Návod na dodatečnou montáž systému RDKS, OPEL VECTRA C
Napsal: 08 zář 2009, 14:12
Dodatečná montáž systému sledování podhuštění pneu - RDKS, TPMS Opel Vectra C
Systém monitorování tlaku pneu – Německy RDKS (Reifendruckkontrollsystem) Anglicky TPMS ( Tyre pressure monitoring system). Systémy pro monitorování tlaku v pneumatikách se stanou normou pro všechny nové modely vozidel od roku 2014. Vectra C má tento systém již od svého zrodu tj. od roku 2002.
V podstatě lze tento systém zabudovat do každé Vectry C, stupeň obtížnosti dostavby je závislý na kabelové formě, která je ve vozidle použita. Obecně lze říci, že čím vyšší je výbava vozu, tím větší je pravděpodobnost, že jsou ve vozu všechny potřebné konektory pro zapojení.
Trochu zde popíši princip. Systém funguje tak, že nepřetržitě monitoruje tlak každé pneumatiky pomocí bezdrátových senzorů a výsledky odesílá do palubního počítače, kde lze krásně zobrazit v menu. V případě tlakové ztráty, se zobrazí varovná hláška a v otáčkoměru se zobrazí symbol auta s šipkou ke kolu. Existuje více systémů monitorování tlaku v pneu, kdy se např. pomocí senzorů ABS dopočítává podle obvodové rychlosti, zda se kolo netočí, oproti ostatním rychleji tudíž je podhuštěné. Opel však používá plnohodnotný systém (přijímač vysílač), řekl bych jeden z nejvíce povedených, kola se můžou libovolně přehazovat a systém sám rozpozná pozici kola vůči autu. Systém vyvinula firma schrader schrader, která je průkopníkem systémů monitorování tlaku v pneu. V testu ADAC dostal tento systém nejvyšší známku ++ sehr gut a skončil na druhém místě viz odkaz: http://www.lauche-maas.de/Anleit/adac-testb0711.pdf Co se týká dostavby mám bohaté zkušenosti, v následujících řádkách Vám poskytnu informace " jak na to" Budu popisovat novější, doupřijímačový systém (na každou nápravu jeden přijímač) od modelového roku 2004 a výše (Vectry do modelového roku 2004 byly osazovány čtyřmi přijímači, tedy na každé kolo jeden) .
Orientační cena dostavby: cca 9.000,-
Časová náročnost: 3 hodiny + 15 minut programování pomocí TECH2 v servisu
Potřebné díly:
1. 1x Řídící jednotka RDKS kat.č: 62 35 317
2. 1x Přijímač levý přední kat.č: 62 35 397
3. 1x Přijímač levý zadní kat.č. 62 35 318
4. 4x Senzor typu AC kat.č. 10 10 718
5. 2x Speciální matice pro přední přijímač kat.č. 8 17 950
6. 2x Šroub torx 4,8x13 pro zadní přijímač kat.č. 20 36 819
7. Držák řídící jednotky kat.č. 62 37 231
8. mini ISO pin konektory
9. V případě že není zásuvka pro zadní přijímač. Kabelová forma pro zadní nápravu. Dle výbavy a typu vozu. Ovšem lze prodloužit i bez tohoto nového kabelu.
Tento kabel je dosti drahý a jeho natažení zdlouhavé, čísla zde uvádím z důvodu, pokud by někdo chtěl mít i originální kabel a svazek nechtěl dodatečně prodlužovat.
