Ahoj,
předem se omlouvám, pokud je můj dotaz off-topic, ale nějak mi to nedá se pozeptat.
Mám Astru CDTi 1.7 z 2005. Všude narážím na info jak se chovat k dieslu, ale pořád mi tak nějak chybí pár konkrétních věcí a moudrých slov - možná i kritiky (za tu budu vděčnej asi nejvíce).
Shrnu co vím a pak přidám v čem, tak nějak, "lavíruji":
Vím/dělám:
- Nedřít to za studena, po zahřátí občas protáhnout plyn do vyšších otáček, doklapat (chvilku) na dálnici po delší jízdě,
- Při podřazování nebo přeřazování dát lehký meziplyn, z kopce mít kvalt a nenechat padnout otáčky pod 2000rpm,
- Snaha držet otáčky pokud možno mezi 2000 - 3000 rpm a nenechat to na kvalt brblat pod nějakých 1500.
Přemýšlím/Nevím:
1. Jak to dělat správně při dojezdu/odjezdu ve/z městě - tzn. rozjíždím se z křižovatky (1. - 2500-2800 rpm a dávám 2., při rychlosti cca 45 - 48km/h mám otáčky opět okolo 2800 a dávám za 3. a lehkým sešlapem plynu jí vezmu na cca 2100rpm a tam se snažím držet) - je lepší takhle nebo spíše držet 2. více vytočenou?
2. Když dojíždím do křižovatek, tak tam většinou nějaký čas je, ale někdy se to prostě nedá stihnout a jediné co udělám, že vyhodím kvalt a těch posledních pár metrů beru na volnoběh až do křižovatky. Škodí takovýhle volnoběh hodně? A je to vůbec dobře, takhle?
3. Tempomat a mimoměsto (okrsky né dálnice). Takže mám 4. okolo 90km/h a ťuknu tam tempomat. Už se o nic nestarám, ale z kopce slyším jak motor lehce brzdí a do kopce zase zabírá - odpovídá tohle ideálu představy dlouhé práci za neměnných otáček - asi moc ne. Takže škodím motoru, nebo neškodím?
4. Je vůbec dobré tempomat používat za podmínek kopcovité krajiny nebo ho nechat čistě jenom na dálnici a rovné cesty?
Budu rád za Vaše názory, celkem bych to pěkný autíčko nerad zničil, takže pokud by jste viděli i kravinu v tom co dělám tak se do mne pusťte.
Díky moc a hodně km...
Jezdim spravne s Astrou CDTi 1.7?
Moderátor: Moderátoři
- Reklama
Re: Jezdim spravne s Astrou CDTi 1.7?
Máš vůbec čas sledovat křižovatky a značky,když jezdíš totálně vystresovaný z toho jestli nepoškodíš motor? Moc to žereš,máš auťák tak jezdi.
Evidentně sis už přečetl článek o největších chybách majitelů dieselu,tak dodržuj základní pravidla a neřeš. (meziplyn a dvouhmot.-to už je trošku přitažené za vlasy,stačí trochu citu)
Jen nevím kde jsi vyčetl,že volnoběh škodí...?
Evidentně sis už přečetl článek o největších chybách majitelů dieselu,tak dodržuj základní pravidla a neřeš. (meziplyn a dvouhmot.-to už je trošku přitažené za vlasy,stačí trochu citu)
Jen nevím kde jsi vyčetl,že volnoběh škodí...?
Vectra B,Z18XE,LPG,Diagnostika OP-COM+LPG Stag4
Re: Jezdim spravne s Astrou CDTi 1.7?
Ahoj,
křižovatky stíhám (musím ).
Co se volnoběhu týká, vyčetl jsem, že při něm není systém mazán tak, jak je tomu při zatížení a zanáší se více bordýlkem.
S tím citem je to horší, ten si teprve vytvářím, proto se ptám na Vaše zkušenosti a názory.
Díky moc.
křižovatky stíhám (musím ).
Co se volnoběhu týká, vyčetl jsem, že při něm není systém mazán tak, jak je tomu při zatížení a zanáší se více bordýlkem.
S tím citem je to horší, ten si teprve vytvářím, proto se ptám na Vaše zkušenosti a názory.
Díky moc.
Re: Jezdim spravne s Astrou CDTi 1.7?
