skúsenosti s MY14 vs. MY12/MY09
Napsal: 04 kvě 2014, 13:05
Po MY09 a MY12 mám mesiac MY14 a tak si dovolím trochu porovnať aj keď po dvoch HB sport 160k teraz ST Cosmo 130k
KONEČNE ZLEPŠENIA vykríkli členovia mojej rodiny po prvom nastúpení:
- zadné koberčeky sú fixované "cuplíkmi" rovnako ako vpredu a tak nekončia zakopnuté pod prednou sedačkou
- tesniace gumy v ráme dverí sú osadené tak, že rám karosérie po otvrení dverí nie je zaprasený od blata. Najmä pri nastupovaní vzadu to znamenalo špinavé nohavice na zadku
- predné opierky hlavy majú fixované polohy vpred/vzad a pri oprení sa hlavou sa už nezatlačia do základnej polohy (odskúšané u športových príplatkových sedadiel, resp. výbave šport)
- slovenčina (aj čeština) na displejoch aj u infotainment 400
- vyhľadávanie kontaktov v handsfree sade (platí pre 700/900) - už nie je len po trojici písmenok ale po jednom. Pri mojich 900 kontaktoch je to ale aj tak nepoužiteľné.
ZHORŠENIA
- chýba už aj "polička" v prednej skrinke spolujazdca. Všetko tam je, len tá prepážka zmizla
- zmizla kazeta na okuliare na vodičovými dverami a je tam len obyčajné "ucho"
- u COSMO už nie je elektrické vyklápanie dvier u ST v štandarde - len za príplatok
- u FlexRide zmenu pruženia prakticky nepoznať a odpadlo tiež podfarbenie prístrojov na červeno
- príplatkové športové sedačky v Cosmo majú výsuvný sedák a sklopnú opierku hlavy len vľavo, vpravo je len tvarovanie sedačky. Výsuvný sedák za príplatok 50EUR. Opierka len za príplatok "sedačky 2" za ca 400EUR
- elektrická inštalácia je u môjho ponímania "auta za melón" odfláknutá strašným spôsobom - mierka oleja je strčená medzi dva zväzky kábla, taký pohľad do zadných blatníkov po otvorení "odkladacích schránok" by som neočakával ani u Hyundai i10.
- plutvová anténa je už len od infotainment 700 hore.
ČO ZOSTALO NEZLEPŠENÉ
- opäť chýba tesnenie prednej kapoty, takže po ceste Praha-BA v zime motor opäť z blata nebude vidieť
- palubná doska má menej súčiastok v skladačke, ale lacná hmota a nevhodná konštrukcia budú u niektorých kusov spôsobovať vrzanie ako doteraz
- špinenie bočných zrkadielok, ALE - viď bod nové technologie
- hluk od kolies
- chýba chladenie schránky ako bolo u Vectry
ČO SA ZMENILO
- náprava - určite k lepšiemu - o tom sa moc nepíše, ale auto do 150km/h pôsobí podstatne suverennejšie na ceste. Najmä o priečnych nerovnostiach v zákrutách už informuje len hluk a nie poskočenie s vybočením z dráhy ako to pretrvávalo už od Vectry. Je fakt, že prvýkrát je auto obuté v Bridgestonoch takže to môže byť tiež časť lepších jazdných vlastností. Podvozok tiež podstatne mäkšie znáša diery na ceste, napriek pneu 245/45R18 nafúkaným na EKO.
- samozrejme ovládanie a prístroje palubnej dosky. Pre niekoho možno bomba, podľa mňa je teraz vďaka novým technológiám, ktoré patria do tabletu a nie do auta ďaleko chaotickejšie a množstvo funkcií, ktoré ovláda vodič často a boli dostupné predtým jedným tlačítkom sú teraz dostupné len preklikaním cez menu - napr. vyp/zap TP alebo naladenie predvolieb staníc.