Jak jsem již napsal, stupeň obtížnosti dostavby je závislý na kabelové formě, která je ve vozidle použita. Nejdůležitější je zásuvka na řídící jednotku. Ta se nachází v zavazadlovém prostoru před levým zadním kolem, k jejímu nalezení se musí demontovat boční obložení. Zásuvka řídící jednotky RDKS vypadá takto:
Dále je nutno najít zásuvku pro přední přijímač, nachází se pod plastovým podběhem za levým předním kolem (u řidiče). Je nutno povolit a odtáhnout plastový podběh , zásuvka vypadá takto:
Zásuvka na zadní přijímač se nachází za levým zadním kolem na plastovém podběhu, většinou ovšem chybí. Chyběla i mě. Na zadním podběhu je vidět i výlisek pro přijímač. Z důvodu chybějící části kabelového svazku je právě zde nejkomplikovanější část dostavby. Jde to řešit dvěma způsoby, první je nákup a natažení originálního kabelového svazku pro zadní nápravu. Objednací čísla se liší podle úrovně výbavy. (Záleží, zda je auto vybaveno aktivním podvozkem IDS+, xenony, nebo obyčejnými světlomety) Druhý způsob je prodloužení stávajícího kabelu o zásuvku na přijímač RDKS. Zásuvka k přijímači je stejná jako k senzorům ABS. Na vrakovišti se dá tedy sehnat jen samotná koncovka ze zadní nápravy k senzorům ABS. Vypadá takto:
Prodloužení kabelového svazku pro zadní nápravu:
Pokud tedy máte již opatřenou zásuvku pro přijímač RDKS provedeme prodloužení kabelu od zásuvky X5 (nachází se na úrovni levých zadních dveří pod autem) zásuvku nastavte dvojicí dostatečně dlouhých kabelů o průměru vodiče 0,5 mm
Zásuvka X5
Zásuvku X5 rozpojte pod vozem na konce volných kabelů nalisujte mini ISO pin konektory (dají se koupit v prodejně s autoalarmy), které zasunete do volných pozic zásuvky X5 (je potřeba jehlou vydloubnout gumovou záslepku).
Mini ISO PIN konektory vypadají následovně:
Nové kabely zasuňte do plastového krytu již existujícího kabelového svazku a důkladně zaizolujte. Na zbylý konec vedení k přijímači si opatřete také plastový kryt (obdoba husího krku). Správnost montáže lze prověřit propísknutím kabelu mezi zásuvkou přijímače a zásuvkou řídící jednotky (pozice 1 zásuvky přijímače na pozici E zásuvky řídící jednotky, pozice 2 zásuvky přijímače na pozici F zásuvky řídící jednotky). Schéma tažení kabelového svazku je zde:
Celé schéma zapojení RDKS je zde:
V tomto okamžiku je tedy na vozidle kompletní kabelové vedení pro RDKS.
Montáž předního přijímače:
Povolit šrouby na plastovém podběhu levého předního kola, jen část u řidiče a podběh odtáhnout. (není nutno ho celý demontovat). Přední přijímač kat.č: 62 35 397 nasadit na pozici a zasunout zástrčku a přišroubovat 2 plastovými maticemi kat.č. 8 17 950 Plastový podběh zadělat zpátky. Zacvaknout zásuvku do přijímače.
Zamontovaný přední přijímač je zde:
Montáž zadního přijímače:
Odmontovat zadní část levého zadního podběhu a celý plastový podběh vyndat.
Do podběhu vyvrtat 2 dírky průměru 5 mm pro přijímač (místo je naznačeno ve výlisku na podběhu). Zezadu na podběh přiložit přijímač a přišroubovat ho 2 šrouby torx 4,8x13 kat.č. 20 36 819 Namontovat podběh zpátky a zacvaknout zásuvku do přijímače.
Montáž řídící jednotky:
Na řídící jednotku RDKS kat.č: 62 35 317 zacvaknout držák kat.č. 62 37 231 demontovat levou část obložení zavazadlového prostoru a celý komplet nacvaknout na místo za před levým zadním kolem (přesné místo je poznat podle dvou kulatých otvorů v karoserii) a připojit kabel k řídící jednotce RDKS.
Řídící jednotka RDKS:
Místo pro řídící jednotku:
Zamontovaná řídící jednotka:
Nyní je již celý systém provozuschopný, zbývá v pneuservisu zamontovat do kol ventily s vysílači.
(Celý systém se dá naprogramovat a zprovoznit i bez senzorů v kolech, ty lze domontovat kdykoli později.) Pro modelový rok 2004 a výše je to typ AC kat.č. 10 10 718 U Opelu je ale moc drahý (cena 3000,- kč za jeden), proto doporučuji koupit od fy. Schrader jde objednat např. na http://www.ddpneu.cz kód zboží 65335-67 cena 1.200,- kč za kus. Utahovací moment matice snímače tlaku v pneu je 7,5 N.m
Poslední věc je návštěva autorizovaného servisu a naprogramování celého systému pomocí Tech 2.
Výsledek vašeho snažení je tady:
Varovná hláška:
Závěrem, chci napsat ještě několik postřehů co mám z provozu tohoto systému. Zajímavá je výdrž samotných ventilů (vysílačů) v kolech - provozuji 2 sady (letní a zimní) ty starší z roku 2004 jsou stále funkční (tedy téměř 9 let, je rok 2013). Samotný ventilek se nepoužívá běžný, ale vzhledem k hliníkovému tělu poniklovaný. Za dobou provozu (5 let) se mi několikrát systém osvědčil, velmi brzy zjistíte problém třeba s tím, že je v pneu vražený třeba hřebík, okolo kterého postupně uchází tlak - (hláška a varování přichází při rozdílu tlaku 0,3 bar na nápravě.)