To se všecko naučíš... Důležitý je, a to dodržuješ, motor dostatečně ohřát (naftový motory mají menší odpadní teplo, zahřívají se pomaleji než benzíny), než mu případně trošku přiložíš pod kotel, a po skončení (obzvlášť delší a horký) jízdy nechat motor chvilku (stačí půl minutky) klapat na volnoběh, aby se dochladilo turbo. Jak říká jeden můj kamarád, zkušený mekánik a motorář, motor se musí točit radostně, vesele... Uvažovat pořád o správných otáčkách motoru ve vztahu k zařazené rychlosti je zbytečné, unavující a odvádí to pozornost, to ti prostě časem automaticky přejde do krve, a meziplyny taky nejsou potřeba. Je-li mazací soustava v pořádku, je motor za každého režimu a tedy i na volnoběh mazán dostatečně. Naftový motor mívá obecně větší tendence zanášet se bordelem než benzínový, chce to používat dobrý olej a hlavně měnit jej v odpovídajících intervalech. Do oleje se totiž dostávají saze a nafta, která se narozdíl od benzínu nedokáže následným provozem z oleje zase odpařit a mazací náplň ředí a znehodnocuje. Proto se výměnné intervaly doporučuje přizpůsobit provozním podmínkám motoru - každopádně zásadně nepřejíždět lhůty stanovené výrobcem auta a při převaze kratších jízd (kolem 30km) měnit olej (samosebou včetně filtru) i dříve.
W124 E320 R6 Coupé 1994
Re: Jezdim spravne s Astrou CDTi 1.7?
Ahoj,
super díky za názory - myslím, že tomu rozumím. Ještě mi ale vrtá hlavou jedna věc.
Když je ten motor s commonrejlem a řazení je tedy pro něj ideální někde mezi 2000 - 3000 rpm, proč se celkem často tady na fóru dočítám, že jezdí s kvaltem např. při 1700 rpm (plus minus) - ten motor už pak přece nemá sílu a musí se nutně trápit ne?
Já se snažím při poklesu otáček pod 2000rpm podřadit a pokračovat s nižším kvaltem.
Jo ještě jedna otázka - to se mi objevilo dneska při deštích. Zvedal jsem víko od kufru a když bylo zhruba nad úrovní očí vidím kapičku jedoucí po plastu od skla - na pravo cca 20 cm od uchycení stěrače. Prohmatal jsem okolo potah, ale všechno suché a po téhle kapce nic víc. Tak jsem zavřel kufr a počkal 10 minut, pak jsem to zdvihnul a zase malá kapička. Může to být netěsnost okolo skla a nebo je to spíše někde okolo znaku opel zvenka?
super díky za názory - myslím, že tomu rozumím. Ještě mi ale vrtá hlavou jedna věc.
Když je ten motor s commonrejlem a řazení je tedy pro něj ideální někde mezi 2000 - 3000 rpm, proč se celkem často tady na fóru dočítám, že jezdí s kvaltem např. při 1700 rpm (plus minus) - ten motor už pak přece nemá sílu a musí se nutně trápit ne?
Já se snažím při poklesu otáček pod 2000rpm podřadit a pokračovat s nižším kvaltem.
Jo ještě jedna otázka - to se mi objevilo dneska při deštích. Zvedal jsem víko od kufru a když bylo zhruba nad úrovní očí vidím kapičku jedoucí po plastu od skla - na pravo cca 20 cm od uchycení stěrače. Prohmatal jsem okolo potah, ale všechno suché a po téhle kapce nic víc. Tak jsem zavřel kufr a počkal 10 minut, pak jsem to zdvihnul a zase malá kapička. Může to být netěsnost okolo skla a nebo je to spíše někde okolo znaku opel zvenka?
Re: Jezdim spravne s Astrou CDTi 1.7?
Co se kapičky týče ti poradit neumím a na to, v jakém otáčkovém režimu udržovat motor, je vícero názorů a těžko jednoznačně určit, který je ten nejsprávnější... Naftové motory mají spektrum využitelných otáček užší než benzíny, různé motory mají různě poskládané převody a různý točivý moment a také je důležitá funkce turba, jež začíná tlačit někde kolem dvou tisíc, takže záleží na tom, jak zrovna potřebuješ jet - někdy bude 1700ot/min málo a jindy to bude stačit, nedá se jednoznačně říct, že při 1700ot/min se motor musí zákonitě trápit. Zcela obecně a zhruba platí, že čím je vyšší obsah a počet válců motoru, tím nižší provozní otáčky je možné udržovat - jinak bude potřeba jezdit kupř. s tvojí jednasedmičkou, 110kW jednadevítkou anebo s šestiválcovou 2.5DTI v Omeze ač jsou to všechno commonraily...
Naposledy upravil(a) Colommbo dne 26 srp 2013, 22:20, celkem upraveno 1 x.
W124 E320 R6 Coupé 1994
Re: Jezdim spravne s Astrou CDTi 1.7?
Ahoj,
díky moc za veškeré info.
díky moc za veškeré info.