Elektické zavírání pátých dveří - Opel Vectra C Caravan
Napsal: 02 pro 2012, 18:57
Nedávno jsem se pustil do dodělávky elektricky otevíraných pátých dveří u Vectry C Caravan. Tato doplňková výbava se dodávala na přání, nebo jako standart k výbavě cosmo.
Pokud to mám čerstvě v paměti, částečně tu shrnu poznatky, než to zapomenu. Nebudu z časového hlediska dělat podrobný návod, pouze uvedu nejzákladnější informace, sloužící jednak k pochopení funkce pro ty co tuto vychytávku mají a v neposlední řadě má těchto pár řádku sloužit jako malý nástin toho co je potřeba k montáži, kdyby se někdo rozhodl pro dodělání. Osobně jsem tuto myšlenku dlouho zatracoval, protože podle Tisu, musí být jiné páté dveře. Ovšem toto zásadní omezení lze obejít.
Nejprve k funkci a k tomu co jsem zachytil při montáži. Samotnou mechaniku otevírání dveří dodává Německá firma Stabilus. Pro automatické otevření dveří musí být použity plynové vzpěry s podstatně větší silou než u standardních, klasicky otevíraných dveří. To proto, aby z nulové polohy uzvedly dveře a otevřely je. Vzpěra na pravé straně má sílu slušných 1000 Nm což je něco málo přes 100 váhových kg na zatlačení pístu. Na levé straně je vzpěra o něco slabší, ale navíc ji pomáhá železná pružina, která je okolo pístu.
Princip zavírání a otevírání je následující. Do pravé vzpěry vede bowden s lankem, které se navíjí na cívku v převodovce otevíracího mechanizmu. Při otevření, pouze elektrický zámek „odhodí“ dveře asi 1 cm a ty se pak následně pomocí silnějších vzpěr otevřou do plna. (lanko se pouze pasivně odmotává z cívky). Zavření je složitější, zde už musí přijít ke slovu elektromotor na převodovce. Po stisknutí tlačítka ovladače, či tlačítka na zadních dveřích se začíná navíjet lanko, které ve svém důsledku začíná díky svému ukotvení svírat pravou plynovou vzpěru. Musí se vyvinout poměrně velká síla, což je zajištěno několikanásobným převodováním. Dveře se dovřou až do okamžiku zachycení zámkem dveří, který poslední centimetr dotáhne a dveře dovře. Celý mechanizmus je překvapivě tichý. Samotný zámek dveří je taky jiný a poměrně masivní.
Pro samotnou montáž je potřeba:
- Zvedací mechanizmus (dodáván komplet i s pravým pístem)
- Levá pneumatická vzpěra
- Zámek dveří
- Kabelový svazek zadních dveří s odpovídajícími konektory a kabelový svazek od zadního elektrocentra k mechanizmu otevírání. (lze jít i cestou modifikace stávajících a chybějící vodiče a zásuvky dodat)
- Plastové krytky vedle zadních světel a držák bowdenu
- 2x kulový čep pro uchycení vršku vzpěr. – Toto jsem naznačil už na začátku – originál dveře pro el. zavírání jsou jiné, ale jde je upravit. Potíž je v tom, že vzpěry jsou o kousek delší než původní. Musí se tedy v ose původního čepu vyvrtat díra (13mm od kraje) tam zašroubovat nový čep a starý odstranit.
- Tlačítko zavírání - zacvakne se do zadních dveří.
Po zamontování dodat 2x 30A pojistku do pozic FE18 (zámek) a FE 21 (mechanizmus navíjení).
Posledním krokem je programování Tech 2 ve variantní konfiguraci jednotek BCM a REC.
Známé závady popsané v TISu –
zatékání do zámku – pro předejití se doporučuje těsnícím tmelem na karoserie nanést další těsnící šev nad zámek zadních dveří, aby se zamezilo zatékání vody do zámku a zabránilo se jeho zničení.
Nedovírání dveří – je způsobeno nikoli vadným mechanizmem – nýbrž vadným potenciometrem, který je z boku převodovky na 2 torxech a lze zakoupit jako samostatný náhradní díl.
Na závěr video, které jsem našel na youtube a pár fotek z montáže.
Hlavní část, převodovka s řídící jednotkou a navíjecím zařízením
Zámek zadních dveří - poměrně masivní
Místo pro tlačítko schované pod obložením.
