Elektické zavírání pátých dveří - Opel Vectra C Caravan
Moderátor: Moderátoři
Elektické zavírání pátých dveří - Opel Vectra C Caravan
Nedávno jsem se pustil do dodělávky elektricky otevíraných pátých dveří u Vectry C Caravan. Tato doplňková výbava se dodávala na přání, nebo jako standart k výbavě cosmo.
Pokud to mám čerstvě v paměti, částečně tu shrnu poznatky, než to zapomenu. Nebudu z časového hlediska dělat podrobný návod, pouze uvedu nejzákladnější informace, sloužící jednak k pochopení funkce pro ty co tuto vychytávku mají a v neposlední řadě má těchto pár řádku sloužit jako malý nástin toho co je potřeba k montáži, kdyby se někdo rozhodl pro dodělání. Osobně jsem tuto myšlenku dlouho zatracoval, protože podle Tisu, musí být jiné páté dveře. Ovšem toto zásadní omezení lze obejít.
Nejprve k funkci a k tomu co jsem zachytil při montáži. Samotnou mechaniku otevírání dveří dodává Německá firma Stabilus. Pro automatické otevření dveří musí být použity plynové vzpěry s podstatně větší silou než u standardních, klasicky otevíraných dveří. To proto, aby z nulové polohy uzvedly dveře a otevřely je. Vzpěra na pravé straně má sílu slušných 1000 Nm což je něco málo přes 100 váhových kg na zatlačení pístu. Na levé straně je vzpěra o něco slabší, ale navíc ji pomáhá železná pružina, která je okolo pístu.
Princip zavírání a otevírání je následující. Do pravé vzpěry vede bowden s lankem, které se navíjí na cívku v převodovce otevíracího mechanizmu. Při otevření, pouze elektrický zámek „odhodí“ dveře asi 1 cm a ty se pak následně pomocí silnějších vzpěr otevřou do plna. (lanko se pouze pasivně odmotává z cívky). Zavření je složitější, zde už musí přijít ke slovu elektromotor na převodovce. Po stisknutí tlačítka ovladače, či tlačítka na zadních dveřích se začíná navíjet lanko, které ve svém důsledku začíná díky svému ukotvení svírat pravou plynovou vzpěru. Musí se vyvinout poměrně velká síla, což je zajištěno několikanásobným převodováním. Dveře se dovřou až do okamžiku zachycení zámkem dveří, který poslední centimetr dotáhne a dveře dovře. Celý mechanizmus je překvapivě tichý. Samotný zámek dveří je taky jiný a poměrně masivní.
Pro samotnou montáž je potřeba:
- Zvedací mechanizmus (dodáván komplet i s pravým pístem)
- Levá pneumatická vzpěra
- Zámek dveří
- Kabelový svazek zadních dveří s odpovídajícími konektory a kabelový svazek od zadního elektrocentra k mechanizmu otevírání. (lze jít i cestou modifikace stávajících a chybějící vodiče a zásuvky dodat)
- Plastové krytky vedle zadních světel a držák bowdenu
- 2x kulový čep pro uchycení vršku vzpěr. – Toto jsem naznačil už na začátku – originál dveře pro el. zavírání jsou jiné, ale jde je upravit. Potíž je v tom, že vzpěry jsou o kousek delší než původní. Musí se tedy v ose původního čepu vyvrtat díra (13mm od kraje) tam zašroubovat nový čep a starý odstranit.
- Tlačítko zavírání - zacvakne se do zadních dveří.
Po zamontování dodat 2x 30A pojistku do pozic FE18 (zámek) a FE 21 (mechanizmus navíjení).
Posledním krokem je programování Tech 2 ve variantní konfiguraci jednotek BCM a REC.
Známé závady popsané v TISu –
zatékání do zámku – pro předejití se doporučuje těsnícím tmelem na karoserie nanést další těsnící šev nad zámek zadních dveří, aby se zamezilo zatékání vody do zámku a zabránilo se jeho zničení.
Nedovírání dveří – je způsobeno nikoli vadným mechanizmem – nýbrž vadným potenciometrem, který je z boku převodovky na 2 torxech a lze zakoupit jako samostatný náhradní díl.
