crosland x - novy majitel, par otazok na zaciatok
Moderátor: Moderátoři
crosland x - novy majitel, par otazok na zaciatok
Som majitelom noveho crossland x a mam par otazok. Je to moje prve nove auticko, tak si ho chcem od zaciatku udrzat v co najlepsej kondicii.
Pred tym som jazdil vzdy na benzine a boli to dost slabe auta. Napr. ked som mal predbehnut kamion, tak som mal obavu, ci to stihnem a radsej som ho nepredbehoval (auto na ktorom som pred tym jazdil, tak malo 73kW a krutiak nejakych 140Nm pri 4000, alebo 4500 otackach).
Chcel som nieco silnejsie, tak (ani neviem preco opel) som si vybral crossland x 1.6, 88kW, turbo diesel 300/1750 (Nm/ot) 6 st. manual prevodovka, system start/stop (teraz to je pri predbehovani ina kava).
Potrebujem auto spravne zabehnut.
Ako spravne zabehnut auto ?
Co mi niekedy radili kamarati, tak auto treba zebahat tak, aby som na nom turoval, vytacal ho do najvyssich otacok apod. aby nezlenivelo.
Na druhu stranu som cital, ze nie je dobre ho vytacat do najvyssich otacok, ale je treba jazdit s lahkou nohou a rozbiehat sa pomaly, kludne, tak isto predvidat brzdenie a nebrzdit prudko. ... Na nafte nech v zabehu nejdu otacky nad 2500, ale zas netreba ani udrziavat otacky nejak nizko kvoly spotrebe.
Ako teraz spravne zabehat ? Snazim sa udrziavat otacky od tych 1200 po 2000, ked potrebujem obcas zrychlit tak kratkodobo to je aj 2500 - 3000 (mozno aj nieco viac).
Ja som na benzine jazdil dost casto na volnobeh, usetril som tym hodne (v papieroch pre moje auto bolo uvedene 7.5l ale ja som robil 5.5l aj v zime).
Som zvyknuty aj na crosslande casto vyhodit kvalt, kludne idem aj 1-2 km na volnobeh.
Ano viem .... ked mam zaradenu rychlost a nepridavam plyn, tak mi ukazuje spotrebu 0.0, ale motor ma brzdi aj tak musim pridavat.
Moze to nejak poskodit autu ak jazdim z vyhodenou rychlostou ?
Pocul som ze na diesloch nie je dobre vypinat a zapinat motor. Raz ma viezol kamos na diesly domov a ja som povedal nech ma pocka, ze pridem asi za 5 minut, ze moze vypnut motor a on mi povedal, ze na diesly nie je dobre vypinat motor, ze radsej ma pocka s nastartonym motorom.
Preto sa chcem opytat ci je dobre pouzivat start/stop, alebo ho radsej deaktivovat.
Zatial tolko na zaciatok ... thx
Pred tym som jazdil vzdy na benzine a boli to dost slabe auta. Napr. ked som mal predbehnut kamion, tak som mal obavu, ci to stihnem a radsej som ho nepredbehoval (auto na ktorom som pred tym jazdil, tak malo 73kW a krutiak nejakych 140Nm pri 4000, alebo 4500 otackach).
Chcel som nieco silnejsie, tak (ani neviem preco opel) som si vybral crossland x 1.6, 88kW, turbo diesel 300/1750 (Nm/ot) 6 st. manual prevodovka, system start/stop (teraz to je pri predbehovani ina kava).
Potrebujem auto spravne zabehnut.
Ako spravne zabehnut auto ?
Co mi niekedy radili kamarati, tak auto treba zebahat tak, aby som na nom turoval, vytacal ho do najvyssich otacok apod. aby nezlenivelo.
Na druhu stranu som cital, ze nie je dobre ho vytacat do najvyssich otacok, ale je treba jazdit s lahkou nohou a rozbiehat sa pomaly, kludne, tak isto predvidat brzdenie a nebrzdit prudko. ... Na nafte nech v zabehu nejdu otacky nad 2500, ale zas netreba ani udrziavat otacky nejak nizko kvoly spotrebe.
Ako teraz spravne zabehat ? Snazim sa udrziavat otacky od tych 1200 po 2000, ked potrebujem obcas zrychlit tak kratkodobo to je aj 2500 - 3000 (mozno aj nieco viac).
Ja som na benzine jazdil dost casto na volnobeh, usetril som tym hodne (v papieroch pre moje auto bolo uvedene 7.5l ale ja som robil 5.5l aj v zime).