U systému iLine 700/900 napríklad ak ste prvýkrát v niektorej časti sveta (stačí 200km od miesta bydliska)a chcete si uložiť niektoré stanice toto nezvládnete bez zastavenia na parkovisku - trvá to niekoľko minút na rozdiel od predchádzajúceho naladenia a podržania tlačítka na 5 sekund.
- automatické zapínanie svetiel podľa intenzity vonkajšieho svetla sa zmenilo naspäť na úroveň MY09. Tzn., že opäť svieti len v tme, tunely pomerne neskoro. Ale na rozdiel od MY12, kde to cvakalo aj v podjazdoch a svietilo aj pri jasnej oblohe a slnku je to skôr vylepšenie.
- bočné svietenie adaptívnych svetlometov má inú žiarovku a geometriu osvetlenia rohu. Podstatne viac ju vidno, ťažko povedať, či je to lepšie alebo horšie. Osvetlí napríklad vchod do domu kolmo na zaparkované auto
- možno voliť funkcie (vypínať) adaptívnych svetlometov v menu
Infotainment 400 a BOSE
mal som možnosť týždeň používať auto s týmto vybavením.
Je plne postačujúce. Má jednoduché prepínanie staníc tlačítkami pod malým displejom. Predvoľby svietia v dolnom riadku displeja a k ďalším predvoľbám sa dá dostať tlačíkom so šípkou. Naladenie predvoľby je ako doteraz stlačením tlačítka a jeho podržaním.
Síce displej vyzerá lacno v umelohmotnom držiaku ale spĺňa všetko čo človek potrebuje pre jazdu autom.
BOSE je sklamanie. Za 695EUR aušus. Bassreflex v kufri síce počuť dobre, ale pri hluku, ktorý auto vydáva napr. na českej D1 je potrebné skôr počuť iné zvuky než "BUM, BUM, BUM". Podľa knižky existuje aj opcia, kde reproduktory pracujú v opačnom vyžarovaní ako hluk snímaný mikrofonom a tým redukujú pocit hluku, ale u použitého auta táto opcia nebola zabudovaná.
Infotainment 700
- v prvom rade musím povedať, že zvuk je u tohto zariadenia podstatne lepší než u MY09 a MY12 a až na BUMBUM-efekt bassreflexu je to identický zvuk ako u sady BOSE. Takže v tomto prípade naopak veľká pochvala - je to skutočne konečne dobrý zvuk "zadara".
- obrovitý displej síce dobre vyzerá ale má využitie len pri zapnutí zadnej kamery. Inak obsahuje pekné obrázky ale nie je ho potrebné mať
- umožňuje zadefinovať 55 obľúbených, čo môžu byť FM/AM vysielače, telefonne čísla, multimedialne nahrávky a pod. Dobrá myšlienka je zabitá ich nastavením a výberom. Nastavenie som písal už vyššie - za jazdy hrozí havária. Samotné nastavenie je na niekoľko minút a často sa nepodarí. Potom je možné zobraziť 1 alebo 3 prúžky predvolieb, t.j. 5 alebo 15. Pre vysunutie 15 je potrebné problematicky prstom vytiahnuť lištu nahor aby táto potom zavadzala na displeji. Pre listovanie vpravo/vľavo sa väčšinou podarí prepnúť na predvoľbu ako posunúť lištu nabok. toto nie je podarená funkcia.
- umožňuje pripojiť 2xUSB a SD kartu schované v strednej opierke, obsahuje CD/MP3 mechaniku a navyše ďalšie pripojenie prístroja cez BT. tieto pripojenia fungujú výborne.
- umožňuje nastavenie rôznych funkcií auta (čakal by som aj niektoré ďalšie nastavenia funkcií), napríklad ovládanie kolíznych systémov a pod. výborná je funkcia nastavenia bi-xenonov pre ľavostrannú a pravostrannú premávku !