Na závěr video, které jsem našel na youtube a pár fotek z montáže.
Hlavní část, převodovka s řídící jednotkou a navíjecím zařízením
Zámek zadních dveří - poměrně masivní
Místo pro tlačítko schované pod obložením.
Starý a zamontovaný nový držák dveří
Kabelový svazek zadních dveří
Detail kulového čepu s matkou
Zamontovaný nový kulový čep
Detail uchycení s už odstraněným původním čepem
Spodní uchycení s bowdenem
Zamontovaný zámek
Místo pro tlačítko zavírání
Umístění zvedacího mechanismu za pravým podběhem
Pokud to mám čerstvě v paměti, částečně tu shrnu poznatky, než to zapomenu. Nebudu z časového hlediska dělat podrobný návod, pouze uvedu nejzákladnější informace, sloužící jednak k pochopení funkce pro ty co tuto vychytávku mají a v neposlední řadě má těchto pár řádku sloužit jako malý nástin toho co je potřeba k montáži, kdyby se někdo rozhodl pro dodělání. Osobně jsem tuto myšlenku dlouho zatracoval, protože podle Tisu, musí být jiné páté dveře. Ovšem toto zásadní omezení lze obejít.
Nejprve k funkci a k tomu co jsem zachytil při montáži. Samotnou mechaniku otevírání dveří dodává Německá firma Stabilus. Pro automatické otevření dveří musí být použity plynové vzpěry s podstatně větší silou než u standardních, klasicky otevíraných dveří. To proto, aby z nulové polohy uzvedly dveře a otevřely je. Vzpěra na pravé straně má sílu slušných 1000 Nm což je něco málo přes 100 váhových kg na zatlačení pístu. Na levé straně je vzpěra o něco slabší, ale navíc ji pomáhá železná pružina, která je okolo pístu.
Princip zavírání a otevírání je následující. Do pravé vzpěry vede bowden s lankem, které se navíjí na cívku v převodovce otevíracího mechanizmu. Při otevření, pouze elektrický zámek „odhodí“ dveře asi 1 cm a ty se pak následně pomocí silnějších vzpěr otevřou do plna. (lanko se pouze pasivně odmotává z cívky). Zavření je složitější, zde už musí přijít ke slovu elektromotor na převodovce. Po stisknutí tlačítka ovladače, či tlačítka na zadních dveřích se začíná navíjet lanko, které ve svém důsledku začíná díky svému ukotvení svírat pravou plynovou vzpěru. Musí se vyvinout poměrně velká síla, což je zajištěno několikanásobným převodováním. Dveře se dovřou až do okamžiku zachycení zámkem dveří, který poslední centimetr dotáhne a dveře dovře. Celý mechanizmus je překvapivě tichý. Samotný zámek dveří je taky jiný a poměrně masivní.
Pro samotnou montáž je potřeba:
- Zvedací mechanizmus (dodáván komplet i s pravým pístem)
- Levá pneumatická vzpěra
- Zámek dveří
- Kabelový svazek zadních dveří s odpovídajícími konektory a kabelový svazek od zadního elektrocentra k mechanizmu otevírání. (lze jít i cestou modifikace stávajících a chybějící vodiče a zásuvky dodat)
- Plastové krytky vedle zadních světel a držák bowdenu
- 2x kulový čep pro uchycení vršku vzpěr. – Toto jsem naznačil už na začátku – originál dveře pro el. zavírání jsou jiné, ale jde je upravit. Potíž je v tom, že vzpěry jsou o kousek delší než původní. Musí se tedy v ose původního čepu vyvrtat díra (13mm od kraje) tam zašroubovat nový čep a starý odstranit.
- Tlačítko zavírání - zacvakne se do zadních dveří.
Po zamontování dodat 2x 30A pojistku do pozic FE18 (zámek) a FE 21 (mechanizmus navíjení).
Posledním krokem je programování Tech 2 ve variantní konfiguraci jednotek BCM a REC.
Známé závady popsané v TISu –
zatékání do zámku – pro předejití se doporučuje těsnícím tmelem na karoserie nanést další těsnící šev nad zámek zadních dveří, aby se zamezilo zatékání vody do zámku a zabránilo se jeho zničení.