Som zvyknuty aj na crosslande casto vyhodit kvalt, kludne idem aj 1-2 km na volnobeh.
Ano viem .... ked mam zaradenu rychlost a nepridavam plyn, tak mi ukazuje spotrebu 0.0, ale motor ma brzdi aj tak musim pridavat.
Moze to nejak poskodit autu ak jazdim z vyhodenou rychlostou ?
Pocul som ze na diesloch nie je dobre vypinat a zapinat motor. Raz ma viezol kamos na diesly domov a ja som povedal nech ma pocka, ze pridem asi za 5 minut, ze moze vypnut motor a on mi povedal, ze na diesly nie je dobre vypinat motor, ze radsej ma pocka s nastartonym motorom.
Preto sa chcem opytat ci je dobre pouzivat start/stop, alebo ho radsej deaktivovat.
Zatial tolko na zaciatok ... thx
- Reklama
Re: crosland x - novy majitel, par otazok na zaciatok
Na dieslových motorech jsem něco najezdil a můžu vás uklidnit. Tím, že pojedete s nezařazenou rychlostí vozidlu vůbec neuškodíte.
Re: crosland x - novy majitel, par otazok na zaciatok
je pravda že Crossland je prezlečený Peugeot, takže neviem čo to je za motor. U nás používame v Astrách 1.6CDTI 100kW.
Ja sa držím pri zábehu toho, čo Opel písal v návodoch ca do roku 2007, potom to zmizlo zrejme z ekologických dôvodov, pretože zábeh nie je ani ekologický (CO2) ani o úspore paliva.
Prvých 1500km:
- otáčky a stlačenie plynu do max 1/2
- zásadne nejazdiť ustálenou rýchlosťou a otáčkami - aby motor nezlenivel. Ale často pridávať a uberať plyn a radiť. Aj na diaľnici 110÷130km, podradiť na 5 aby sa otáčky motora menili. Určite nie tempomat.
1500-3000km:
- otáčky a stlačenie plynu do 2/3
Po 3000km bez obmedzení. Naopak, ako radili kámoši, nebáť sa vytočiť motor k max otáčkam
Brzdenie - vždy prvých 200km pri nových doštičkách nebrzdiť prudko aby si doštičky a kotúče našli svoj tvar. Povedia ti to vždy pri výmene doštičiek v servise
Pneumatiky - tiež každé nové treba "zabehávať" opatrnejšou jazdou možno 200km, pretože majú na sebe ochranný nástrek z výroby ktorý hlavne na vode šmýka. Taktiže ti povie každý servis po výmene.
Diesel a benzín dnes nemajú veľa rozdielov. V tvojom aute sú dve veci ku ktorým sa treba správať trochu s vedomím že viem čo robím: DPF filter a dvojhmotný zotrvačník.
Ani jeden neznáša otáčky nižšie ako 1700 ot/min. Preto 1200 ot/min je za mňa to najhoršie čo sa tvojmu autu môže prihodiť - ucpeš filter a zotrvačík pôjde po 50000km dočerta.
Pre zotrvačník sledovať otáčky a pod 1700 len "dolu kopcom" alebo pri udržiavaní konštantnej rýchlosti v meste, určite nie zrýchlovať. Vždy podradiť.
Pre DPF sledovať pred vypnutím motora spotrebu na voľnobežné otáčky. V prípade, že je vyššia ako 2l/hod znamená to, že začal proces vypaľovania DPF. V prípade, že neurobíš nasledujúcu cestu dostatočne dlhú znamená to nevypínať motor, najlepšie pokračovať v jazde otáčkami nad 2000 pokým vypaľovanie neprebehne.
Vypínanie motora - každé turbo potrebuje schladiť, tzn. ak si šiel po diaľnici 180kmh alebo preletel cez Makov na dvojke-trojke, predbehol pár kamionov na krátkych rovinkách a pišťali gumy, netreba motor ihneď po takejto záťaži vypnúť ale nechať bežať 30÷60sek na voľnobeh.
Jazda na voľnobeh určite neškodí, len ak to používaš aj teraz tak limity 1500 a 3000 by som adekvátne predĺžil, pretože tvoj motor sa nezabehával ale ulieval.
Častý Start/stop neprospieva žiadnemu zariadeniu, ani žiarovke, tým menej motoru. Používam ho, ak viem že na niektorej križovatke sa stojí dlhšie ako pol minúty. Určite nie pri jazde v kolone.
Ale t oje môj subjektívny názor - 100 ľudí = 105 názorov.
Prajem ti veľa bezporuchových a beznehodových kilomterov.