Příloha: Objednací čísla kabelového svazku zadní nápravy.
Kat.č. 12 92 444 – (POUŽÍVÁ SE S INDIKÁTOREM PODHUŠTĚNÍ PNEUMATIKY) (NEPOUŽÍVÁ SE S XENONOVÝMI SVĚTLOMETY) (NEPOUŽÍVÁ SE U SMĚROVÝCH REFLEKTORŮ) Pro SEDAN F68, F69
Kat. č. 12 92 446 (POUŽÍVÁ SE S XENONOVÝMI SVĚTLOMETY) (POUŽÍVÁ SE U SMĚROVÝCH REFLEKTORŮ) (POUŽÍVÁ SE S INDIKÁTOREM PODHUŠTĚNÍ PNEUMATIKY) Pro SEDAN F68, F69
Kat.č. 12 92 450 (POUŽÍVÁ SE S XENONOVÝMI SVĚTLOMETY) (POUŽÍVÁ SE U SMĚROVÝCH REFLEKTORŮ) (POUŽÍVÁ SE S INDIKÁTOREM PODHUŠTĚNÍ PNEUMATIKY) Pro SEDAN F68, F69 Pro IDS+
Kat.č. 62 94 424 (NEPOUŽÍVÁ SE S XENONOVÝMI SVĚTLOMETY) (POUŽÍVÁ SE S INDIKÁTOREM PODHUŠTĚNÍ PNEUMATIKY) Pro F35 Kombi
Kat.č. 62 94 425 POUŽÍVÁ SE S XENONOVÝMI SVĚTLOMETY) (POUŽÍVÁ SE S INDIKÁTOREM PODHUŠTĚNÍ PNEUMATIKY) Pro F35 Kombi
Kat.č. 62 94 423 POUŽÍVÁ SE S XENONOVÝMI SVĚTLOMETY) (POUŽÍVÁ SE U SMĚROVÝCH REFLEKTORŮ) (POUŽÍVÁ SE S INDIKÁTOREM PODHUŠTĚNÍ PNEUMATIKY) Pro F35 Kombi Pro IDS+
Systém monitorování tlaku pneu – Německy RDKS (Reifendruckkontrollsystem) Anglicky TPMS ( Tyre pressure monitoring system). Systémy pro monitorování tlaku v pneumatikách se stanou normou pro všechny nové modely vozidel od roku 2014. Vectra C má tento systém již od svého zrodu tj. od roku 2002.
V podstatě lze tento systém zabudovat do každé Vectry C, stupeň obtížnosti dostavby je závislý na kabelové formě, která je ve vozidle použita. Obecně lze říci, že čím vyšší je výbava vozu, tím větší je pravděpodobnost, že jsou ve vozu všechny potřebné konektory pro zapojení.
Trochu zde popíši princip. Systém funguje tak, že nepřetržitě monitoruje tlak každé pneumatiky pomocí bezdrátových senzorů a výsledky odesílá do palubního počítače, kde lze krásně zobrazit v menu. V případě tlakové ztráty, se zobrazí varovná hláška a v otáčkoměru se zobrazí symbol auta s šipkou ke kolu. Existuje více systémů monitorování tlaku v pneu, kdy se např. pomocí senzorů ABS dopočítává podle obvodové rychlosti, zda se kolo netočí, oproti ostatním rychleji tudíž je podhuštěné. Opel však používá plnohodnotný systém (přijímač vysílač), řekl bych jeden z nejvíce povedených, kola se můžou libovolně přehazovat a systém sám rozpozná pozici kola vůči autu. Systém vyvinula firma schrader schrader, která je průkopníkem systémů monitorování tlaku v pneu. V testu ADAC dostal tento systém nejvyšší známku ++ sehr gut a skončil na druhém místě viz odkaz: http://www.lauche-maas.de/Anleit/adac-testb0711.pdf Co se týká dostavby mám bohaté zkušenosti, v následujících řádkách Vám poskytnu informace " jak na to" Budu popisovat novější, doupřijímačový systém (na každou nápravu jeden přijímač) od modelového roku 2004 a výše (Vectry do modelového roku 2004 byly osazovány čtyřmi přijímači, tedy na každé kolo jeden) .