Starý a zamontovaný nový držák dveří
Kabelový svazek zadních dveří
Detail kulového čepu s matkou
Zamontovaný nový kulový čep
Detail uchycení s už odstraněným původním čepem
Spodní uchycení s bowdenem
Zamontovaný zámek
Místo pro tlačítko zavírání
Umístění zvedacího mechanismu za pravým podběhem
Pokud to mám čerstvě v paměti, částečně tu shrnu poznatky, než to zapomenu. Nebudu z časového hlediska dělat podrobný návod, pouze uvedu nejzákladnější informace, sloužící jednak k pochopení funkce pro ty co tuto vychytávku mají a v neposlední řadě má těchto pár řádku sloužit jako malý nástin toho co je potřeba k montáži, kdyby se někdo rozhodl pro dodělání. Osobně jsem tuto myšlenku dlouho zatracoval, protože podle Tisu, musí být jiné páté dveře. Ovšem toto zásadní omezení lze obejít.
Nejprve k funkci a k tomu co jsem zachytil při montáži. Samotnou mechaniku otevírání dveří dodává Německá firma Stabilus. Pro automatické otevření dveří musí být použity plynové vzpěry s podstatně větší silou než u standardních, klasicky otevíraných dveří. To proto, aby z nulové polohy uzvedly dveře a otevřely je. Vzpěra na pravé straně má sílu slušných 1000 Nm což je něco málo přes 100 váhových kg na zatlačení pístu. Na levé straně je vzpěra o něco slabší, ale navíc ji pomáhá železná pružina, která je okolo pístu.
Princip zavírání a otevírání je následující. Do pravé vzpěry vede bowden s lankem, které se navíjí na cívku v převodovce otevíracího mechanizmu. Při otevření, pouze elektrický zámek „odhodí“ dveře asi 1 cm a ty se pak následně pomocí silnějších vzpěr otevřou do plna. (lanko se pouze pasivně odmotává z cívky). Zavření je složitější, zde už musí přijít ke slovu elektromotor na převodovce. Po stisknutí tlačítka ovladače, či tlačítka na zadních dveřích se začíná navíjet lanko, které ve svém důsledku začíná díky svému ukotvení svírat pravou plynovou vzpěru. Musí se vyvinout poměrně velká síla, což je zajištěno několikanásobným převodováním. Dveře se dovřou až do okamžiku zachycení zámkem dveří, který poslední centimetr dotáhne a dveře dovře. Celý mechanizmus je překvapivě tichý. Samotný zámek dveří je taky jiný a poměrně masivní.
Pro samotnou montáž je potřeba:
- Zvedací mechanizmus (dodáván komplet i s pravým pístem)
- Levá pneumatická vzpěra
- Zámek dveří
- Kabelový svazek zadních dveří s odpovídajícími konektory a kabelový svazek od zadního elektrocentra k mechanizmu otevírání. (lze jít i cestou modifikace stávajících a chybějící vodiče a zásuvky dodat)
- Plastové krytky vedle zadních světel a držák bowdenu
- 2x kulový čep pro uchycení vršku vzpěr. – Toto jsem naznačil už na začátku – originál dveře pro el. zavírání jsou jiné, ale jde je upravit. Potíž je v tom, že vzpěry jsou o kousek delší než původní. Musí se tedy v ose původního čepu vyvrtat díra (13mm od kraje) tam zašroubovat nový čep a starý odstranit.
- Tlačítko zavírání - zacvakne se do zadních dveří.
Po zamontování dodat 2x 30A pojistku do pozic FE18 (zámek) a FE 21 (mechanizmus navíjení).
Posledním krokem je programování Tech 2 ve variantní konfiguraci jednotek BCM a REC.
Známé závady popsané v TISu –
zatékání do zámku – pro předejití se doporučuje těsnícím tmelem na karoserie nanést další těsnící šev nad zámek zadních dveří, aby se zamezilo zatékání vody do zámku a zabránilo se jeho zničení.
Nedovírání dveří – je způsobeno nikoli vadným mechanizmem – nýbrž vadným potenciometrem, který je z boku převodovky na 2 torxech a lze zakoupit jako samostatný náhradní díl.
Na závěr video, které jsem našel na youtube a pár fotek z montáže.
Hlavní část, převodovka s řídící jednotkou a navíjecím zařízením
Zámek zadních dveří - poměrně masivní
Místo pro tlačítko schované pod obložením.
Starý a zamontovaný nový držák dveří
Kabelový svazek zadních dveří
Detail kulového čepu s matkou
Zamontovaný nový kulový čep
Detail uchycení s už odstraněným původním čepem
Spodní uchycení s bowdenem
Zamontovaný zámek
Místo pro tlačítko zavírání
Umístění zvedacího mechanismu za pravým podběhem