenostech slabší motorizaci. Od roku 2020 je do vozu montován mimo jiné již francouzský dvoulitr CDTI 128 kW 380 Nm, který snad je dle odborníků dokonce ještě hlučnější.
Samozřejmě i u svého současného motoru pokračuji s dávkováním VIF do paliva dle instrukcí výrobce.
A jelikož těchto vozidel na silnici nepotkáte mnoho, již několikrát jsme se zdravili spolu takto Oplem postiženými majiteli v protisměru.
Negativem pro mně je vždy hlášení na palubovce, pokud zapnu stěrače, vypnu asistenty, vypnu Start-Stop atd. Připomíná mi to hlášku z jednoho kultovního filmu -Vrchní, prchni "To hlásit nemusíte, to předse vidíte ".
Těž možná je i menší prostor pro čahouny na zadních sedadlech vlivem sklonu střechy. U kombíku to je určitě lepší.
Minusem samozřejmě budou ceny nahradních dílů, pokud nezačne jejich druhovýroba.
A samozřejmě infotainment, tam už jsou grafika a a kamery trošku mimo. Ale předpokládám, že francouzský koncern Stellantis do toho vnesl u posledních modelů určité inovace.
PS : A USB v loketní opěře mám taky jen jeden.
A tak se nebojte, a jděte do ní. S každým novějším autem Vás totiž EU nutí kupovat dražší a dražší náhradní díly a tím i poruchovější technologie, aby jste papírově ušetřili pár decilitrů paliva. A je jedno jestli sedíte v Oplu, Škodě, VW. Dle mého je to jen vše o Vás a o náhodě, jak budete s vozidlem spokojeni, a nezmění to ani tisíc recenzí či článků typu "jedna paní povídala"
Zdraví Michal