Ja sa držím pri zábehu toho, čo Opel písal v návodoch ca do roku 2007, potom to zmizlo zrejme z ekologických dôvodov, pretože zábeh nie je ani ekologický (CO2) ani o úspore paliva.
Prvých 1500km:
- otáčky a stlačenie plynu do max 1/2
- zásadne nejazdiť ustálenou rýchlosťou a otáčkami - aby motor nezlenivel. Ale často pridávať a uberať plyn a radiť. Aj na diaľnici 110÷130km, podradiť na 5 aby sa otáčky motora menili. Určite nie tempomat.
1500-3000km:
- otáčky a stlačenie plynu do 2/3
Po 3000km bez obmedzení. Naopak, ako radili kámoši, nebáť sa vytočiť motor k max otáčkam
Brzdenie - vždy prvých 200km pri nových doštičkách nebrzdiť prudko aby si doštičky a kotúče našli svoj tvar. Povedia ti to vždy pri výmene doštičiek v servise
Pneumatiky - tiež každé nové treba "zabehávať" opatrnejšou jazdou možno 200km, pretože majú na sebe ochranný nástrek z výroby ktorý hlavne na vode šmýka. Taktiže ti povie každý servis po výmene.
Diesel a benzín dnes nemajú veľa rozdielov. V tvojom aute sú dve veci ku ktorým sa treba správať trochu s vedomím že viem čo robím: DPF filter a dvojhmotný zotrvačník.
Ani jeden neznáša otáčky nižšie ako 1700 ot/min. Preto 1200 ot/min je za mňa to najhoršie čo sa tvojmu autu môže prihodiť - ucpeš filter a zotrvačík pôjde po 50000km dočerta.
Pre zotrvačník sledovať otáčky a pod 1700 len "dolu kopcom" alebo pri udržiavaní konštantnej rýchlosti v meste, určite nie zrýchlovať. Vždy podradiť.
Pre DPF sledovať pred vypnutím motora spotrebu na voľnobežné otáčky. V prípade, že je vyššia ako 2l/hod znamená to, že začal proces vypaľovania DPF. V prípade, že neurobíš nasledujúcu cestu dostatočne dlhú znamená to nevypínať motor, najlepšie pokračovať v jazde otáčkami nad 2000 pokým vypaľovanie neprebehne.
Vypínanie motora - každé turbo potrebuje schladiť, tzn. ak si šiel po diaľnici 180kmh alebo preletel cez Makov na dvojke-trojke, predbehol pár kamionov na krátkych rovinkách a pišťali gumy, netreba motor ihneď po takejto záťaži vypnúť ale nechať bežať 30÷60sek na voľnobeh.
Jazda na voľnobeh určite neškodí, len ak to používaš aj teraz tak limity 1500 a 3000 by som adekvátne predĺžil, pretože tvoj motor sa nezabehával ale ulieval.
Častý Start/stop neprospieva žiadnemu zariadeniu, ani žiarovke, tým menej motoru. Používam ho, ak viem že na niektorej križovatke sa stojí dlhšie ako pol minúty. Určite nie pri jazde v kolone.
Ale t oje môj subjektívny názor - 100 ľudí = 105 názorov.
Prajem ti veľa bezporuchových a beznehodových kilomterov.
Re: crosland x - novy majitel, par otazok na zaciatok
OK thx, budem sa snazit .... ale tych 1700 sa mi zda hodne (tych 1500 by sa este dalo) myslim, ze pri 1700 ma uz upozornuje preradit na vyssi stupen
Re: crosland x - novy majitel, par otazok na zaciatok
ono ti to klidně poradí ať jedeš na 1100ot..
2022 Audi A4 Allroad 40TDI 150kw
ex 2022 Audi Q5 50 TDI - 3.0 V6 TDI 210kw
ex 2016 Astra 1.4T 92KW
ex 2022 Audi Q5 50 TDI - 3.0 V6 TDI 210kw
ex 2016 Astra 1.4T 92KW
Re: crosland x - novy majitel, par otazok na zaciatok
1500 otacok este sa da,ale 1200 je ozaj malo.gusto píše:OK thx, budem sa snazit .... ale tych 1700 sa mi zda hodne (tych 1500 by sa este dalo) myslim, ze pri 1700 ma uz upozornuje preradit na vyssi stupen
Opel astra K innovation 1,6 100kw/136k
r.v 3/2016
r.v 3/2016
Re: crosland x - novy majitel, par otazok na zaciatok
Gusto, s každým motorom máš jazdiť hlavne v oblasti najväčšieho krútiaceho momentu, tam je zároveň najmenšia spotreba. Tvoj motor má tak ako píšeš najväčší moment 1750÷2200. Takže treba jazdiť hlavne v tomto rozsahu. Pri predbiehaní kľudne do 5000, viac ťa nepustí obmedzovač.