NOVÉ TECHNOLÓGIE
- Opel Eye - síce nie je nová, ale na rozdiel od MY09 číta viacej značiek a podstatne lepšie. Síce občas aj značku 80km na kamione pred vami , ale je to dobre použiteľné. Navyše zobrazuje sa vždy v dolnom riadku palubky farebne a nie je závislé na zapnutí stráženia prejazdu z pruhu do pruhu.
Ten má solo tlačítko a nefunguje tak ako aj predtým.
Meranie vzdialenosti v sekundách od auta pred vami zostalo a je možné ho zobraziť na palubke v peknej grafike.
- stráženie bočných pruhov - LED v bočných zrkadlách. Funguje skutočne vynikajúco. Nahrádza zašpinené zrkadlá pri jazde v daždi. Vrele doporučujem.
- zadná kamera - potvrdila sa moja obava že bude v daždi k ničomu. Je v mieste kde sa zadok auta najviac špiní. Ak je čistá je to vynikajúca pomôcka. Označuje výkričnikmi na obrazovke aj kolízne miesta spolu s akustickým signálom a možno zobraziť dráhu cúvania podľa natočených kolies. Vrele doporučujem.
- stráženie vozidiel prichádzajúcich vzadu zboku pri cúvaní - toto je ešte lepšia vychytávka ako všetky ostatné. Na obrazovke kamery sa objaví veľká šípka a akustický signál pri prichádzaní vozidla ca zo vzdialenosti 200m a rovnako aj chodcov. Vrele doporučujem, už ma zachránilo pred zrazením chodca ktorý bežal zboku na parkovisku pri hypermarkete.
- protikolízny systém. spracováva výstup jednak z kamery a jednak z radaru v prednej maske. No, našťastie sa dá vypnúť automatické brzdenie. takže v podstate len ukazuje na palubke nabúrané autá alebo pri rýchlom priblížení piští. Pri zapnutej automatike bŕzd by ste jazdili len brzda/plyn na bežne obsadenej diaľnici aj v režime najkratšej vzdialenosti (má tri stupne).
- adaptívny tempomat - platí to isté ako predchádzajúci bod. Auto ženie do poslednej chvíle nastavenou rýchlosťou a potom brzdí. Bez tejto vymoženosti človek dá dole nohu z plynu oveľa skôr a v pohode dobehne auto idúce pred ním bez použitia bŕzd. Tejto funkcii je venovaných asi 15 strán v návode. Napriek tomu je ťažko využiteľný - niektoré pitomosti, ktoré môžu spôsobiť haváriu
-- pri predbiehaní ľavým pruhom na diaľnici príde zákruta doľava. radar pri rovinke nevidí predchádzajúce auto a v pohode riadi nastavenú rýchlosť. Naraz v zákrute zistí pred sebou auto. Ono ide v pravom pruhu ale radar to vyhodnotí ako prekážku a prudko zníži rýchlosť. to okrem ťažko nepríjemného pocitu môže spôsobiť haváriu vozidiel za vami
-- idete v pruhu, radar udržuje vzdialenosť. táto je najmä pri voľbe strednej a dlhej vzdialenosti dostatočne dlhá na to, aby sa tam strčilo z iného pruhu auto pred vás. výsledok je prudké zabrzdenie vášho auta, aj keď normálne stačí ubrať plyn.
výhodou je však "videnie" v hmle, kde radar funguje vynikajúco. Navyše tempomat teraz ukazuje nastavenú rýchlosť digitálne v dolnom riadku palubky aj ak je neaktívny, takže vidíte čo auto spraví po jeho aktivácii
- nastavenie max rýchlosti - možno nastaviť obmedzenie (nie akustické, to zostalo ak opredtým) rýchlosti podobne ako tempomat. Rýchlosť však treba udržiavať plynovým pedálom, po dosiahnutí limitu auto už nezrýchľuje. Pri zošliapnutí na doraz sa však vypne, auto reaguje na plyn až do nasledujúceho zníženia rýchlosti pod limit. dobrá funkcia na dodržanie 50-ky v obciach.
