Astra odpojená od elektriny
Napsal: 01 bře 2025, 21:32
Ahoj vespolek – jsem tu nový abudu rád, když se kouknete na můj problém. Jsem majitelem vozu Astra Caravan 1.6CDTI 16V Van, T98/Kombi varianta EZ11, vyrobeného v roce 2008 v Adam Opel Polska Gliwice. Mám s ním následující problém, který se pokusím popsat – omlouvám se za případné chyby v terminologii (nejsem odborník na auta).
Popis problému
Nastartoval jsem auto – motor běžel asi 5 sekund a pak se, jako kdyby někdo použil nouzový vypínač, náhle vypnul. Otočil jsem klíčem zpět a nasledně znovu do „první polohy“, ale kontrolky na palubní desce se jen velmi slabě rozsvítily na asi 1/n sekundy (problikly) a to bylo vše. Zároveň přestal fungovat centrální zamykání.
Nejprve jsem si myslel, že může být problém s nízkým napětím baterie – přestože byla chvíli před tím na nabíječce (používal jsem udržovací nabíjecí režim kvůli zimním podmínkám). Napětí na baterii bylo 12,65 V. Pak jsem zkontroloval, zda je baterie správně uzemněná a zda jsou svorky řádně připojeny (při ručním testu se nehýbaly). Změřil jsem také napětí na naDiagnózapájecích kabelech vedouci od baterie – odpovídalo napětí baterie primo na svorkach. Jemně jsem pohnul pojistkovou skříní a najednou se kontrolky (po otočení klíčku do první polohy) rozsvítily jasněji, ale opět jen na krátkou chvíli. Pak se nestalo nic dalšího.
PoznámkaPředchozímu majiteli se prý několikrát stalo něco podobného (auto se sice nevypnulo během jízdy, ale nechtělo nastartovat). Pak z ničeho nic začalo zase normálně fungovat. V autorizovaném servisu nikdy nezjistili, čím to bylo. Řekli mu, aby přivezl auto v momentě, kdy nebude fungovat – což je, jak jistě uznáte, tragikomická rada.
Auto jsem tedy nechal stát několik hodin, ale problém přetrvával. Nakonec jsem využil asistenční služby a nechal auto odtáhnout do nejbližšího autorizovaného servisu.
Diagnóza servisu
Před pár dny mi zavolali ze servisu a řekli, že baterie nebyla dobře dotažená. Zeptal jsem se, zda by mohla špatná svorka způsobit úplné vypnutí motoru během jízdy, ale bylo mi řečeno, že ne – že auto musí být v pohybu, aby alternátor dodával energii.
To mi ale přijde podezřelé – pokud auto stojí, ale motor běží, není elektrická soustava napájena primárně alternátorem?
Baterie byla instalována před 2,5 lety – i kdyby byl kontakt špatně dotažený, stále by měla dodávat dostatek energie alespoň pro centrální zamykání, nemyslíte?
Pokud by se na svorce vytvořil oxidací přechodový odpor, který by přidal např. 1 ohm odporu (mám pocit, že jde o dost nadhodnocený odhad), a centrální zamykání by potřebovalo 100 mA proudu, snížilo by to napětí baterie o 100 mV, což by vedlo k 12,55 V – a centrální zamykání by mělo tedy stále fungovat i při 12 V.
Pro auto jsem si měl dojet, ale shodou okolnosti jsem se do servisu nedostal. Vzhledem k tomu, že mi to nedalo spat, v den odjezdu jsem zavolal do servisu znovu, ale můj kontaktní technik tam v sobotu nebyl. Jeho zastupující kolega mi řekl, že technik po našem předešlém telefonátu provedl ve stejný den několik pokusů o nastartování auta – což ve mně vzbudilo ještě větší podezření – proč testovat něco, co jsem nabídl ještě ten den k vyzvednutí.
Závěr
Vzhledem k tomu, že se podobné problémy vyskytovaly i v minulosti, baterie je relativně nová, kontakt byl dostatečně utažený, centrální zamykání nefungovalo, pojistková skříň ovlivnila kontrolky na palubní desce a servis nedokázal v minulosti najít příčinu, myslím si, že jsou možné dvě varianty:
• Auto prostě do dobý, nežli se k němu dostal technik „zázračně ožilo“, tak jak se stalo již několikrát.
• Po odpojení a zpětném připojení baterie se některý kabel pohnul, což vedlo k tomu, že auto opět nastartovalo.
Ani jedna z těchto variant se mi nelíbí.