Orientační cena dostavby: cca 9.000,-
Časová náročnost: 3 hodiny + 15 minut programování pomocí TECH2 v servisu
Potřebné díly:
1. 1x Řídící jednotka RDKS kat.č: 62 35 317
2. 1x Přijímač levý přední kat.č: 62 35 397
3. 1x Přijímač levý zadní kat.č. 62 35 318
4. 4x Senzor typu AC kat.č. 10 10 718
5. 2x Speciální matice pro přední přijímač kat.č. 8 17 950
6. 2x Šroub torx 4,8x13 pro zadní přijímač kat.č. 20 36 819
7. Držák řídící jednotky kat.č. 62 37 231
8. mini ISO pin konektory
9. V případě že není zásuvka pro zadní přijímač. Kabelová forma pro zadní nápravu. Dle výbavy a typu vozu. Ovšem lze prodloužit i bez tohoto nového kabelu.
Tento kabel je dosti drahý a jeho natažení zdlouhavé, čísla zde uvádím z důvodu, pokud by někdo chtěl mít i originální kabel a svazek nechtěl dodatečně prodlužovat.
Jak jsem již napsal, stupeň obtížnosti dostavby je závislý na kabelové formě, která je ve vozidle použita. Nejdůležitější je zásuvka na řídící jednotku. Ta se nachází v zavazadlovém prostoru před levým zadním kolem, k jejímu nalezení se musí demontovat boční obložení. Zásuvka řídící jednotky RDKS vypadá takto:
Dále je nutno najít zásuvku pro přední přijímač, nachází se pod plastovým podběhem za levým předním kolem (u řidiče). Je nutno povolit a odtáhnout plastový podběh , zásuvka vypadá takto:
Zásuvka na zadní přijímač se nachází za levým zadním kolem na plastovém podběhu, většinou ovšem chybí. Chyběla i mě. Na zadním podběhu je vidět i výlisek pro přijímač. Z důvodu chybějící části kabelového svazku je právě zde nejkomplikovanější část dostavby. Jde to řešit dvěma způsoby, první je nákup a natažení originálního kabelového svazku pro zadní nápravu. Objednací čísla se liší podle úrovně výbavy. (Záleží, zda je auto vybaveno aktivním podvozkem IDS+, xenony, nebo obyčejnými světlomety) Druhý způsob je prodloužení stávajícího kabelu o zásuvku na přijímač RDKS. Zásuvka k přijímači je stejná jako k senzorům ABS. Na vrakovišti se dá tedy sehnat jen samotná koncovka ze zadní nápravy k senzorům ABS. Vypadá takto:
Prodloužení kabelového svazku pro zadní nápravu:
Pokud tedy máte již opatřenou zásuvku pro přijímač RDKS provedeme prodloužení kabelu od zásuvky X5 (nachází se na úrovni levých zadních dveří pod autem) zásuvku nastavte dvojicí dostatečně dlouhých kabelů o průměru vodiče 0,5 mm
Zásuvka X5
Zásuvku X5 rozpojte pod vozem na konce volných kabelů nalisujte mini ISO pin konektory (dají se koupit v prodejně s autoalarmy), které zasunete do volných pozic zásuvky X5 (je potřeba jehlou vydloubnout gumovou záslepku).
Mini ISO PIN konektory vypadají následovně:
Nové kabely zasuňte do plastového krytu již existujícího kabelového svazku a důkladně zaizolujte. Na zbylý konec vedení k přijímači si opatřete také plastový kryt (obdoba husího krku). Správnost montáže lze prověřit propísknutím kabelu mezi zásuvkou přijímače a zásuvkou řídící jednotky (pozice 1 zásuvky přijímače na pozici E zásuvky řídící jednotky, pozice 2 zásuvky přijímače na pozici F zásuvky řídící jednotky). Schéma tažení kabelového svazku je zde:
Celé schéma zapojení RDKS je zde:
V tomto okamžiku je tedy na vozidle kompletní kabelové vedení pro RDKS.
Montáž předního přijímače:
Povolit šrouby na plastovém podběhu levého předního kola, jen část u řidiče a podběh odtáhnout. (není nutno ho celý demontovat). Přední přijímač kat.č: 62 35 397 nasadit na pozici a zasunout zástrčku a přišroubovat 2 plastovými maticemi kat.č. 8 17 950 Plastový podběh zadělat zpátky. Zacvaknout zásuvku do přijímače.
Zamontovaný přední přijímač je zde:
Montáž zadního přijímače:
Odmontovat zadní část levého zadního podběhu a celý plastový podběh vyndat.