KONEČNE ZLEPŠENIA vykríkli členovia mojej rodiny po prvom nastúpení:
- zadné koberčeky sú fixované "cuplíkmi" rovnako ako vpredu a tak nekončia zakopnuté pod prednou sedačkou
- tesniace gumy v ráme dverí sú osadené tak, že rám karosérie po otvrení dverí nie je zaprasený od blata. Najmä pri nastupovaní vzadu to znamenalo špinavé nohavice na zadku
- predné opierky hlavy majú fixované polohy vpred/vzad a pri oprení sa hlavou sa už nezatlačia do základnej polohy (odskúšané u športových príplatkových sedadiel, resp. výbave šport)
- slovenčina (aj čeština) na displejoch aj u infotainment 400
- vyhľadávanie kontaktov v handsfree sade (platí pre 700/900) - už nie je len po trojici písmenok ale po jednom. Pri mojich 900 kontaktoch je to ale aj tak nepoužiteľné.
ZHORŠENIA
- chýba už aj "polička" v prednej skrinke spolujazdca. Všetko tam je, len tá prepážka zmizla
- zmizla kazeta na okuliare na vodičovými dverami a je tam len obyčajné "ucho"
- u COSMO už nie je elektrické vyklápanie dvier u ST v štandarde - len za príplatok
- u FlexRide zmenu pruženia prakticky nepoznať a odpadlo tiež podfarbenie prístrojov na červeno
- príplatkové športové sedačky v Cosmo majú výsuvný sedák a sklopnú opierku hlavy len vľavo, vpravo je len tvarovanie sedačky. Výsuvný sedák za príplatok 50EUR. Opierka len za príplatok "sedačky 2" za ca 400EUR
- elektrická inštalácia je u môjho ponímania "auta za melón" odfláknutá strašným spôsobom - mierka oleja je strčená medzi dva zväzky kábla, taký pohľad do zadných blatníkov po otvorení "odkladacích schránok" by som neočakával ani u Hyundai i10.
- plutvová anténa je už len od infotainment 700 hore.
ČO ZOSTALO NEZLEPŠENÉ
- opäť chýba tesnenie prednej kapoty, takže po ceste Praha-BA v zime motor opäť z blata nebude vidieť
- palubná doska má menej súčiastok v skladačke, ale lacná hmota a nevhodná konštrukcia budú u niektorých kusov spôsobovať vrzanie ako doteraz
- špinenie bočných zrkadielok, ALE - viď bod nové technologie
- hluk od kolies
- chýba chladenie schránky ako bolo u Vectry
ČO SA ZMENILO
- náprava - určite k lepšiemu - o tom sa moc nepíše, ale auto do 150km/h pôsobí podstatne suverennejšie na ceste. Najmä o priečnych nerovnostiach v zákrutách už informuje len hluk a nie poskočenie s vybočením z dráhy ako to pretrvávalo už od Vectry. Je fakt, že prvýkrát je auto obuté v Bridgestonoch takže to môže byť tiež časť lepších jazdných vlastností. Podvozok tiež podstatne mäkšie znáša diery na ceste, napriek pneu 245/45R18 nafúkaným na EKO.
- samozrejme ovládanie a prístroje palubnej dosky. Pre niekoho možno bomba, podľa mňa je teraz vďaka novým technológiám, ktoré patria do tabletu a nie do auta ďaleko chaotickejšie a množstvo funkcií, ktoré ovláda vodič často a boli dostupné predtým jedným tlačítkom sú teraz dostupné len preklikaním cez menu - napr. vyp/zap TP alebo naladenie predvolieb staníc.