Supernízkymi otáčkami taktiež v zime motor neohreješ rýchlo čo sa prejaví na zvýšenom opotrebení motora a znížení životnosti oleja. Trpí celé ústrojenstvo motora.
Ale je to tvoje auto, takže kľudne si jazdi na 1200, ale počítaj rýchlo s výmenou zotrvačníka (+ spojka) to je tak 1500 EUR. Pokiaľ jazdíš kratšie trasy tak tiež problémy s DPF. Prečítaj si niečo o tom v knižke k autu.
Ešte určite urob dve veci pokiaľ si to ešte nespravil:
- skontroluj hladinu oleja v motore, chladiacej kvapaliny a kvapaliny v hydraulike brzd a spojky. A skontroluj 2÷3x po každých 1000km U normálneho Opla olej neklesne v rozmedzí výmeny 30000km ani o milimeter ani u starého motora. Ak niečo ubúda, nie je to v poriadku
- skontroluj čo ukazuje indikácia výmeny oleja na palubovke, musí tam byť 100% u nového auta. Ak je menej - niekto tu mal po pár kilometroch ca65%. Ak tam bude náhodou málo zresetuj to podľa knižky na 100%. (Pri najazdených 3000km tam bude okolo 90%)
Supernízkymi otáčkami taktiež v zime motor neohreješ rýchlo čo sa prejaví na zvýšenom opotrebení motora a znížení životnosti oleja. Trpí celé ústrojenstvo motora.
Ale je to tvoje auto, takže kľudne si jazdi na 1200, ale počítaj rýchlo s výmenou zotrvačníka (+ spojka) to je tak 1500 EUR. Pokiaľ jazdíš kratšie trasy tak tiež problémy s DPF. Prečítaj si niečo o tom v knižke k autu.
Ešte určite urob dve veci pokiaľ si to ešte nespravil:
- skontroluj hladinu oleja v motore, chladiacej kvapaliny a kvapaliny v hydraulike brzd a spojky. A skontroluj 2÷3x po každých 1000km U normálneho Opla olej neklesne v rozmedzí výmeny 30000km ani o milimeter ani u starého motora. Ak niečo ubúda, nie je to v poriadku
- skontroluj čo ukazuje indikácia výmeny oleja na palubovke, musí tam byť 100% u nového auta. Ak je menej - niekto tu mal po pár kilometroch ca65%. Ak tam bude náhodou málo zresetuj to podľa knižky na 100%. (Pri najazdených 3000km tam bude okolo 90%)
Re: crosland x - novy majitel, par otazok na zaciatok
Uz sa snazim jazdit cca 1500 ot a viac, ale spotreba mi isla z 3.8 na 4.2 (priemerka) co mi az tak nevadi, ale mam to nutkanie vzdy preradit.
Re: crosland x - novy majitel, par otazok na zaciatok
mám kolegu čo jazdí podobným štýlom ako teba nutká. Výjazd z garáže krokom do prudkého stúpania na trojke. Viezol som jeho auto vrátiť po uplynutí leasingu - najazdené asi 80 000km, taký roztrepaný šrot som predtým v živote nešoféroval. Mrtvý motor, rozklepané prevody...
Re: crosland x - novy majitel, par otazok na zaciatok
Najhorsie to je v zime. Clovek ide po meste a pred Kauflandom stoji 15minut nasartovany diesel. Vnutri chlap v bunde, manzelka v obchode. Po celom parkovisku smard NOx - chuda zmes s prebytkom vzduchu pri nizkej zatazi, EGR odpojeny, SCR u 12rocnych hrdziakov este nebol v ponuke, ale isto by bol tiez odpojeny.gusto píše: Pocul som ze na diesloch nie je dobre vypinat a zapinat motor. Raz ma viezol kamos na diesly domov a ja som povedal nech ma pocka, ze pridem asi za 5 minut, ze moze vypnut motor a on mi povedal, ze na diesly nie je dobre vypinat motor, ze radsej ma pocka s nastartonym motorom.
Este by ma zaujimalo, ked si si kupil diesel na predbiehanie kamionov, ze kolko rocne najazdis, lebo ja keby som nedal aspon 40tisickm za rok po dialniciach napriec Europou, ak by som na predbiehanie kamionov pouzival inu technologiu nez vznetovanie.