Otázky na vás
1. Co si myslíte o celém tomto chování? Máte zkušenosti s podobným problémem, nebo jste o něčem podobném četli? Jak byl problém vyřešen?
2. Jak byste doporučili postupovat vůči servisu? Jak s nimi komunikovat a co po nich požadovat?
Popis problému
Nastartoval jsem auto – motor běžel asi 5 sekund a pak se, jako kdyby někdo použil nouzový vypínač, náhle vypnul. Otočil jsem klíčem zpět a nasledně znovu do „první polohy“, ale kontrolky na palubní desce se jen velmi slabě rozsvítily na asi 1/n sekundy (problikly) a to bylo vše. Zároveň přestal fungovat centrální zamykání.
Nejprve jsem si myslel, že může být problém s nízkým napětím baterie – přestože byla chvíli před tím na nabíječce (používal jsem udržovací nabíjecí režim kvůli zimním podmínkám). Napětí na baterii bylo 12,65 V. Pak jsem zkontroloval, zda je baterie správně uzemněná a zda jsou svorky řádně připojeny (při ručním testu se nehýbaly). Změřil jsem také napětí na naDiagnózapájecích kabelech vedouci od baterie – odpovídalo napětí baterie primo na svorkach. Jemně jsem pohnul pojistkovou skříní a najednou se kontrolky (po otočení klíčku do první polohy) rozsvítily jasněji, ale opět jen na krátkou chvíli. Pak se nestalo nic dalšího.
PoznámkaPředchozímu majiteli se prý několikrát stalo něco podobného (auto se sice nevypnulo během jízdy, ale nechtělo nastartovat). Pak z ničeho nic začalo zase normálně fungovat. V autorizovaném servisu nikdy nezjistili, čím to bylo. Řekli mu, aby přivezl auto v momentě, kdy nebude fungovat – což je, jak jistě uznáte, tragikomická rada.
Auto jsem tedy nechal stát několik hodin, ale problém přetrvával. Nakonec jsem využil asistenční služby a nechal auto odtáhnout do nejbližšího autorizovaného servisu.
Diagnóza servisu
Před pár dny mi zavolali ze servisu a řekli, že baterie nebyla dobře dotažená. Zeptal jsem se, zda by mohla špatná svorka způsobit úplné vypnutí motoru během jízdy, ale bylo mi řečeno, že ne – že auto musí být v pohybu, aby alternátor dodával energii.
To mi ale přijde podezřelé – pokud auto stojí, ale motor běží, není elektrická soustava napájena primárně alternátorem?
Baterie byla instalována před 2,5 lety – i kdyby byl kontakt špatně dotažený, stále by měla dodávat dostatek energie alespoň pro centrální zamykání, nemyslíte?
Pokud by se na svorce vytvořil oxidací přechodový odpor, který by přidal např. 1 ohm odporu (mám pocit, že jde o dost nadhodnocený odhad), a centrální zamykání by potřebovalo 100 mA proudu, snížilo by to napětí baterie o 100 mV, což by vedlo k 12,55 V – a centrální zamykání by mělo tedy stále fungovat i při 12 V.
Pro auto jsem si měl dojet, ale shodou okolnosti jsem se do servisu nedostal. Vzhledem k tomu, že mi to nedalo spat, v den odjezdu jsem zavolal do servisu znovu, ale můj kontaktní technik tam v sobotu nebyl. Jeho zastupující kolega mi řekl, že technik po našem předešlém telefonátu provedl ve stejný den několik pokusů o nastartování auta – což ve mně vzbudilo ještě větší podezření – proč testovat něco, co jsem nabídl ještě ten den k vyzvednutí.
Závěr
Vzhledem k tomu, že se podobné problémy vyskytovaly i v minulosti, baterie je relativně nová, kontakt byl dostatečně utažený, centrální zamykání nefungovalo, pojistková skříň ovlivnila kontrolky na palubní desce a servis nedokázal v minulosti najít příčinu, myslím si, že jsou možné dvě varianty:
• Auto prostě do dobý, nežli se k němu dostal technik „zázračně ožilo“, tak jak se stalo již několikrát.
• Po odpojení a zpětném připojení baterie se některý kabel pohnul, což vedlo k tomu, že auto opět nastartovalo.
Ani jedna z těchto variant se mi nelíbí.
Otázky na vás
1. Co si myslíte o celém tomto chování? Máte zkušenosti s podobným problémem, nebo jste o něčem podobném četli? Jak byl problém vyřešen?
2. Jak byste doporučili postupovat vůči servisu? Jak s nimi komunikovat a co po nich požadovat?