Do podběhu vyvrtat 2 dírky průměru 5 mm pro přijímač (místo je naznačeno ve výlisku na podběhu). Zezadu na podběh přiložit přijímač a přišroubovat ho 2 šrouby torx 4,8x13 kat.č. 20 36 819 Namontovat podběh zpátky a zacvaknout zásuvku do přijímače.
Montáž řídící jednotky:
Na řídící jednotku RDKS kat.č: 62 35 317 zacvaknout držák kat.č. 62 37 231 demontovat levou část obložení zavazadlového prostoru a celý komplet nacvaknout na místo za před levým zadním kolem (přesné místo je poznat podle dvou kulatých otvorů v karoserii) a připojit kabel k řídící jednotce RDKS.
Řídící jednotka RDKS:
Místo pro řídící jednotku:
Zamontovaná řídící jednotka:
Nyní je již celý systém provozuschopný, zbývá v pneuservisu zamontovat do kol ventily s vysílači.
(Celý systém se dá naprogramovat a zprovoznit i bez senzorů v kolech, ty lze domontovat kdykoli později.) Pro modelový rok 2004 a výše je to typ AC kat.č. 10 10 718 U Opelu je ale moc drahý (cena 3000,- kč za jeden), proto doporučuji koupit od fy. Schrader jde objednat např. na http://www.ddpneu.cz kód zboží 65335-67 cena 1.200,- kč za kus. Utahovací moment matice snímače tlaku v pneu je 7,5 N.m
Poslední věc je návštěva autorizovaného servisu a naprogramování celého systému pomocí Tech 2.
Výsledek vašeho snažení je tady:
Varovná hláška:
Závěrem, chci napsat ještě několik postřehů co mám z provozu tohoto systému. Zajímavá je výdrž samotných ventilů (vysílačů) v kolech - provozuji 2 sady (letní a zimní) ty starší z roku 2004 jsou stále funkční (tedy téměř 9 let, je rok 2013). Samotný ventilek se nepoužívá běžný, ale vzhledem k hliníkovému tělu poniklovaný. Za dobou provozu (5 let) se mi několikrát systém osvědčil, velmi brzy zjistíte problém třeba s tím, že je v pneu vražený třeba hřebík, okolo kterého postupně uchází tlak - (hláška a varování přichází při rozdílu tlaku 0,3 bar na nápravě.)
Příloha: Objednací čísla kabelového svazku zadní nápravy.
Kat.č. 12 92 444 – (POUŽÍVÁ SE S INDIKÁTOREM PODHUŠTĚNÍ PNEUMATIKY) (NEPOUŽÍVÁ SE S XENONOVÝMI SVĚTLOMETY) (NEPOUŽÍVÁ SE U SMĚROVÝCH REFLEKTORŮ) Pro SEDAN F68, F69
Kat. č. 12 92 446 (POUŽÍVÁ SE S XENONOVÝMI SVĚTLOMETY) (POUŽÍVÁ SE U SMĚROVÝCH REFLEKTORŮ) (POUŽÍVÁ SE S INDIKÁTOREM PODHUŠTĚNÍ PNEUMATIKY) Pro SEDAN F68, F69
Kat.č. 12 92 450 (POUŽÍVÁ SE S XENONOVÝMI SVĚTLOMETY) (POUŽÍVÁ SE U SMĚROVÝCH REFLEKTORŮ) (POUŽÍVÁ SE S INDIKÁTOREM PODHUŠTĚNÍ PNEUMATIKY) Pro SEDAN F68, F69 Pro IDS+
Kat.č. 62 94 424 (NEPOUŽÍVÁ SE S XENONOVÝMI SVĚTLOMETY) (POUŽÍVÁ SE S INDIKÁTOREM PODHUŠTĚNÍ PNEUMATIKY) Pro F35 Kombi
Kat.č. 62 94 425 POUŽÍVÁ SE S XENONOVÝMI SVĚTLOMETY) (POUŽÍVÁ SE S INDIKÁTOREM PODHUŠTĚNÍ PNEUMATIKY) Pro F35 Kombi
Kat.č. 62 94 423 POUŽÍVÁ SE S XENONOVÝMI SVĚTLOMETY) (POUŽÍVÁ SE U SMĚROVÝCH REFLEKTORŮ) (POUŽÍVÁ SE S INDIKÁTOREM PODHUŠTĚNÍ PNEUMATIKY) Pro F35 Kombi Pro IDS+