Nedovírání dveří – je způsobeno nikoli vadným mechanizmem – nýbrž vadným potenciometrem, který je z boku převodovky na 2 torxech a lze zakoupit jako samostatný náhradní díl.
Na závěr video, které jsem našel na youtube a pár fotek z montáže.
Hlavní část, převodovka s řídící jednotkou a navíjecím zařízením
Zámek zadních dveří - poměrně masivní
Místo pro tlačítko schované pod obložením.
Starý a zamontovaný nový držák dveří
Kabelový svazek zadních dveří
Detail kulového čepu s matkou
Zamontovaný nový kulový čep
Detail uchycení s už odstraněným původním čepem
Spodní uchycení s bowdenem
Zamontovaný zámek
Místo pro tlačítko zavírání
Umístění zvedacího mechanismu za pravým podběhem
Opel Vectra C Caravan 1.9 CDTI, Elegance, AFL - Bi-xenon, RDKS, DVD 90 NAVI, CID, PDC, UHP, AHS - originální nezávislé topení EBERSPÄCHER, DWA - Alarm s Dead Lock, Power Tailgate - elektické zavírání 5 dveří, Sklopné tažné zařízení ORIS, MKJ
- Reklama
Re: Elektické zavírání pátých dveří - Opel Vectra C Caravan
ahoj Janko
rad citam ze to mas za sebou....si naozaj sikovny majster...klobuk dolu
ako si spokojny?ja to dost pouzivam uz som si na to zvykol za ten cas co mam vece
rad citam ze to mas za sebou....si naozaj sikovny majster...klobuk dolu
ako si spokojny?ja to dost pouzivam uz som si na to zvykol za ten cas co mam vece
Opel Vectra C Caravan 1.9 CDTI
Re: Elektické zavírání pátých dveří - Opel Vectra C Caravan
Dobrá práce
Insignia Sports Tourer 2.0 DTE MY2015
Možnost diagnostiky Olomouc a okolí OP-COM Professional CZ verze 131125d
Možnost načipovat TPMS snímače
Možnost diagnostiky Olomouc a okolí OP-COM Professional CZ verze 131125d
Možnost načipovat TPMS snímače
- m.artty
- Příspěvky: 1031
- Registrován: 06 pro 2008, 11:14
- Bydliště: Litvínov, občas Praha
- Kontaktovat uživatele:
Re: Elektické zavírání pátých dveří - Opel Vectra C Caravan
Dobrá práce, líbí se mi jak si dokážeš poradit a nebojíš se toho
Re: Elektické zavírání pátých dveří - Opel Vectra C Caravan
@roman1984
No to víš že jsem spokojený, je to moc fajn vychytávka. Ideální když máš plné ruce a něco neseš - jen zmáčkneš ovladač a dveře se otevřou, položíš do kufru, stiskneš ovladač a dveře se automaticky zavřou........... Však víš o čem mluvím. Dá se bez toho žít, ale jsem rád že se mi to povedlo.......
No to víš že jsem spokojený, je to moc fajn vychytávka. Ideální když máš plné ruce a něco neseš - jen zmáčkneš ovladač a dveře se otevřou, položíš do kufru, stiskneš ovladač a dveře se automaticky zavřou........... Však víš o čem mluvím. Dá se bez toho žít, ale jsem rád že se mi to povedlo.......
Opel Vectra C Caravan 1.9 CDTI, Elegance, AFL - Bi-xenon, RDKS, DVD 90 NAVI, CID, PDC, UHP, AHS - originální nezávislé topení EBERSPÄCHER, DWA - Alarm s Dead Lock, Power Tailgate - elektické zavírání 5 dveří, Sklopné tažné zařízení ORIS, MKJ
Re: Elektické zavírání pátých dveří - Opel Vectra C Caravan
tohle by asi na liftback neslo co ?
Radši čerpadlo u opela za 30 tis. než ukradené auto od koncernu VW.
