Stránka 1 z 1

Havárie motorů Z22SE vinou napínáku řetězu

Napsal: 15 úno 2011, 21:05
od emenes
Na Oplu Vectra C 2.2 GTS naší rodiny se vyskytla havárie motoru vinou selhání napínáku rozvodového řetězu. Potkáním ventilů s písty došlo ke zničení všech 8 sacích ventilů. Závadu zjistili v autoservise, rozpočet ceny opravy mne šokoval natolik, že jsem to vzal ze servisu na dokončení vlastní svépomocí s tím, že hlavu dám opravit v specializovaném podniku (svépomocí udržuji doma všechno od umývačky nádobí až po plynový kotel). Z tohoto rozhodnutí vyplynula nevyhnutelnost vyhledat na webu informace v tak úplném rozsahu, aby oprava svépomocí nebyla hazardem. Nejlepším zdrojem informací byl anglický web http://www.z22se.co.uk. (Opel se zde prodává pod značkou Vauxhall). Po 2 týdnech hledání (jsem důchodce s dostatkem času pro na tak náročnou činnost) jsem už o věci velmi dobře informován. Na webu je uváděn velmi velký počet případů havárie motoru typu Z22SE popřípadě jen přeskočení řetězu na zubech bez havárie. Doposud získané a vyhodnocené informace o věci dávám k disposici zde na tomto fóru.
Napínák řetězu motoru Z22SE byl poprvé modifikován v r. 2002, modifikované provedení je vyznačeno zářezy na boku šestihranu hlavy napínáku. Proto auta Vectra C vyráběná asi od r. 2002 už mají mít napínák po této první modifikaci. Ani toto provedení nezaručuje dostatečně spolehlivou funkci proto v r. 2009 prý Opel vydal direktivu instalovat napínák z motoru typu Z20NET v následující identifikací: napínák Z20NET, číslo dílu 12608580. Vauxhall nyní instaluje napínák Z20NET do všech motorů kde napínák selhal a také v nyní dodávané sadě rozvodů pro Z22SE už vystupuje napínák Z20NET
Jsem naštvaný na Opel, že dopustil zhavarování tak mnoha motorů Z22SE proto, že výrobce nebyl schopen dodávat dostatečně spolehlivý napínák. Tím pádem deklarovaná výhoda vyšší životnosti rozvodu s řetězem v porovnání s ozubeným řemenem je u tohoto motoru úplně degradovaná. Pokud investuji obrovské peníze do opravy a znovu-zprovoznění našeho Opla, musím mít dostatečnou víru, že se při aplikaci napínáku Z20NET případ nezopakuje. K tomu bylo potřebné prostudovat vyobrazení napínáku Z20NET v řezu nebo v rozloženém stavu, případně s popisem funkce (pro původní napínák Z22SE je toto možné najít v manuálu na této web adrese: http://www.speedsterclub.nl/bibliotheek ... 2SE%29.pdf )
Našel by se na tomto fóru někdo, kdo by takovou informaci o napínáku Z20NET dokázal sehnat a publikovat zde ?

Re: Havárie motorů Z22SE vinou napínáku řetězu

Napsal: 16 úno 2011, 14:48
od ZILON PV
Ahoj, moje zkušenost s napínákem:

https://www.opel-forum.cz/viewtopic.php?f=46&t=1150
Já jsem měl štěstí, že se mi žádný ventil nepotkal. Od udělání rozvodů je vše OK