U systému iLine 700/900 napríklad ak ste prvýkrát v niektorej časti sveta (stačí 200km od miesta bydliska)a chcete si uložiť niektoré stanice toto nezvládnete bez zastavenia na parkovisku - trvá to niekoľko minút na rozdiel od predchádzajúceho naladenia a podržania tlačítka na 5 sekund.
- automatické zapínanie svetiel podľa intenzity vonkajšieho svetla sa zmenilo naspäť na úroveň MY09. Tzn., že opäť svieti len v tme, tunely pomerne neskoro. Ale na rozdiel od MY12, kde to cvakalo aj v podjazdoch a svietilo aj pri jasnej oblohe a slnku je to skôr vylepšenie.
- bočné svietenie adaptívnych svetlometov má inú žiarovku a geometriu osvetlenia rohu. Podstatne viac ju vidno, ťažko povedať, či je to lepšie alebo horšie. Osvetlí napríklad vchod do domu kolmo na zaparkované auto
- možno voliť funkcie (vypínať) adaptívnych svetlometov v menu
Infotainment 400 a BOSE
mal som možnosť týždeň používať auto s týmto vybavením.
Je plne postačujúce. Má jednoduché prepínanie staníc tlačítkami pod malým displejom. Predvoľby svietia v dolnom riadku displeja a k ďalším predvoľbám sa dá dostať tlačíkom so šípkou. Naladenie predvoľby je ako doteraz stlačením tlačítka a jeho podržaním.
Síce displej vyzerá lacno v umelohmotnom držiaku ale spĺňa všetko čo človek potrebuje pre jazdu autom.
BOSE je sklamanie. Za 695EUR aušus. Bassreflex v kufri síce počuť dobre, ale pri hluku, ktorý auto vydáva napr. na českej D1 je potrebné skôr počuť iné zvuky než "BUM, BUM, BUM". Podľa knižky existuje aj opcia, kde reproduktory pracujú v opačnom vyžarovaní ako hluk snímaný mikrofonom a tým redukujú pocit hluku, ale u použitého auta táto opcia nebola zabudovaná.
Infotainment 700
- v prvom rade musím povedať, že zvuk je u tohto zariadenia podstatne lepší než u MY09 a MY12 a až na BUMBUM-efekt bassreflexu je to identický zvuk ako u sady BOSE. Takže v tomto prípade naopak veľká pochvala - je to skutočne konečne dobrý zvuk "zadara".
- obrovitý displej síce dobre vyzerá ale má využitie len pri zapnutí zadnej kamery. Inak obsahuje pekné obrázky ale nie je ho potrebné mať
- umožňuje zadefinovať 55 obľúbených, čo môžu byť FM/AM vysielače, telefonne čísla, multimedialne nahrávky a pod. Dobrá myšlienka je zabitá ich nastavením a výberom. Nastavenie som písal už vyššie - za jazdy hrozí havária. Samotné nastavenie je na niekoľko minút a často sa nepodarí. Potom je možné zobraziť 1 alebo 3 prúžky predvolieb, t.j. 5 alebo 15. Pre vysunutie 15 je potrebné problematicky prstom vytiahnuť lištu nahor aby táto potom zavadzala na displeji. Pre listovanie vpravo/vľavo sa väčšinou podarí prepnúť na predvoľbu ako posunúť lištu nabok. toto nie je podarená funkcia.
- umožňuje pripojiť 2xUSB a SD kartu schované v strednej opierke, obsahuje CD/MP3 mechaniku a navyše ďalšie pripojenie prístroja cez BT. tieto pripojenia fungujú výborne.
- umožňuje nastavenie rôznych funkcií auta (čakal by som aj niektoré ďalšie nastavenia funkcií), napríklad ovládanie kolíznych systémov a pod. výborná je funkcia nastavenia bi-xenonov pre ľavostrannú a pravostrannú premávku !
