Řadící páka se nevrací do neutrálu + vystřelená pružina
Napsal: 31 srp 2021, 21:05
Ahoj,
měl bych dotaz na majitele Aster J. Mám benzinovou 1,6 (A16XER), rok uvedení do provozu 2010, nájezd necelých 110 tisíc km. Auto bylo kupované jako předváděčka do širšího okruhu příbuzenstva, od kterého jsem ho nedávno vzal já. Chodilo pravidelně do autorizovaného servisu na údržbu, takže z jejich strany nedocházelo k žádnému zanedbávání údržby. Každopádně mě v posledním měsíci nepotěšily dvě věci. Začnu od té čerstvější. Včera se mi při parkování a zařazené jedničce stalo to, že pod řadící pákou nějak divně lupnulo, což mělo za následek to, že má teď vakl a ze zařazené jedničky a dvojky nedochází po vyřazení k tomu, že by páka měla automaticky tendenci se vracet do neutrálu, tak jak to dělala dřív. Prostě směrem doleva má značnou vůli, což značně zhoršilo i přesnost řazení mezi 2. a 3. rychlostním stupněm. Vůbec netuším, co by mohlo být příčinou a tím spíš, jak se daný problém dá řešit? Díval jsem se, že obdobné problémy se řazením se tu už řešily, ale byly tam spíše obráceného charakteru a to, že se nešlo zařadit, anebo ztuha. Já tento problém nemám a to se zapnutým i vypnutým motorem. Ale ten vakl a nevracení se do původní polohy je docela citelný. Zkoušel jsem se i podívat i pod krycí rámeček (viz fotky), ale jediné co mě tam zaujalo je ta pružinka, která vypadá jak ulomená, ale reálně netuším, jestli je to pravá příčina problému.
Druhá nemilá věc se mi stala na dálnici, když jsem stál v koloně se zataženou ruční brzdou. Když jsem jí ze zatažené pozice dával dolů, tak se ozval zvuk, jak když se rozletí stočená pružina v hodinkách. Na první dobrou jsem nevěděl, co přesně se kde pokazilo, protože se mi rozsvítila chybová kontrolka indikující problém s brzdovým asistentem nebo kontrolou trakce.. Opatrně jsem se dokodrcal domů a tam po vypnutí a zapnutí motoru již tato kontrolka nesvítila. Přišlo mi ale, že ruční brzda jde zatáhnout strašně snadno a prakticky bez odporu (a na můj vkus až příliš snadno). Když jsem se díval pod krycí rámeček, tak jsem si všiml "vystřelené" pružiny, která se dala vytáhnout (viz foto). Může mi někdo znalý potvrdit/vyvrátit, že se jedná o odporovou pružinu ruční brzdy? Co jsem se díval na náhradní díly, tak mi přijde, že ty pružiny vypadají trochu jinak. Hlavně mají na obou stranách uchycovací oka. Navíc co jsem četl, tak se chod a tuhost řeší nějak přes štelování brzdového lanka?!
Jo a třetí věc, co se nedávno vyskytla, je "lupající" spojkový pedál. Ten se začal projevovat hlavně ve fázi, kdy už je spojka skoro ve výchozí poloze. Ale co jsem četl, tak je to věc, která se dá promazáním vratných pružin odstranit. Tak snad to pomůže.
Jinak budu rád za každou radu/navedení správným směrem, jak to případně pořešit. Na příští týden jsem již objednaný do servisu, ale pokud by se něco z toho dalo odstranit svépomocí i s pouze základními znalostmi a vybavením, tak budu rád. V opačném případě budu rád i za ujištění, že jsou to nějaké banální věci, které v servisu odstraní levou zadní a já jim tam nenechám celou měsíční výplatu..
Předem díky a ať se daří.
Sláva
měl bych dotaz na majitele Aster J. Mám benzinovou 1,6 (A16XER), rok uvedení do provozu 2010, nájezd necelých 110 tisíc km. Auto bylo kupované jako předváděčka do širšího okruhu příbuzenstva, od kterého jsem ho nedávno vzal já. Chodilo pravidelně do autorizovaného servisu na údržbu, takže z jejich strany nedocházelo k žádnému zanedbávání údržby. Každopádně mě v posledním měsíci nepotěšily dvě věci. Začnu od té čerstvější. Včera se mi při parkování a zařazené jedničce stalo to, že pod řadící pákou nějak divně lupnulo, což mělo za následek to, že má teď vakl a ze zařazené jedničky a dvojky nedochází po vyřazení k tomu, že by páka měla automaticky tendenci se vracet do neutrálu, tak jak to dělala dřív. Prostě směrem doleva má značnou vůli, což značně zhoršilo i přesnost řazení mezi 2. a 3. rychlostním stupněm. Vůbec netuším, co by mohlo být příčinou a tím spíš, jak se daný problém dá řešit? Díval jsem se, že obdobné problémy se řazením se tu už řešily, ale byly tam spíše obráceného charakteru a to, že se nešlo zařadit, anebo ztuha. Já tento problém nemám a to se zapnutým i vypnutým motorem. Ale ten vakl a nevracení se do původní polohy je docela citelný. Zkoušel jsem se i podívat i pod krycí rámeček (viz fotky), ale jediné co mě tam zaujalo je ta pružinka, která vypadá jak ulomená, ale reálně netuším, jestli je to pravá příčina problému.
Druhá nemilá věc se mi stala na dálnici, když jsem stál v koloně se zataženou ruční brzdou. Když jsem jí ze zatažené pozice dával dolů, tak se ozval zvuk, jak když se rozletí stočená pružina v hodinkách. Na první dobrou jsem nevěděl, co přesně se kde pokazilo, protože se mi rozsvítila chybová kontrolka indikující problém s brzdovým asistentem nebo kontrolou trakce.. Opatrně jsem se dokodrcal domů a tam po vypnutí a zapnutí motoru již tato kontrolka nesvítila. Přišlo mi ale, že ruční brzda jde zatáhnout strašně snadno a prakticky bez odporu (a na můj vkus až příliš snadno). Když jsem se díval pod krycí rámeček, tak jsem si všiml "vystřelené" pružiny, která se dala vytáhnout (viz foto). Může mi někdo znalý potvrdit/vyvrátit, že se jedná o odporovou pružinu ruční brzdy? Co jsem se díval na náhradní díly, tak mi přijde, že ty pružiny vypadají trochu jinak. Hlavně mají na obou stranách uchycovací oka. Navíc co jsem četl, tak se chod a tuhost řeší nějak přes štelování brzdového lanka?!
Jo a třetí věc, co se nedávno vyskytla, je "lupající" spojkový pedál. Ten se začal projevovat hlavně ve fázi, kdy už je spojka skoro ve výchozí poloze. Ale co jsem četl, tak je to věc, která se dá promazáním vratných pružin odstranit. Tak snad to pomůže.
Jinak budu rád za každou radu/navedení správným směrem, jak to případně pořešit. Na příští týden jsem již objednaný do servisu, ale pokud by se něco z toho dalo odstranit svépomocí i s pouze základními znalostmi a vybavením, tak budu rád. V opačném případě budu rád i za ujištění, že jsou to nějaké banální věci, které v servisu odstraní levou zadní a já jim tam nenechám celou měsíční výplatu..
Předem díky a ať se daří.
Sláva