Kolesá a celkový reťazec
Napsal: 12 dub 2014, 16:58
Zdravím všetkých
Chcem dať na Tigru A kolesá:
- dopredu: 15x6,5 (prípadne 15x6) ET46, 195 50 R15 (cca -1,45% obvodová odchýlka od 185 55 R15)
- dozadu: 16x6,5 ET46, 195 45 R16 (cca -0,44% obvodová odchýlka od 185 55 R15)
Z niekoľkých článkov, príspevkov, rubrík a neviem ešte z čoho som usúdil, že auto bude mať tieto výhody a nevýhody:
-Výhody:
1. zníženie (eliminácia) pretáčavosti (nižší profil lepšie "drží" na ceste + mäkšie zadné odpruženie ako predné)
2. nižší valivý odpor (nižší profil má nižší valivý odpor a nižšiu spotrebu)
3. lepšia akcelerácia a top speed oproti zadným 195 50 R15 (predný profil je vyšší ako zadný a preto dokáže lepšie prenášať sily v priamom smere a zadný nižší profil umožní dosiahnuť lepšiu rýchlosť a tiež akceleráciu vďaka nižšiemu valivému odporu čo nie je až tak poznateľné)
4. ťažšie, zotrvačnejšie zadné kolesá (výhoda pri brzdení hlavne v zákrute, pri ktorej má tigra tendenciu "unikania" zadnej nápravy, samozrejme rozdiel moc nepocítiť)
5. krátka brzdná dráha (vpredu vyšší profil ako vzadu)
6. dobrá životnosť podvozkových komponentov (predná náprava, pri zadnej je to otázne či mäkšie odpruženie ako vpredu niečo ušetrí, predpísané ET46 pre 15x6 bude šetrnejšie ako menšie ET)
7. rovnomernejšie opotrebovanie pneumatík
8. väčšia bezpečnosť – lepšie ovládanie (vyplýva z 1.)
9. výhodné tire stretch pre zadné koleso (zníži sa obvodová odchýlka napr. 16x7,5 195 45 R16 – čo nie je tak dôležité z dôvodu opotrebenia dezénu)
10. dobrý pomer medzi jazdnými vlastnosťami a komfortom
(11. vzhľadom na zadné kolesá sú predné lacnejšie)
-Nevýhody:
1. strata možnosti výmeny predných kolies za zadné
(2. vzhľadom na predné kolesá sú zadné drahšie)
Samozrejme nie je nad odbornú literatúru, v ktorej sa týmto zaoberajú.
Aký mate na to názor, vie mi niekto povedať ako to v skutočnosti je alebo poskytnúť nejakú odbornú literatúru?
Ďakujem
Chcem dať na Tigru A kolesá:
- dopredu: 15x6,5 (prípadne 15x6) ET46, 195 50 R15 (cca -1,45% obvodová odchýlka od 185 55 R15)
- dozadu: 16x6,5 ET46, 195 45 R16 (cca -0,44% obvodová odchýlka od 185 55 R15)
Z niekoľkých článkov, príspevkov, rubrík a neviem ešte z čoho som usúdil, že auto bude mať tieto výhody a nevýhody:
-Výhody:
1. zníženie (eliminácia) pretáčavosti (nižší profil lepšie "drží" na ceste + mäkšie zadné odpruženie ako predné)
2. nižší valivý odpor (nižší profil má nižší valivý odpor a nižšiu spotrebu)
3. lepšia akcelerácia a top speed oproti zadným 195 50 R15 (predný profil je vyšší ako zadný a preto dokáže lepšie prenášať sily v priamom smere a zadný nižší profil umožní dosiahnuť lepšiu rýchlosť a tiež akceleráciu vďaka nižšiemu valivému odporu čo nie je až tak poznateľné)
4. ťažšie, zotrvačnejšie zadné kolesá (výhoda pri brzdení hlavne v zákrute, pri ktorej má tigra tendenciu "unikania" zadnej nápravy, samozrejme rozdiel moc nepocítiť)
5. krátka brzdná dráha (vpredu vyšší profil ako vzadu)
6. dobrá životnosť podvozkových komponentov (predná náprava, pri zadnej je to otázne či mäkšie odpruženie ako vpredu niečo ušetrí, predpísané ET46 pre 15x6 bude šetrnejšie ako menšie ET)
7. rovnomernejšie opotrebovanie pneumatík
8. väčšia bezpečnosť – lepšie ovládanie (vyplýva z 1.)
9. výhodné tire stretch pre zadné koleso (zníži sa obvodová odchýlka napr. 16x7,5 195 45 R16 – čo nie je tak dôležité z dôvodu opotrebenia dezénu)
10. dobrý pomer medzi jazdnými vlastnosťami a komfortom
(11. vzhľadom na zadné kolesá sú predné lacnejšie)
-Nevýhody:
1. strata možnosti výmeny predných kolies za zadné
(2. vzhľadom na predné kolesá sú zadné drahšie)
Samozrejme nie je nad odbornú literatúru, v ktorej sa týmto zaoberajú.
Aký mate na to názor, vie mi niekto povedať ako to v skutočnosti je alebo poskytnúť nejakú odbornú literatúru?
Ďakujem