NOVÉ TECHNOLÓGIE
- Opel Eye - síce nie je nová, ale na rozdiel od MY09 číta viacej značiek a podstatne lepšie. Síce občas aj značku 80km na kamione pred vami , ale je to dobre použiteľné. Navyše zobrazuje sa vždy v dolnom riadku palubky farebne a nie je závislé na zapnutí stráženia prejazdu z pruhu do pruhu.
Ten má solo tlačítko a nefunguje tak ako aj predtým.
Meranie vzdialenosti v sekundách od auta pred vami zostalo a je možné ho zobraziť na palubke v peknej grafike.
- stráženie bočných pruhov - LED v bočných zrkadlách. Funguje skutočne vynikajúco. Nahrádza zašpinené zrkadlá pri jazde v daždi. Vrele doporučujem.
- zadná kamera - potvrdila sa moja obava že bude v daždi k ničomu. Je v mieste kde sa zadok auta najviac špiní. Ak je čistá je to vynikajúca pomôcka. Označuje výkričnikmi na obrazovke aj kolízne miesta spolu s akustickým signálom a možno zobraziť dráhu cúvania podľa natočených kolies. Vrele doporučujem.
- stráženie vozidiel prichádzajúcich vzadu zboku pri cúvaní - toto je ešte lepšia vychytávka ako všetky ostatné. Na obrazovke kamery sa objaví veľká šípka a akustický signál pri prichádzaní vozidla ca zo vzdialenosti 200m a rovnako aj chodcov. Vrele doporučujem, už ma zachránilo pred zrazením chodca ktorý bežal zboku na parkovisku pri hypermarkete.
- protikolízny systém. spracováva výstup jednak z kamery a jednak z radaru v prednej maske. No, našťastie sa dá vypnúť automatické brzdenie. takže v podstate len ukazuje na palubke nabúrané autá alebo pri rýchlom priblížení piští. Pri zapnutej automatike bŕzd by ste jazdili len brzda/plyn na bežne obsadenej diaľnici aj v režime najkratšej vzdialenosti (má tri stupne).
- adaptívny tempomat - platí to isté ako predchádzajúci bod. Auto ženie do poslednej chvíle nastavenou rýchlosťou a potom brzdí. Bez tejto vymoženosti človek dá dole nohu z plynu oveľa skôr a v pohode dobehne auto idúce pred ním bez použitia bŕzd. Tejto funkcii je venovaných asi 15 strán v návode. Napriek tomu je ťažko využiteľný - niektoré pitomosti, ktoré môžu spôsobiť haváriu
-- pri predbiehaní ľavým pruhom na diaľnici príde zákruta doľava. radar pri rovinke nevidí predchádzajúce auto a v pohode riadi nastavenú rýchlosť. Naraz v zákrute zistí pred sebou auto. Ono ide v pravom pruhu ale radar to vyhodnotí ako prekážku a prudko zníži rýchlosť. to okrem ťažko nepríjemného pocitu môže spôsobiť haváriu vozidiel za vami
-- idete v pruhu, radar udržuje vzdialenosť. táto je najmä pri voľbe strednej a dlhej vzdialenosti dostatočne dlhá na to, aby sa tam strčilo z iného pruhu auto pred vás. výsledok je prudké zabrzdenie vášho auta, aj keď normálne stačí ubrať plyn.
výhodou je však "videnie" v hmle, kde radar funguje vynikajúco. Navyše tempomat teraz ukazuje nastavenú rýchlosť digitálne v dolnom riadku palubky aj ak je neaktívny, takže vidíte čo auto spraví po jeho aktivácii
- nastavenie max rýchlosti - možno nastaviť obmedzenie (nie akustické, to zostalo ak opredtým) rýchlosti podobne ako tempomat. Rýchlosť však treba udržiavať plynovým pedálom, po dosiahnutí limitu auto už nezrýchľuje. Pri zošliapnutí na doraz sa však vypne, auto reaguje na plyn až do nasledujúceho zníženia rýchlosti pod limit. dobrá funkcia na dodržanie 50-ky v obciach.