Re: Elektické zavírání pátých dveří - Opel Vectra C Caravan
Měl bych dotaz. V rámci návodu píšeš i o nejčastějších závadách tohoto systému a zmiňuješ porouchaný potenciometr v případě, že se nedovřou páté dveře. Myslím, že se u mého auta vyskytl tento problém. Po stisknutí tlačítka pro zavření pátých dveří, se dveře začnou zavírat, ovšem dojdou maximálně do 1/3 a pak se zaseknou a po chvíli se opět otevřou (jako by narazili na překážku). musím je proto vždy zavřít ručně. Problém nastal nenadále, když jsem dveře otevřel a zavřel asi 3x po sobě v dosti krátkém čase (cca 15 min). Bylo zrovna docela vedro a vzhledem k tomu, že obě vzpěry jsou pneumatické, musí mechanismus pravděpodobně vyvinout větší sílu na překonání odporu pneumatických vzpěr, protoře v horku se plyny více rozpínají (Někde jsem se dočetl i o problému, že se někomu dveře nezavřou pokud teplota stoupne cca nad 20°C). Od té doby se ovšem už situace nezměnila a dveře se prostě nezavřou, ikdyž bylo i chladnější počasí. Řekl bych, že by mohl být problém právě se zmíněným potenciometrem. Nevíš kde by bylo možné tuto součástku sehnat a případně její cenu a kde na tom mechanismu ho přesně najít. Případně jestli by mohl být problém spíš v něčem jiném. Děkuji předem za jakoukoli radu, či názor, nebo vlastní zkušenost.
Re: Elektické zavírání pátých dveří - Opel Vectra C Caravan
řešil jsem to samé a myslím si že to nebude potenciometrem.Zkus namazat vzpěru vazelinou jak jsem popisoval tady.Od té doby v pohodě https://www.opel-forum.cz/viewtopic.php?f=80&t=3570
Opel Vectra combi 1.9 CDTI,110kw,r.v 2006,verze cosmo
Re: Elektické zavírání pátých dveří - Opel Vectra C Caravan
Ahoj, celý mechanismus jsem měl rozebraný, a nevím zda by namazání vzpěry mělo nějaký významný efekt. V podstatě je to jako kdyby jsi mazal klasické vzpěry, jsou úplně stejné, pouze silnější. Lano, které svírá levou vzpěru je potaženo plastem a pohybuje se nasucho.
Problém tu bude v potenciometru, který tím, že je teplo a vzpěry jdou zavřít více ztuha vyhodnotí velký momentální odběr jako překážku a zastaví zavírání dveří. V roce 2006 došlo k modifikaci potenciometru, který měl tento problém z části eliminovat.
Co jsem se dočetl na Německých fórech tak problémy začínají, jak píšeš při vyšších teplotách. Přes zimu nikdo problémy nemá. Někomu pomůže nová kalibrace dveří. Zavřít je 2x po sobě ručně až se chytí zámek a přitáhne je, otevřít a to znovu zopakovat.
Potenciometr se dá vyměnit samostatně, ovšem jeho cena je u Opelu vysoká a jinde sehnat nejde
Problém tu bude v potenciometru, který tím, že je teplo a vzpěry jdou zavřít více ztuha vyhodnotí velký momentální odběr jako překážku a zastaví zavírání dveří. V roce 2006 došlo k modifikaci potenciometru, který měl tento problém z části eliminovat.
Co jsem se dočetl na Německých fórech tak problémy začínají, jak píšeš při vyšších teplotách. Přes zimu nikdo problémy nemá. Někomu pomůže nová kalibrace dveří. Zavřít je 2x po sobě ručně až se chytí zámek a přitáhne je, otevřít a to znovu zopakovat.
Potenciometr se dá vyměnit samostatně, ovšem jeho cena je u Opelu vysoká a jinde sehnat nejde
Opel Vectra C Caravan 1.9 CDTI, Elegance, AFL - Bi-xenon, RDKS, DVD 90 NAVI, CID, PDC, UHP, AHS - originální nezávislé topení EBERSPÄCHER, DWA - Alarm s Dead Lock, Power Tailgate - elektické zavírání 5 dveří, Sklopné tažné zařízení ORIS, MKJ
Re: Elektické zavírání pátých dveří - Opel Vectra C Caravan
Díky za odpověď. Bohužel kalibrace nepomohla. Patrně by pomohla pouze výměna potenciometru. A kolik asi přibližně by mohl stát?